اپل جدیدترین نسخه متن باز کرنل را برای iOS و macOS عرضه کرد

رسانه کلیک – اپل برای نخستین بار نسخه متن باز کرنل iOS و macOS را برای پردازنده‌های ARM منتشر کرد.

اپل جدیدترین نسخه متن باز کرنل را برای iOS و macOS عرضه کرد

به گزارش کلیک ؛ وب سایت techcrunch در گزارشی نوشت؛ شرکت اپل همیشه پس از به روز رسانی‌های بزرگ در سیستم عامل مک، منبع کرنل آن را نیز منتشر می‌کند. این کرنل روی دستگاه‌های دارای سیستم عامل iOS نیز اجرا می‌شود، چرا که هر دو سیستم‌ عامل iOS و macOS بر یک اساس ساخته شده‌اند.

امسال نیز اپل جدیدترین نسخه از کرنل را در وب‌سایت GitHub منتشر کرد. همچنین کاربران امسال می‌توانند برای اولین بار کرنل پردازنده‌های ARM را هم مشاهده کنند.

همان طور که می دانید، در سال ۲۰۰۱ اولین نسخه از سیستم عامل macOS که Mac OS X نام داشت، معرفی شد. این سیستم عامل بر پایه NeXTSTEP ساخته شد و توسط شرکت NeXT توسعه یافت. در واقع استیو جابز در سال ۱۹۸۵ شرکت NeXT را تأسیس کرد و سپس در سال ۱۹۹۷ آن را به اپل فروخت. اپل در آن زمان تصمیم گرفت Mac OS X را بر مبنای NeXTSTEP توسعه دهد.

سیستم عامل NeXTSTEP خودش از پروژه متن باز BSD نشأت گرفته است و به همین دلیل مک‌هایی که اکنون استفاده می‌شود، به شدت بر فناوری‌های متن باز متکی هستند و از این جهت است که اپل هر سال بخش کوچکی از macOS را منتشر می‌کند. البته شما نمی‌توانید آن را کامپایل یا نسخه اختصاصی را از macOS اجرا کنید، اما برای سایر توسعه دهندگان احتمالاً کد منبع این کرنل مهم است.

در مورد iOS باید گفت که وقتی استیو جابز برای اولین بار آیفون را در سال ۲۰۰۷ معرفی کرد، گفت که سیستم‌ عامل iOS در حقیقت یک نسخه سفارشی‌ شده از macOS محسوب می‌شود و آن را اینگونه توصیف کرد: «امروز یک دستاورد نرم‌افزاری برای شما به نمایش خواهیم گذاشت. نرم‌افزاری که حداقل پنج سال جلوتر از نمونه‌هایی است که اکنون روی گوشی‌های دیگر اجرا می‌شوند. اما چگونه بدان دست یافتیم؟ ما از بنیان محکم شروع کردیم. در پاسخ به این سوال که کاربران چه نیازی به چنین سیستم‌ عامل پیشرفته‌ای روی یک دستگاه موبایل خواهند داشت؟ باید بگوییم که هر آنچه کاربر نیاز دارد در این سیستم عامل یافت می‌شود!»

هرچند اکنون تفاوت‌های زیادی بین این دو سیستم وجود دارد، اما iOS و macOS هر دو از ساختاری مبتنی بر یونیکس به نام داروین (Darwin) و چندین فریمور دیگر بهره می‌گیرند و جالب است بدانید اپل واچ و اپل تی وی هم به داروین متکی هستند.

بنابراین، این حقیقت که شما اکنون می‌توانید کد منبع کرنل اپل را دانلود کنید که برای پردازنده‌های ARM بهینه‌ شده است، خبر شگفت‌انگیزی محسوب نمی‌شود. شاید این شرکت می‌خواهد کرنل آیفون را در اختیار جوامع متن باز قرار دهد تا بازخورد بگیرد. شاید اپل در حال کار روی نسخه‌ای دیگر از macOS است که روی پردازنده‌های ARM اجرا می‌شود و شاید هم این کرنل تنها به‌ صورت اتفاقی به اشتراک گذاشته شده باشد.

ارسال نظر