آیا از تجهیز آیفون ۷ به دوربین دوگانه استقبال می‌کنید؟

ظاهرا آیفون ۷ اپل به دوربین دوگانه مجهز می‌شود، اما تجهیز این محصول به دوربینی این چنین تا چه اندازه منجر به افرایش استقبال کاربران از آن می‌شود؟ در این مقاله نگاهی به گوشی‌هایی می‌اندازیم که پیش از این از دوربین اصلی دوگانه بهره‌مند بودند.

آیا از تجهیز آیفون ۷ به دوربین دوگانه استقبال می‌کنید؟

اپل هنوز آیفون‌های جدیدش را معرفی نکرده و اگر نگاهی به تاریخچه و زمانبندی اپل به منظور معرفی آیفون‌هایش داشته باشیم، متوجه می‌شویم که احتمالا در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۶ (سپتامبر ۲۰۱۶) شاهد رونمایی رسمی از آن‌ها خواهیم بود. با این وجود شایعات زیادی در رابطه با این محصولات منتشر شده و یکی از این شایعات مربوط به تجهیز آیفون ۷ اپل به دوربین دوگانه است.

منظور از دوربین دوگانه در واقع سبکی از طراحی دوربین است که در آن از دو سنسور استفاده می‌شود. در این شرایط اغلب یکی از دو سنسور نقش اصلی را ایفا کرده و سنسور دوربین نقشی تکمیلی را ایفا می‌کند. نحوه عملکرد این دو سنسور باید به شیوه دقیقی برنامه‌ریزی شود تا نهایتا بازده مناسبی را به همراه داشته باشد. استفاده از چنین ساختاری در طراحی گوشی‌های هوشمند چندان نوآورانه محسوب نمی‌شود، چرا که پیش از این هم بارها و بارها شاهد تجهیز محصولات دیگری به دوربین دوگانه بودیم.

بنابراین اگر آیفون ۷ اپل به دوربین دوگانه مجهز شود، نمی‌توان آن را یک نوآوری مستقل در طراحی این محصول به شمار آورد و تنها باید آن را یک نوآوری منحصر به فرد در طراحی آیفون‌های اپل محسوب کرد. در ادامه قصد داریم که نگاهی به سایر گوشی‌های هوشمندی که پیش از این از دوربین دوگانه بهره‌مند شده بودند بیاندازیم. تجربه نشان داده که تجهیز یک گوشی به دوربین دوگانه دلیلی قطعی مبنی بر کیفیت عملکرد بالای دوربین آن و استقبال بیشتر کاربران از آن نمی‌شود. اگرچه شاید داستان اپل با سایر کمپانی‌های طراحی گوشی هوشمند نامبرده شده در بخش زیر متفاوت باشد! با ما همراه باشید تا مروری بر گوشی‌های هوشمندی بیاندازیم که پیش از این از دوربین دوگانه بهره‌مند شده‌اند.

گوشی هوشمند HTC One M8

۱

گوشی هوشمند HTC One M8 که در سال ۲۰۱۴ معرفی و روانه بازار شد از دوربین دوگانه بهره‌مند بود. اچ‌تی‌سی طراحی دوربین این گوشی را Duo Camera نامگذاری کرد. در دوربین دوگانه این گوشی از یک سنسور اصلی ۴ مگاپیکسلی نوع اولتراپیکسل استفاده شده بود و سنسور دوربین ثانویه کمکی این مجموعه هم رزولوشن پایین‌تری را ارائه می‌کرد. وظیفه سنسور دوربین ثانویه این گوشی دریافت جزئیات تصویر و افزایش کیفیت آن نبود و تنها به مسئله عمق عکسبرداری و یکنواختی و افزایش وضوح اشیاء موجود در تصویر کمک می‌کرد. همچنین پس از تکمیل فرآیند عکسبرداری امکان اضافه کردن افکت‌های خاصی به آن داده می‌شد که این افکت‌ها تنها با وجود سنسور دوربین ثانویه دستگاه قابل اعمال بودند. عملکرد دوربین دوگانه گوشی هوشمند One M8 اچ‌تی‌سی خوب بود، اما با این وجود استقبال خیلی عالی از آن صورت نگرفت. خود اچ‌تی‌سی هم که متوجه این موضوع شده بود، پرچمدار بعدی خود یعنی گوشی هوشمند HTC One M9 را به سنسور دوربین واحد و ۲۰ مگاپیکسلی تجهیز ساخت.

گوشی هوشمند Honor 6 Plus هوآوی

۲

گوشی هوشمند آنر ۶ پلاس (Honor 6 Plus) هوآوی هم در ماه دسامبر سال ۲۰۱۴ با تجهیز به دوربین اصلی دوگانه معرفی شد. هوآوی دوربین دوگانه این گوشی هوشمند را به شکلی کاملا متفاوت نسبت به آنچه که در گوشی وان ام ۸ دیده بودیم طراحی کرد. همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، سنسورهای دوربین دوگانه گوشی هوشمند آنر ۶ پلاس در کنار یکدیگر واقع شده‌ بودند و در کنار مجموعه دوربین دستگاه نیز چراغ فلش LED دوبلی تعبیه شده بود. هر دو سنسور دوربین به کار گرفته شده در مجموعه دوربین دوگانه این گوشی ۸ مگاپیکسلی بودند و این موضوع منجر می‌شد تا کیفیت دریافت نور لنز دوربین این محصول در حین عکسبرداری افزایش پیدا کند. نهایتا این امر سبب شد که عملکرد دوربین دوگانه گوشی آنر ۶ پلاس هوآوی در شرایط کم نور بودن محیط بسیار عالی باشد. گفته شده که هوآوی در بستر نرم افزاری این گوشی تدابیری را در نظر گرفته تا نهایتا تصویر ضبط شده کیفیتی در حد یک تصویر اخذ شده با سنسور دوربینی ۱۳ مگاپیکسلی را ارائه کند. گوشی آنر ۶ پلاس هوآوی و طراحی دوربین دوگانه آن نسبتا موفقیت‌آمیز عمل کرده است.

گوشی هوشمند Qiku Q Terra

۳

بدون تردید نام این گوشی را تاکنون نشنیده بودید. این گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۵ میلادی معرفی شد و لقب غول آسیایی را به خود اختصاص داد. این گوشی در آن زمان از رمی ۴ گیگابایتی و صفحه نمایشی با وضوح تصویر ۴K بهره‌مند بود و تراشه اسنپدراگون ۸۱۰ کوالکام در آن استفاده شده بود. کمپانی چینی Qiku این گوشی هوشمند را به دوربین دوگانه اصلی مجهز کرده بود. دو سنسور دوربین به کار گرفته شده در مجموعه دوربین دوگانه این گوشی به طور عمودی در کنار یکدیگر قرار داشتند و هر دو سنسور وضوح ۱۳ مگاپیکسلی را ارائه می‌کردند. در کنار آن‌ها چراغ فلش LED دوبل دستگاه تعبیه شده بود و در بخش زیرین آن‌ نیز اسکنر اثر انگشت این گوشی قرار داشت. سنسور دوربین ۱۳ مگاپیکسلی اصلی به کار گرفته شده در مجموعه دوربین دوگانه این گوشی سنسور Sony IMX278 بود و به واقع سنسور قدرتمند محسوب می‌شد. سنسور ثانویه این مجموعه هم از نوع MONO IMX214 در نظر گرفته شده بود. استفاده از این دو سنسور دوربین ۱۳ مگاپیکسلی قدرتمند منجر شد که کیفیت عملکرد دستگاه در شرایط کم نور بودن محیط به شکل چشمگیری افزایش یابد. متاسفانه این گوشی در خارج از بازارهای کشور چین عرضه نشد، اما در هر صورت این محصول از جمله گوشی‌های هوشمندی بوده که از دوربین دوگانه اصلی بهره‌مند بوده است. استفاده از دوربین دوگانه در طراحی گوشی هوشمند Qiku Q Terra موفقیت‌آمیز بوده است.

گوشی هوشمند Vibe S1 لنوو

۴

گوشی هوشمند Vibe S1 لنوو هم از سنسور دوربین دوگانه‌ بهره‌مند بود، اما تفاوتی اساسی مابین این گوشی و سایر گوشی‌های نامبرده شده قبلی وجود دارد! گوشی Vibe S1 لنوو یک محصول مبتنی بر عکسبرداری سلفی بوده و سبک طراحی دوربین دوگانه برای دوربین سلفی آن لحاظ شده است. این گوشی هوشمند هم طی ماه سپتامبر سال ۲۰۱۵ معرفی شد و دو سنسور دوربین سلفی آن به ترتیب ۸ و ۲ مگاپیکسلی بودند. دو سنسور دوربین سلفی این گوشی از نظر برنامه‌ریزی و شیوه عملکرد تقریبا مشابه با دوربین دوگانه و اصلی گوشی One M8 اچ‌تی‌سی طراحی شده بودند. در این مجموعه، سنسور دوربین ۸ مگاپیکسل وظیفه ضبط تصویر اصلی را بر عهده داشت و سنسور دوربین ۲ مگاپیکسلی مجموعه به افزایش کیفیت عواملی همچون عمق تصویر و همگام‌سازی بهتر و دقیق‌تری جزئیات اشیاء موجود در آن کمک می‌کرد. علاوه بر این موضوع لنوو قابلیت‌های جالب دیگری را نیز به رقم وجود دوربین ثانویه سلفی در گوشی هوشمند Lenovo Vibe S1 لحاظ کرده بود. شما پس از عکسبرداری سلفی با استفاده از این گوشی می‌توانید اشیاء یا اجسام خاصی را تصویر ضبط شده حذف نمایید و یا حتی به کلی پس زمینه عکس ضبط شده را تغییر دهید.

گوشی هوشمند LG V10

۵

در سال ۲۰۱۵ کمپانی کره‌ای ال‌جی هم گوشی هوشمند V10 خود را با دوربین سلفی دوگانه معرفی کرد. دو سنسور به کار گرفته شده در دوربین سلفی این گوشی برخلاف گوشی Vibe S1 لنوو با فاصله بسیار ناچیزی نسبت به یکدیگر قرار گرفته‌اند و تقریبا به یکدیگر چسبیده‌ هستند. سنسور اصلی مجموعه دوربین سلفی دوگانه این گوشی یک سنسور ۵ مگاپیکسلی است و زاویه دید متعادل و معمولی را ارائه می‌کند. اما سنسور دوربین ثانویه این مجموعه ۸ مگاپیکسلی بوده و زاویه دید گسترده‌تری را به همراه دارد. در این گوشی وضعیت‌هایی تعیین شده که کاربر با توجه به شرایط عکسبرداری سلفی می‌تواند نسبت به استفاده از هر یک از آن‌ها اقدام کند. به عنوان مثال وضعیت عکسبرداری سلفی گروهی با عنوان Group Shot تعریف شده و وضعیت عکسبرداری سلفی تک نفره با عنوان Lonely Selfie تعریف شده است.

گوشی هوشمند G5 ال‌جی

۶

پرچمدار سال ۲۰۱۶ کمپانی ال‌جی که در جریان کنگره جهانی موبایل ۲۰۱۶ یا همان رویداد MWC 2016 شاهد رونمایی از آن بودیم، جدیدترین گوشی هوشمندی محسوب می‌شود که به دوربین اصلی دوگانه مجهز است. طراحی دوبین دوگانه این گوشی هم به شیوه منحصر به فردی انجام شده و سنسورهای آن در دو سمت واقع شده و چراغ فلش LED دستگاه در بخش میانی این دو سنسور تعبیه شده است. یکی از این دو سنسور زاویه دید معمولی داشته و سنسور دیگر زاویه دید گسترده‌تری را به همراه دارد و نهایتا این موضوع علاوه بر افزایش کیفیت عکسبرداری مجموعه دوربین اصلی دستگاه منجر به امکان استفاده از قابلیت‌های خاصی در آن نیز می‌شود. قابلیت‌هایی نظیر افکت‌گذاری تصویر در تصویر از جمله قابلیت‌هایی است که دوربین دوگانه و اصلی گوشی ال‌جی جی ۵ ارائه می‌کند.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید تا کنون محصولات و گوشی‌های هوشمند متعددی با بهره‌گیری از دوربین دوگانه روانه بازار شده‌اند. بنابراین تجهیز آیفون ۷ اپل به ساختاری این چنینی یک نوآوری کامل و انحصاری به شمار نمی‌رود. تجربه نشان داده که همواره تجهیز گوشی‌های هوشمند به دوربین دوگانه دلیل قطعی مبنی بر افزایش کیفیت عملکرد دوربین دستگاه و به طبع افزایش استقبال کاربران از آن نمی‌شود. نظر شما در این رابطه چگونه است؟ آیا از تجهیز آیفون ۷ اپل به دوربین اصلی دوگانه استقبال می‌کنید؟

منبع: phonearena

ارسال نظر