اپل پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود را تولید می‌کند

کمپانی اپل همواره در آیفون‌ها و آپیدهای خود از سیستم روی یک چیپ‌های (SoC) اختصاصی سری A خود استفاده می‌کند.

اپل پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود را تولید می‌کند

این کمپانی از زمان تولید تراشه‌ی A6 که در آیفون 5 از آن استفاده شد، مسئولیت طراحی این تراشه‌ها را شخصا بر عهده گرفت و تولید و پیاده‌سازی مدارهای مربوط به آن را به سایر کمپانی‌های دارای تکنولوژی‌های مربوطه نظیر سامسونگ و TSMC واگذار کرد. این روند به همین شکل ادامه یافت تا تراشه‌ی A7 اپل در آیفون 5S برای اولین بار به هسته‌های پردازشگر 64 بیتی اختصاصی این شرکت مجهز گردید.

به گزارش کلیک،اپل مدت‌هاست که هسته‌های پردازشگر سیستم روی یک چیپ‌های سری A خود را شخصا طراحی می‌کند. همچنین این شرکت ساختار این تراشه‌ها را نیز شخصا طراحی می‌نماید، اما به دلیل مجهز نبودن به تکنولوژی‌های خاص پیاده‌سازی مدارها و بوردهای مربوط به آن، طی همکاری‌های سالیانه‌ تولید گسترده‌ی این تراشه‌ها را به سایر کمپانی‌های مد نظر واگذار می‌کند. علاوه بر هسته‌های پردازشگر مرکزی، کمپانی اپل همچنین پردازنده‌های کمکی و برخی از سنسورهای مورد استفاده در آیفون‌های خود را نیز شخصا طراحی و تولید می‌کند. به طور کلی باید اشاره کنیم که اپل یکی از کمپانی‌هایی است که همواره سعی کرده در کنار پیشرفت‌های نرم افزاری به طراحی و تولید شخصی و داخلی قطعات سخت افزاری نیز بپردازد.

اما این شرکت تا پیش از این ، اغلب در تراشه‌های سری A خود از پردازنده‌های گرافیکی PowerVR بهره می‌گرفت. حال به نظر می‌رسد که اپل قصد دارد به زودی در این زمینه هم به خودکفایی لازم دست پیدا کرده و نهایتا پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود را تولید نموده و در سیستم روی یک چیپ‌های سری A آینده‌ی خویش به کار ببرد. طی چند سال اخیر همواره تراشه‌های سری A اپل در بنچمارک‌های مربوط به سنجش عملکرد گرافیکی دستگاه از جمله برترین‌های موجود محسوب می‌شدند. بنابراین برنامه‌ریزی اپل به منظور تولید پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود، به معنای بی‌کیفیت بودن پردازنده‌های گرافیکی PowerVR پیشین استفاده شده در تراشه‌های این شرکت نیست، بلکه هدف اصلی این کمپانی ایجاد یک خودکفایی و پیشرفتی دیگر در زمینه‌های سخت افزاری است.

بنا به گزارشات به دست آمده، ظاهرا کمپانی اپل مدت‌هاست که بر روی این زمینه فعالیت می‌کند و سعی در دستیابی به دانش و تکنولوژی‌های مورد نیاز به منظور طراحی و تولید پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود داشته است. در این بین گفته شده که شاید هنوز هم این کمپانی به مرحله‌ای نرسیده باشد که بتواند به طور کاملا مستقل پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود را تولید نماید. اما در هر صورت، کاملا مشخص است که دیر یا زود اپل در این زمینه هم به خودکفایی خواهد رسید.

در سمت مقابل اخبار مشابه‌ای در رابطه با کمپانی کره‌ای سامسونگ نیز منتشر شده بود. بر اساس این گزارشات ارائه شده، ظاهرا سامسونگ به مرحله‌ای رسیده که می‌تواند پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خود را تولید کند. در این بین حتی برخی از منابع خبری مدعی شده‌اند که گوشی هوشمند گلکسی اس 7 این شرکت از پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی خود سامسونگ بهره‌مند خواهد شد. به طور کلی انتظار نمی‌رود که اپل در آیفون 7 خود از پردازنده‌های گرافیکی اختصاصی خویش استفاده کند. اما همانطور که اشاره کردیم دیر یا زود دو کمپانی اپل و سامسونگ در این زمینه به خودکفایی کامل دست پیدا خواهند کرد.

منبع: gsmarena

ارسال نظر