ایجاد انگیزه برای حضور رسمی اپل در ایران

در چند روز گذشته، بازار موبایل با خبر و اقدامی جدید رو به رو شد. بازار موبایل ایران، که دارای وسعت خوبی از لحاظ تنوع برند است، این روزها درگیر موضوع مهم مبارزه با قاچاق موبایل است.

ایجاد انگیزه برای حضور رسمی اپل در ایران

به گزارش کلیک، طی چند روز گذشته، خبرهایی منتشر شد مبنی بر محدودیت حضور آیفون در ایران. برند آمریکایی اپل، سال ها است که در بازار ایران محصولات خود را به فروش می رساند.

طی تمام این سال ها، این برند هیچ نمایندگی مستقیم و حتی غیر مستقیمی در ایران نداشته است. حتی کسانی بودند که در برهه ای از زمان ادعای کسب نمایندگی آیفون را از طریق مراجع رسمی داشتند، اما در عمل چنین اتفاقی هرگز روی نداد.

اما در اقدامات اخیر، محصولات چند اپل استور جمع آوری شد و این فروشگاه ها در سکون کامل هستند. اگر سری به مجتمع چارسو بزنید، با درهای بسته دو اپل استور مواجه خواهید شد.

ظاهر قضیه نشان می دهد برخی از فروشندگان که ادعای نمایندگی اپل را داشته اند خودشان جنس می آوردند و برای آن‌ها گارانتی تعیین کرده بودند و با قیمت خیلی بالاتر به مردم می فروختند. این در حالی است که چون اپل هیچگونه نمایندگی در ایرانی ندارد، بحث گارانتی کاملا غیر منطقی و دروغ است، چراکه ورود این کالا قاچاقی بوده و هیچ شرکت معتبری نمی تواند آن را گارانتی کند.

اما سوال اینجاست که با وجود تحریم ها و شرایط موجود آیا واقعا اپل نمایندگی رسمی خود را در ایران مستقر خواهد کرد؟ آیا بازار ایران می تواند توجه این کمپانی را به خود جلب کند؟

اپل در حال حاضر در کشورهای متعددی با توجه به گستردگی بازارشان نمایندگی دارد. بیشترین تعداد نمایندگی این برند آمریکایی با تعداد ۲۶۸ فروشگاه متعلق به کشور آمریکا، کشور مادر این کمپانی است.

پس از آن، انگلستان با ۳۹ فروشگاه، چین با ۳۶ و کانادا با ۲۹ فروشگاه در رده های بعدی هستند. استرالیا، فرانسه، ایتالیا، ‌ آلمان و اسپانیا نیز به ترتیب ۲۲، ۲۰، ۱۶، ۱۴ و ۱۱ فروشگاه اپل دارند. ژاپن، هنگ‌ کنگ، سوئیس، هلند، سوئد، برزیل، ترکیه و امارات کشورهایی هستند که شرکت اپل در حال حاضر کمتر از ۱۰ فروشگاه فعال در آنها باز کرده است. بلژیک و ماکائو نیز هرکدام یک فروشگاه در خود جای داده ‌اند.

هند یکی از جدیدترین مقصدهای اپل است. این کشور آسیایی با رشد ۵۶% درصدی خود در فروش آیفون توانست توجه این کمپانی را به خود جلب کند و جالب تر آن که پس از اقدام اپل برای داشتن نماینده رسمی، این کشور اعلام کرد اپل مشروط به فروش درصدی از محصولات خود می تواند از هند مجوز بگیرد.

البته هندی ها پس از مذاکره با تیم کوک اعلام کردند این شرکت برای سه سال از قانون فروش حداقل ۳۰ درصد از محصولات محلی هند است.

اما هیاهوی جدید رجیستری گوشی ها و پلمپ فروشگاه های اپل استور در ایران، عواقب خاص خود را به همراه داشته است. از سوی دیگر نیز، مشخص نیست آیا واقعا بازار ایران می تواند توجه آیفونی ها به خود جلب کند یا نه؟

پس از بسته شدن فروشگاه ها و جمع آوری محصولات اپل، یکی از عواقب این موضوع، افزایش قیمت این برند در بازار ایران بوده است.

از طرف دیگر اگر با اجرای رجیستری هنوز هم به نوعی نشود جلوی کپی کدهای رجیستری را گرفت، بزرگترین سود این ماجرا به جیب قاچاقچیان اپل خواهد رفت.

در عین حال، رئیس اتحادیه دستگاه ‌های مخابراتی در خصوص برندهایی که نمایندگی مستقیم در ایران دارند، عنوان کرد: درحال حاضر برندهای هوآوی، ال.جی و سامسونگ نمایندگی مستقیم دارند و سایر برندهای سونی، آی.تی.سی، نوکیا، موتورولا و… که به صورت رسمی‌ وارد می ‌شوند، از طریق نمایندگی‌ های غیرمستقیم پشتیبانی می‌ شوند. این درحالی است که هیچ منع قانونی و به‌ ویژه پس از اجرای برجام برای ثبت نمایندگی ‌های رسمی در ایران وجود ندارد.

وی درباره اپل نیز توضیح داد: در مورد اپل هم شرکت ‌های وارد کننده مدعی شده‌ اند درحال مذاکره با این کمپانی برای کسب نمایندگی مستقیم هستند اما هنوز مدرکی ارایه نداده ‌اند. گرچه دولت برای حمایت از مصرف‌ کنندگان، با ایجاد نمایندگی مستقیم در ایران مشکل قانونی ندارد.

ارسال نظر