کاربرد ربات های پرنده در نقشه برداری هوایی

 گسترش فناوری ربات های پرنده تحولی در بعضی از صنایع ایجاد کرده است و صاحبان کسب کارها سعی دارند با استفاده از این تکنولوژی هزینه ها را کاهش دهند و محیط کار ایمن تری را فراهم کنند. یکی دیگر از استفاده های دِرون ها به کارگیری آن در معادن است.

کاربرد ربات های پرنده در نقشه برداری هوایی

یه گزارش کلیک-همانظور که می دانید (GIS(Geographic Information System یا سامانه اطلاعات جغرافیایی به واسطه کاربردهای فراوانی که دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. داده های جغرافیایی می تواند در مطالعات محیطی، برنامه‌ریزی شهری، خدمات ایمنی شهری، مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری و خدمات پستی به کار گرفته شود. افزایش توانمندی پهپادها تحول بزرگی در علم داده های جغرافیای ایجاد کرد. صنعتی که تا پیش از این برای تهیه ی نقشه های هوایی از هواپیما یا بالگرد استفاده می کرد و به ناچار هزینه های بسیاری را پرداخت می کرد. توانایی این ربات ها در عکس برداری و وجود نرم افزار های قدرتمند برای پردازش و آنالیز داده ها این امکان را به وجود آورده تا در صنایع مختلف به کارگرفته شود.
در معادن دانستن حجم و تراکم سنگ ها از داده های مهمی به شمار می رود که با پیشترفت تکنولوژی ربات های پرنده چه در حوزه ی سخت افزار و چه در حوزه ی نرم افزار دستیابی به این اطلاعات را امکان پذیر کرده است. همچنین در صنعت ساخت ساز تهیه ی نقشه و مدل سازی از اهمیت بالایی برخوردار است. دو شرکت بزرگ که پیشرو در ارائه خدمات نرم افزاری در این حوزه می باشند DroneDeploy و Pix4D نام دارند. خروجی این شرکت ها شامل اپلیکیشن و نرم افزار می باشد.
برای مثال شرکت Pix4D اپلیکیشنی را فراهم کرده است که کاربر می تواند با استفاده از آن و با برقراری ارتباط با پرنده یک ناحیه از نقشه و ارتفاعی مشخص را انتخاب کند و پرنده متناسب با زاویه دید، تعدادی عکس تهیه می کند. این اپلیکیشن ها کاربری ساده ای دارند و به راحتی می توان از آن بهره برد. در قسمت بعد کار پردازش و آنالیز را از طریق نرم افزار های تهیه شده توسط همین شرکت شروع می شود و خروجی آن، می تواند نقشه های سه بعدی و اطلاعات کاربردی بسیاری باشد. کاهش هزینه و بالا بردن راندمان کار از مزیت های بزگی است که صاحبان برخی از کسب و کارها را توانسته مجاب به استفاده از این فناوری کند. تصویر زیر مربوط به یکی از شرکت های فعال در عرصه نقشه برداری هوایی است که برای تشخیص حجم معدن گرفته شده است.

ارسال نظر