افزایش ارزش سهام اپل در وال استریت

پس از ماه‌ها کاهش ارزش سهام اپل، تمایل به بهبود اوضاع این سهم و تمرکز سرمایه گذاران بر روی سود ثابت این شرکت که ناشی از ارائه محصول جدید آیفون به بازار می‌باشد، محسوس است.

افزایش ارزش سهام اپل در وال استریت

به گزارش کلیک، پس از نزدیک به یک سال کاهش ارزش سهام اپل در پی ترس از کاهش فروش آیفون، در حال حاضر ارزش این سهم به ارزش سهم IBM نزدیک شد. وال استریت در چهار سال گذشته با کاهش درآمد روبرو بوده است، و این سهم نسبت به پیشگامان فناوری در دره سیلیکن همچون شرکت هلدینگ آلفابت و تسلا موتورز کاهش بیشتری را تجربه کرده است.

ارزش سهم شرکت اپل در بازار سهام وال استریت در دو هفته گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است این شرکت در ماه گذشته برای افزایش فروش در کشورهای در حال توسعه، نسبت به راه اندازی خط تولید آیفون ارزان قیمت تر در کشور چین اقدام کرده است. مصرف کنندگان در ایالات متحده کمتر اقدام به بروزرسانی گوشی‌های هوشمند خود می‌کنند و تولید این محصول در کشور چین اقدامی در جهت فروش بیشتر محسوب می‌شود.

در طی این هفته، سهامداران با توجه به نقدپذیری قابل اعتماد سهام این شرکت و ارزیابی از قابلیت‌های بالقوه آن در بازار معاملات به آن روی خوش نشان دادند.

دانیل مورگان، مدیر ارشد سبدگردانی در شرکت Synovus Trust که دارای ۱ میلیون سهم اپل است گفت: این شرکت دارای سابقه خوبی است و از انتظارات مردم عملکرد بالاتری داشته است.این شرکت ۱۰ تا ۱۱ برابر شرکت‌های بازرگانی برای سهامداران سوددهی دارد.

در روز چهارشنبه قیمت هر سهم اپل ۱۰۰ دلار و ۹۷ سنت معامله شد. این رقم ۱۰٫۷ برابر سود مورد انتظار سهم به ازاء یک دوره ۱۲ ماهه است. در دو سال گذشته نسبت قیمت به سود(P/E) بیش از عدد ۱۳ بوده است.

با توجه به اطلاعات پایگاه اینترنتی تامسون رویترز، شرکت IBM که با استفاده از رایانش ابری همواره در تلاش برای گسترش بازار خود بوده است، دارای نسبت قیمت به سود ۱۰٫۲ P/E می‌باشد و این نسبت برای شرکت هلدینگ آلفابت که پلت فرم تلفن همراه اندروید رقیب جدی پلت فرم ios اپل محسوب می شود، دارای دارای نسبت قیمت به سود ۲۰ P/E می باشد.

دیوید مایر، مدیر سبدگردانی شرکت Motley Fool Funds می‌گوید: مگر چه اتافقی در این شرکت افتاده است که سود آن ۲۰ تا ۲۵ برابر شرکت‌های دیگر شده است. اما به عنوان یک شرکت با کیفیت می‌توان انتظار سود ۱۵ برابری نسبت به دیگر شرکت‌ها را از این شرکت داشت.

هدف گذاری ۱۵ برابری سود برای دوره ۱۲ ماهه، سود مورد انتظار اپل را به ۱۳۸ دلار می‌رساند.

اما نشانه دیگری از بهبود احساسات سهامداران در این سهم را می توان به عبور قیمت این سهم از میانگین متحرک ۵۰ روز سهم دانست.

فروش عمده سهام این شرکت در یک سال گذشته منجر به افزایش سود این شرکت از ۱٫۵ درصد به ۲٫۲ درصد شده است.

پوشش تحلیلگران اپل کمک اندکی به سرمایه‌گذاران بوده است. به گزارش پایگاه اینترنتی تامسون رویترز، کاهش ۲۰ درصدی سهام این شرکت که از ماه دسامبر آغاز شده بود، ۴۱ تحلیلگر را وادار به توصیه برای خرید این سهام کرد. در حال حاضر هیچ یک از تحلیلگران توصیه‌ای برای فروش این سهم نداشته و ۳۸ تن از تحلیلگران همچنان توصیه به خرید این سهم دارند.

سیمونیا جانکوفسکی، تحلیلگر گلدمن ساکس در گزارش روز دوشنبه خود نوشت: آیفون جدید با صفحه نمایش کوچکتر از ۴ اینچ، احتمالاً منجر به افزایش ۵ درصدی حجم خرید‌ها در سال جاری می شود.

آمیت دریانانی، تحلیلگر RBC در یادداشت پژوهشی خود نوشت: پیش بینی حجم فروش در سه ماه منتهی به ماه مارس کمتر از انتظار تحلیلگران بوده است. اما هنوز هم می توان به رشد تک رقمی در فروش این شرکت برای امسال امید داشت. در گذشته نیز شاهد فروش کمتر در سه ماهه منتهی به مارس بوده‌ایم. با تقاضا برای مدل‌های جدید می‌توان انتظار سود بالاتری را از این سهم داشت.

جفری کاربونه، سهامدار عمده در شرکت Cornerstone Financial Partners می‌گوید: اپل سهامدار عمده در شرکت خود باقی خواهد ماند، اما او به تازگی توجه خود را به شرکت‌های تامین کننده قطعات اپل مثل Skyworks Solutions معطوف کرده که به اعتقاد آنها ارزش سهام آن پایین آمده است.

کاربونه می‌افزاید: ما به وزن طبیعی این شرکت در تصمیم گیری‌ها اعتقاد داریم. اما ما فکر می‌کنیم حمایت از شرکت‌های زیرمجموعه پتانسیل بیشتری برای ما دارد.

منبع: reuters

ارسال نظر