اپل می خواهد از واقعیت افزوده در ماشین های خودران استفاده کند؛ تشخیص موانع فراتر از چشم موجودات زنده!

رسانه کلیک - گواهی ثبت اختراع جدیدی به تازگی در رسانه های خارجی مشاهده شده که حاکی از پتنت جدید اپل با امکان شناسایی جاده و ماشین های پنهان است.

اپل می خواهد از واقعیت افزوده در ماشین های خودران استفاده کند؛ تشخیص موانع فراتر از چشم موجودات زنده!

پروژه ماشین های خودران که چندی است توسط اپل در حال پیگری است، همچنان ادامه دارد و این شرکت قصد دارد تا واقعیت افزوده را نیز به این تکنولوژی اضافه کنند.

پتنت جدید اپل که به تازگی توسط موسسه ثبت گواهی اختراع کشور آمریکا منتشر شده، حکایت از آن دارد که با اضافه شدن واقعیت افزوده به ماشین های خودران، کاربران قادر خواهند بود تا کنترل راحت تری روی وسایل نقلیه داشته باشند.

این پتنت به توضیح یک سیستم واقعیت افزوده می پردازد که روی نمایشگر خودرو ظاهر می شود. به این ترتیب اطلاعات و جزئیاتی پیرامون شناسایی جاده و ماشین های پنهان در اختیار راننده قرار می گیرد. بد نیست بدانید که اگر جاده پیش رو از زاویه دید شخص نیز پنهان باشد، باز هم در این پنل به نمایش گذاشته می شود.

بسیاری از این محتوای سه بعدی می تواند از قبل تولید شده باشد و بر اساس زاویه دید راننده، در طول بزرگراه ها و خیابان ها روی نمایشگر ظاهر می شود. امکان به روز شدن این اطلاعات بر اساس موقعیت های مختلف از طریق سنسورهای ماشین خودران نیز وجود دارد. کلیه این موارد از زاویه دید راننده جمع آوری و تنظیم می شود تا چهره بهتری از محیط پیش رو را در اختیار وی قرار دهد.

برخی استفاده هایی که از این تکنولوژی می توان کرد در پتنت جدید اپل مشاهده شده و به شرح زیر است:

  • اگر در یک محدوده متراکم و پر ترافیک مشغول رانندگی هستید، سیستم واقعیت افزوده قابلیت پیگیری وضعیت ماشین ها را خواهد داشت. اگر ماشین یاد شده پشت ساختمانی پنهان و از زاویه دید راننده خارج شود، سیستم Heads-Up یک طرح گرافیکی را ساخته و وضعیت آن خودرو را به نمایش می گذارد و محل بازگشت آن به جاده را به اطلاع راننده می رساند.
  • از طرف دیگر زمانی که فرد مشغول رانندگی در آب و هوای برفی یا مه بوده و محدوده دید وی پایین باشد، این سیستم قادر خواهد بود تا مسیر جاده را به وی نشان دهد. حتی اگر جاده از دید آن شخص پنهان باشد.

در نهایت این سیستم می تواند با پلتفرم ماشین های خودران هماهنگ شود. به این ترتیب سیستم حمل و نقل اتوماتیک به صورت خودکار اقدام به شناسایی جاده و ماشین های پنهان کرده و روی آن به حرکت در می آید و شخص راننده فرصت واکنش به موارد اورژانسی و خطرناک را خواهد داشت.

فعالیت اپل در زمینه ماشین های خودران و واقعیت افزوده

به نظر می رسد که علاقه کوپرتینویی ها به ماشین های خودران و تکنولوژی واقعیت افزوده رفته رفته در حال افزایش است.

از مدت ها پیش در خبرها و شایعاتی که از گوشه و کنار به گوش می رسید، شاهد بودیم که اپل در حال توسعه تکنولوژی ماشین های خودران است. در حال حاضر، به نظر می رسد که کمپانی یاد شده به عنوان فعال ترین گزینه در این زمینه به حساب می آید. هم اینک حدود 45 ماشین در ایالت کالیفرنیا با تکنولوژی ماشین خودران اپل در حال حرکت و آزمایش هستند.

سال گذشته، پتنت های زیادی توسط اپل در زمینه فناوری ماشین های خودران به ثبت رسید.

از طرف دیگر تکنولوژی واقعیت افزوده نیز مورد توجه مسئولان اپل قرار گرفته و سال پیش شاهد این بودیم که این کمپانی، فناوری Nascent را به تصاحب خود درآورد و حاصل آن، کیت واقعیت افزوده (ARKit) بود. طبق شایعات جدید نیز آنها در حال کار روی یک ابزار پوشیدنی با تکنولوژی واقعیت افزوده هستند.

مانند همیشه هیچگونه لزومی ندارد که کلیه پتنت های ثبت شده توسط اپل به یک محصول واقعی تبدیل شوند. همچنین تا به این لحظه، هیچ تاریخی برای عرضه این سیستم اعلام نشده است. با وجود تلاش و زمانی که اپل برای ماشین های خودران و تکنولوژی واقعیت افزوده صرف کرده، می توان با اطمینان گفت که این فناوری در آینده نزدیک وارد دنیای خودرو خواهد شد.

ارسال نظر