ورود اپل به صنعت ساخت کارت های گرافیک و رقابت با AMD و انویدیا

همراه با معرفی تراشه M2، اپل اکنون مدعیست که به زودی کارت گرافیک های مخصوص به خود با برند اپل را روانه بازار می کند، مشابه آنچه Nvidia و AMD انجام می دهند!

ورود اپل به صنعت ساخت کارت های گرافیک و رقابت با AMD و انویدیا

شرکت های فناوری فعال در این حوزه بزرگتر از اپل نیستند و حالا اپل با ساخت تراشه M 2.0 به این خودباوری رسیده که دانش و فناوری ساخت کارت های گرافیک را دارد و می تواند کارت های گرافیک اختصاصی با برند اپل را روانه بازار کند. با توجه به معرفی تراشه M2 که اخیراً برای مک‌بوک‌ها عرضه شده است، به نظر می‌رسد این شرکت چندملیتی این روزها غیرقابل توقف است و حالا به دنبال تأثیرگذاری در صنعت گرافیک است.
در یک ویدئو که در یوتیوب به اشتراک گذاشته شده، مسئولین اپل در حال بررسی موارد تخصصی و گرافیکی بازی ها بوده اند. از جمله اینها، معرفی API گرافیکی Metal 3 بود که همراه با MetalFX Upscaling است. ارتقاء گرافیکی این روزها به یک استاندارد صنعتی تبدیل شده که با هدف بهبود کیفیت بازی ها در پلتفرم های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیر ارشد نرم‌افزار GPU، جرمی سندمل، می‌گوید که Metal 3 با ارائه یک راهکار ساده تر بین فضای ذخیره‌سازی و حافظه سیستم، به بهبود زمان بارگذاری کمک می‌کند.
سندمل ادامه می دهد که این دو بازی اولین بازی هایی هستند که MetalFX دریافت می کنند: برنده جایزه بفتا No Man's Sky و Resident Evil Village.

به طور خلاصه، ارتقاء کیفیت تصویر، بر پایه یک نرم افزار مبتنی بر هوش مصنوعی است که با ترسیم مجدد پیکسل های روی صفحه به وضوح بالاتر بدون کار اضافی از جانب سخت افزار کار می کند. به عنوان مثال، می‌تواند یک بازی را با کیفیت 1080p اجرا کند و تصاویر را دوباره ترسیم کند تا وضوح را به 1440p افزایش دهد. ایده پشت این کار این است که وفاداری بصری بیشتری را ارائه می‌کند، گویی که بازی به صورت بومی با وضوح بالاتر اجرا می‌شود.

اگر همه این مفاهیم و موارد ذکر شده توسط اپل آشنا به نظر می رسد، شاید به این دلیل است که هم Nvidia و هم AMD نسخه های خود را در این زمینه دارند. اولی دارای DLSS یا Deep Learning Super Sampling است که با بسیاری از بازی ها سازگار است، در حالی که دومی دارای FSR یا FidelityFX Super Resolution است. هر دوی آنها به روشی مشابه کار می کنند اما در حال حاضر Nvidia فقط با کارت های گرافیک RTX خودش سازگار است، در حالی که AMD منبع باز است و سازگاری بیشتری با انواع کارتهای گرافیک دارد. اینتل نیز قرار است هوش مصنوعی ارتقا یافته خود را به نام Xess یا Xe Super Sampling منتشر کند، به احتمال زیاد این اتفاق زمانی رخ می دهد که سرانجام پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ Arc خود را معرفی کند.

ارسال نظر