WWDC16: رونمایی اپل از iOS 10 با ۱۰ قابلیت جدید عمده

اپل در مراسم امروز WWDC از آخرین نسخه سیستم عامل پلتفرم تلفن همراه خود رونمایی کرد. بر اساس ادعای اپل، این آپدیت، بزرگترین آپدیت تاریخ سیستم عامل iOS تاکنون بوده و ۱۰ ویژگی اساسی جدید به آن اضافه شده است.

WWDC16: رونمایی اپل از iOS 10 با ۱۰ قابلیت جدید عمده

به گزارش کلیک، ۱۰ ویژگی اساسی جدید اضافه شده به سیستم عامل iOS از قرار زیر است:

  1. رابط کاربری جدید

gsmarena_001

اپل با ایجاد تغییراتی در طراحی صفحه قفل گوشی‌های خود، استفاده از آن‌ها را بسیار کاربردی‌تر کرده است. کاربران اکنون قادرند تا تنها با بلند کردن گوشی خود آن را روشن کنند و همچنین برای دسترسی به دوربین کافیست صفحه قفل را به چپ بکشانند. اگر این صفحه را به سمت راست بکشانید به ویجت‌های خود دسترسی خواهید داشت.

gsmarena_002

طراحی ناحیه نوتیفیکیشن‌ها نیز شکل جدیدی پیدا کرده و حباب مانند شده است. Control Center جدید از چند بخش تشکیل شده است: یکی برای دسترسی سریع به گزینه‌های تنظیمات و دیگری برای کنترل ابزار پخش موسیقی. طراحی این قسمت نیز حالت حبابی را به ارث برده است. در صورتی‌که از اپلیکیشن جدید Home استفاده کنید، پنل دیگری که شامل گزینه هایی برای کنترل این نرم‌افزار است، در دسترس خواهد بود.

gsmarena_004

gsmarena_005

اپل کوشیده است تا در طراحی جدیدش از قابلیت لمس سه‌بعدی بیشترین استفاده را ببرد. کاربران این سیستم عامل می‌توانند با استفاده از لمس سه‌بعدی اطلاعات بیشتری از اپلیکیشن‌ها و حتی نوتیفیکیشن‌ها به‌دست بیاورند. این قابلیت همچنین در Home Screen این سیستم عامل، به‌عنوان یک ویجت منویی بازشونده قابل استفاده است.

gsmarena_003

gsmarena_007

  1. سیری (Siri)

در میان قابلیت‌های به‌روز شده، نام Siri نیز به چشم می‌خورد. می‌توان گفت مهم‌ترین تغییری که سیری داشته، باز شدن درهای آن به روی توسعه دهندگان خارجی بوده است. سیری اکنون می‌تواند در قبال دستورهای مربوط به اپلیکیشن‌های مختلف، آن‌ها را فراخوانی کند. برای مثال اکنون می‌توان از سیری درخواست کرد: "هی سیری! در تلگرام به بیژن پیام بده که دیر می‌رسم سر قرار."

gsmarena_009

قابلیت‌هایی مثل جست‌وجو در بین تصاویر اپلیکیشن‌های جانبی، برقراری تماس‌های VoIP و در نهایت قابلیت انجام پرداخت‌های اینترنتی از جالب‌ترین تغییرات سیری در نسخه جدید iOS هستند.

gsmarena_010

gsmarena_011

  1. کیبورد جدید (Quick Type Keyboard)

gsmarena_012

بهره‌وری کیبورد با استفاده از سیستم درک مصنوعی سیری بهبود پیدا کرده است و اکنون قادر است تا پاسخ‌های شما را پیش‌بینی کرده و دچار اشتباهات کمتری گردد. نکته شایان ذکر دیگر، پشتیبانی کیبورد جدید از تایپ چندزبانه است.

  1. تصاویر (Photos)

اپلیکیشن تصاویر نیز دستخوش نغییراتی شده است. ترفندهایی مثل قراردادن تصاویر روی نقشه و یا دسته‌بندی عکس‌ها بر اساس چهره افراد، از جمله قابلیت‌های جدید iOS 10 هستند که پیش از این در اندروید وجود داشت.

gsmarena_013

gsmarena_014

  1. نقشه‌ها (Maps)

بخش نقشه‌های iOS 10 از قافله جا نمانده و باز هم با استفاده از اطلاعات شما مثل قرارهای ملاقات و یا ردیابی مکان‌هایی که به‌طور متداول به آن‌ها رفت‌و‌آمد می‌کنید، می‌تواند بازخورد بهتری را حین استفاده از آن ارائه دهد. از جمله نکات قابل ذکر، یافتن مسیرهای خلوت‌تر و قابلیت رزرو پیش از رسیدن به مقصد را می‌توان اشاره نمود.

gsmarena_017

gsmarena_019

  1. Apple Music

به‌روزرسانی این بخش، یافتن و دسته‌بندی سریع‌تر موسیقی‌های مورد علاقه کاربر را به‌دنبال داشته است.

gsmarena_020

  1. اخبار (News)

ظاهر بخش اخبار iOS 10 نیز به طور کامل تغییر یافته است. در نسخه جدید، News می‌تواند بر اساس علاقه‌مندی‌های شما، دسته‌بندی‌های مختلفی را ایجاد کند. برای مثال اگر اپلیکیشن متوجه شود که شما علاقه‌مند به مطالعه اخبار مربوط به Euro 2016 هستید، یک دسته بندی با همین نام برای دسترسی ساده‌تر برای شما ایجاد خواهد کرد.

gsmarena_021

gsmarena_022

اپلیکیشن جدید اخبار، به کاربر اجازه دریافت مجلات و روزنامه‌هایی که مشترک آن‌ها است را می‌دهد. بنابراین کاربران می‌توانند اخبار رایگان و یا اخباری که مشترک آن‌ها هستند را همزمان باهم در اختیار داشته باشند.

  1. Home App

قسمت بزرگی از مانور اپل روی اپلیکیشن جدیدش، یعنی Home بود. اپلیکیشنی که به‌واسطه آن، قادر خواهید بود تا با تلفن همراهتان همه اجزا خانه خود را تحت کنترل داشته باشید. Home قادر است تا تقریبا با هر ابزار هوشمندی که در خانه خود دارید هماهنگ شود و آن‌ را کنترل کند. فرقی نمی‌کند که این ابزار تهویه هوای خانه شما باشد و یا درب خودکار پارکینگ‌تان.

gsmarena_025

gsmarena_026

پشتیبانی Home از لمس سه بعدی (در صفحه قفل) نیز نکته جالبی است که پیش از این به آن اشاره کردیم.

gsmarena_027

  1. تلفن (Phone)

شاید بتوان گفت آزاد گذاشتن دسترسی اپلیکیشن‌های جانبی در دسترسی به قابلیت‌های جدید iOS 10، مهمترین ویژگی قابل توجه رویداد امروز WWDC بود و حتی این ویژگی‌ به بخش تلفن این سیستم عامل نیز راه یافته است. کاربران iOS از این پس قادرند تا از صفحه تلفن پیش‌فرض گوشی خود برای تماس گرفتن به‌ وسیله اپلیکیشن‌های جانبی مثل Skype، Viber و اپلیکیشن‌های مشابه استفاده کنند.

gsmarena_028

در نسخه جدید، امکان مشخص کردن یک اپلیکیشن به عنوان پیش‌فرض، برای تماس گرفتن با یک شماره خاص، فراهم شده است.

تبدیل گفتار به نوشتار، قابلیت جدیدی است که به شما در تشخیص اشتباهات در پیغام صوتی‌تان کمک می‌کند. این قابلیت می‌تواند در تشخیص و جلوگیری از دریافت هرزنامه‌ها و پیغام‌ها ناخواسته دیگر بسیار مفید باشد.

gsmarena_029

  1. پیام‌رسان (Messages)

در نهایت، عملکرد پیام‌رسان iOS با اضافه شدن ویژگی‌هایی مثل پشتیبانی از تصاویر متحرک (GIF) و قابلیت پخش ویدئو، به طرز قابل توجهی بهبود یافته است.

gsmarena_033

برخلاف گذشته، برای ارسال تصاویر از طریق دوربین، نیازی به خروج از پیغام‌ها نیست و گزینه‌ای برای این منظور تعبیه شده است. ظاهر Messages نیز کاربرپسندتر شده است.

gsmarena_035

اندازه اموجی‌ها برای راحتی در استفاده، بزرگ‌تر شده است و برای جایگزین کردن آن‌ها به‌جای کلمات کافیست روی هرکدام ضربه بزنید.

gsmarena_036

امکان پشتیبانی از تایپ دست‌نویس، اجازه دسترسی اپلیکیشن‌های جانبی و قابلیت ارسال استیکرهای نقاشی شده از امکانات جدید این بخش هستند.

gsmarena_037

gsmarena_039

علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، ویژگی‌های دیگری نیز به iOS10 اضافه شده اند:

  • پشتیبانی از مکالمات در ایمیل

gsmarena_041

  • ویرایش تصاویر زنده (Live Photos)

gsmarena_042

  • و در نهایت تقسیم صفحه در مرورگر سافاری iPad

gsmarena_043

حفظ حریم شخصی

بر اساس ادعای اپل، امنیت اطلاعات برای این کمپانی در درجه اول قرار داشته است و تمامی اطلاعات جمع‌آوری شده توسط سیستم‌های جدید موجود در iOS10، به صورت رمزگذاری شده در داخل خود دستگاه ذخیره خواهد شد. بنابراین در این زمینه جای هیچ‌گونه نگرانی برای کاربران باقی نخواهد ماند.

انتشار

سیستم‌عامل iOS 10، پاییز امسال بر روی تمامی دستگاه‌های iPhone از نسخه iPhone 5 به بعد و iPad، از نسخه iPad 4 و iPad mini 2 به بعد و همچنین برای iPod، از نسخه iPod Touch 6 به بعد، قابل دسترسی خواهد بود.

gsmarena_044

منبع: GSMArena

ارسال نظر