کوالکام از لحاظ مالی فراتر از انتظار ظاهر شد

رسانه کلیک - شرکت کوالکام برخلاف جدال قانونی با اپل در طول این سال، در گزارش مالی سه ماهه چهارم خود از لحاظ درآمد و گردش مالی فراتر انتظارات ظاهر شده است و سهام کوالکام وضعیت مساعدی دارد.

کوالکام از لحاظ مالی فراتر از انتظار ظاهر شد

فروش کوالکام برابر ۵٫۹۶ میلیارد دلار، یا ۹۲ سنت به ازای هر سهم بوده است، در صورتی که با توجه به روند ادامه دار بهبود در بازار صنعت چیپست، انتظاری که از این شرکت می‌رفت، فروش ۵٫۸ میلیارد دلار، یا ۸۱ سنت به ازای هر سهم بود.

این اعداد به قدری خوب بود که بعد از مدت‌ها توانست ۵۴ سنت (۱ درصد) به ارزش سهام کوالکام بیافزاید و آن را به ۵۴ دلار برساند.

جدال قانونی کوالکام با اپل که در حال پیگیری است، باعث شده که کوالکام نتواند به طور کامل در این صنعت از رقبا پیشی بگیرد که شامل سازندگان تلفن‌های اندرویدی مانند سامسونگ، آلفابت، ال جی و شیائومی است.

بر اساس اظهار نظر استیو مولنکاپ ، مدیر اجرایی کوالکام، در سال آینده نیز با توجه به افزایش نفوذ تکنولوژی‌های ۳G و ۴G در بازار اینترنت و تلفن‌های هوشمند، فروش کوالکام در همین حد باقی خواهد ماند.

دلیل عمده موفقیت کوالکام در فروش، به رشد کسب و کار شرکت در چین و کار با تولید کنندگان معتبر در این کشور برمی‌گردد.

همگام با معرفی فناوری های جدید مانند تکنولوژی ۵G، کوالکام عقیده دارد که این فرصت بسیار خوبی برای بدست آوردن قسمتی از بازار مربوط به آنهاست.

مولنکاپ در این خصوص گفت: «ما از اینکه تکنولوژی‌هایی مانند ۵G در دنیا رو به رشد است بسیار هیجان زده و خوشحال هستیم».

سهام کوالکام

البته این نکته را باید در نظر گرفت که هنوز ماجرای دعوی قضایی اپل حل نشده است. در ژانویه، اپل شکایتی را با ارزش یک میلیارد دلار تسلیم دادگاه کرد مبنی بر اینکه شرکت چیپ سازی نباید بخاطر حق امتیاز چیپ‌هایش از شرکت اپل پول دریافت کند. همچنین اپل شرکت چیپ ساز را متهم کرده که پول‌هایی که بدهکار است را پرداخت نمی‌کند.

موضوع این است که کوالکام درصدی را از فروش آیفون و دیگر محصولات اپل بخاطر حق امتیاز مربوط به چیپ‌هایش و پتنتی که در این مورد به ثبت رسانده‌اند، دریافت می‌کند.

شکایت اپل تحت عنوان سوء استفاده، توسط کمیسیون بازرگانی فدرال در ایالات متحده ثبت شد و بر اساس آن این شرکت مدعی شد که شرکت کوالکام، به عنوان تامین کننده یکسری از قطعات این شرکت، از موقعیت خود سوء استفاده کرده و شرکت اپل را مجبور به پرداخت مبالغی کرده است.

کوالکام نیز متعاقبا از اپل شرکت کرد و مدعی شد که بر اساس تکنولوژی که از بزرگترین رقیب این شرکت چیپ ساز، اینتل، خریداری کرده پتنت ثبت شده توسط این شرکت را نقض کرده است.

کوالکام در ماه اکتبر مبلغ ۷۷۵ میلیون دلار توسط آژانس رگولاتوری تایوانی که مقرراتی در مورد سوء استفاده تنظیم می‌کند، جریمه شده است. البته کوالکام در مورد این حکم درخواست تجدید نظر داده است.

رگولاتورها در کره و چنی نیز کوالکام را به علت شیوه‌های ضد رقابتی نقره داغ کرده‌ بودند.در سال ۲۰۱۵ این کمپانی در کره مبلغ ۸۵۴ میلیون دلار و در چین مبلغ ۹۷۵ میلیون دلار جریمه شد.

مشاجره‌های قضایی بین کوالکام و اپل شاید بر روی طراحی سخت افزار تاثیر بگذارد، بدین صورت که بزرگترین شرکت تولید سخت افزار در دنیا، قطعاتش را بدون استفاده از چیپ‌های شرکت کوالکام طراحی کند.

این کشمکش‌های میلیارد دلاری اثرات خود را بر روی قیمت سهام کوالکام نیز داشته، به صورتی که در طول چند سال اخیر قیمت سهام کوالکام به طور مستمر در حال نزول است.

سهام کوالکام

آنچه هنوز برای کوالکام از دست نرفته این است که این چیپ ساز، با قیمت خیره کننده ۴۷ میلیارد دلار شرکت NXP را که تولید کننده مواد نیمه هادی است، خریداری کرده و روند دریافت مجوز در آمریکا تایید شده و در اروپا و چین نیز در حال طی شدن است.

در ماه گذشته، مدیر NXP عنوان کرد که قیمت ۱۱۰ دلار به ازای هر سهم کوالکام برای سهامداران مطلوب است و بنظر می‌رسد مراحل نهایی این انتقال تا اوایل سال ۲۰۱۸ نهایی شود.

این خرید احتمالا کوالکام را نسبت به رقبایش، شرکت‌های اینتل و انویدیا، در جایگاه بهتری قرار خواهد داد و در بازار رو به رشد خودروها و منازل هوشمند و دیگر شاخه‌ها یک برگ برنده برای آن‌ها محسوب خواهد شد.

ارسال نظر