با کاربردهای واقعیت افزوده در زندگی روزمره آشنا شوید

رسانه کلیک - تکنولوژی واقعیت افزوده که فضای واقعی و مجازی را با یکدیگر ادغام می کند، علاوه بر سرگرمی، قابلیت نفوذ در سایر نقاط زندگی مارا نیز داراست. در این مطلب با کاربردهای وسیع واقعیت افزوده یا همان AR آشنا می شوید.

با کاربردهای واقعیت افزوده در زندگی روزمره آشنا شوید

امروزه واقعیت مجازی یا VR در زمینه های زیادی نظیر بازی های کامپیوتری، باستان شناسی و تحقیقات پزشکی کاربرد دارد ( بررسی همه جانبه واقعیت مجازی و کاربردهای بسیار آن ). حال، واقعیت مجازی با یک تکنولوژی مشابه به نام واقعیت افزوده ترکیب شده و به کاربران اجازه می دهد تا دنیای واقعی را با تصاویر و اطلاعات کامپیوتری پوشش دهند. این فناوری کاربردهای وسیعی در امور عادی زندگی دارد که در ادامه به این موارد می پردازیم.

به طور معمول اولین برخورد بسیاری از مردم با این تکنولوژی از طریق اپلیکیشن های گوشی‌های هوشمند آن ها صورت می گیرد. به‌ عنوان‌ مثال، ویژگی Street view در نقشه گوگل (Google maps) به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق جابه‌جا کردن تلفن همراه خود، به گشت و گذار در خیابان ها بپردازند. از این گذشته، تکنولوژی واقعیت افزوده در موزه‌هایی مانند پوست ‌و استخوان اسمیت سونیان واقع در واشینگتن استفاده ‌شده است. فناوری AR به کار رفته در این موزه به بازدیدکنندگان این اجازه را می دهد تا از یک اپلیکیشن گوشی هوشمند برای به تصویر کشیدن پوست بر روی اسکلت حیوانات استفاده کنند.

کلید این تکنولوژی در حال ظهور، هدست های واقعیت افزوده بوده که بسیار سبک‌وزن است و از دوربین های مخصوصی بهره می برد. از طریق این دوربین ها اطلاعات ضبط می شود و با پردازش آن ها نتیجه نهایی بر روی صفحه نمایش مورد نظر برای کاربر نمایان می شود. این عینک ها از لحاظ ظاهری بیشتر شبیه عینک های معمولی موجود در بازار هستند و شباهتی با هدست های واقعیت مجازی که به کلی مانع دید انسان شده و دنیای جدیدی را برای ما به ارمغان می آورند، ندارند.

دکتر فرانتیسا روسنر ، استاد علوم رایانه و مهندسی در دانشگاه واشینگتن در سیاتل می‌گوید:

قابلیت کلیدی عینک های واقعیت افزوده در مقایسه با گوشی ها، دادن اطلاعات کاملا مرتبط به صورت خودکار به کاربران است و نقطه عطف این ماجرا آنجاست که این اطلاعات با درک آن ها از جهان فیزیکی مطابقت دارد.

رافائل دیکروتتر ، متخصص جلوه‌های بصری هالیوود و طراح واقعیت افزوده که پروژه هایی نظیر فیلم مرد آهنی و بسیاری از فیلم های دیگر را در کارنامه خود دارد، می گوید:

تکنولوژی واقعیت افزوده می‌تواند رابط‌های کامپیوتری 3D (سه‌بعدی) تعاملی را که در بسیاری از فیلم‌های علمی تخیلی دیده می‌شود، واقعی کند.

در ادامه با 4 کاربرد واقعیت افزوده که ممکن است در زندگی ما انقلاب به پا کند، آشنا می شوید.

اتوموبیل

در حال حاضر بسیاری از اتومبیل‌ها به نمایشگرهای به اصطلاح «همه کاره» مجهز هستند که سرعت خودرو، مسیرهای جی پی اس و سایر اطلاعات مربوطه را در اختیار راننده قرار می‌دهند. عینک‌های واقعیت افزوده می توانند وظیفه نمایش این اطلاعات را به شکلی بهتر بر عهده بگیرند، به طوری که راننده با نگاه کردن به هر سمتی قادر به مشاهده این اطلاعات خواهد بود.

عینک‌های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده می‌توانند تمامی اطلاعات مورد نیاز راننده را در حالی که او تمام تمرکز خود را معطوف به عابرین پیاده و سایر وسایل نقلیه کرده است، در اختیارش قرار دهد.

واقعیت افزوده همچنین می‌تواند با سیستم الکترونیک و سنسورهای خودرو ارتباط برقرار کرده تا میزان سوخت مصرفی، سرعت و فاصله ترمز را به راننده نشان دهد. این سیستم همچنین می‌تواند نقاط مورد نظر شما، مانند ایستگاه‌های گاز را به صورت سه بعدی برای شما نشانه گذاری کند تا اینکه به راحتی آن ها را پیدا کنید. واقعیت افزوده همچنین می تواند از طریق اینترنت بی سیم وضعیت جوی آب و هوا و ترافیک شهری را رصد کند، موزیک پلیر شما را تحت کنترل در آورد و به شما کمک کند تا حین رانندگی در شب دید بهتری نسبت به جاده داشته باشید.

حین انجام کار

واقعیت افزوده با در اختیار قرار دادن اطلاعات لازم برای کارمندان در مواقع ضروری، بدون نیاز به رایانه یا گوشی هوشمند، باعث می‌شود تا تمام‌ کارها سریع تر و ایمن تر انجام شود.

در کارخانه هواپیمایی GE واقع در شهر سینسیناتی آمریکا، مکانیک‌ها با استفاده از عینک های واقعیت افزوده شرکت گوگل و نرم‌افزار صنعتی ساخته شده برای آن، به ساخت موتورهای جت می پردازند. سیستم های مبتنی بر تکنولوژی واقعیت افزوده از طریق وای فای به یک آچار گشتاور دیجیتال متصل است. این سیستم زمان مناسب را برای مهر و موم کردن خطوط و شلنگ مایع موتور و مهره‌های B- به مکانیک ها اعلام می‌کند.

دکتر آمیتاب وارشنی ، مدیر موسسه مطالعات پیشرفته کامپیوتری دانشگاه ایالتی مریلند در نزدیکی واشینگتن می‌گوید:

بعضی از کارهایی که اکنون ما در زمینه مراقبت‌های پزشکی و تمرینی انجام می دهیم، طی پنج سال آینده توسط این فناوری انجام خواهد شد.

وی همچنین می گوید که پزشکان و پرستاران ممکن است برای دریافت اطلاعات پزشکی حیاتی در مراحل مهم، به استفاده از هدست های واقعیت افزوده روی‌ آورند. این تکنولوژی در واقع می تواند همانند نمایشگر پیشرفته هواپیمای جنگی F-16 برای پزشکان عمل کند.

فروشگاه های مجهز به تکنولوژی واقعیت افزوده

کاتالوگ خرید فروشگاه، همراه با ابزارهایی مانند Ikea Place و یک اپلیکیشن آیفون مبتنی بر تکنولوژی واقعیت مجازی اپل، با بعد جدبدی رو به رو خواهد شد. این قابلیت به کاربران اجازه می‌دهد در ابتدا یک اتاق واقعی را اسکن کنند و سپس به آن ها تصاویر کاملا مشابه با یک اتاق مبلمان شده را نشان می دهد.

تکنولوژی واقعیت افزوده می‌تواند باعث تغییر در تجربه رفتن به سوپرمارکت باشد. وارشنی در این خصوص اظهار داشت:

من فکر می‌کنم که در آینده نزدیک، شما برای رفتن به سوپر مارکت از عینک های واقعیت افزوده استفاده خواهید کرد. این عینک‌های سبک‌وزن قادرند قیمت ها و اطلاعات غذایی را به شما نشان دهند؛ عینک هایی که حتی قادر خواهند بود به شما یادآوری کنند که به طور مثال کودک شما 45 دقیقه دیگر باید به تمرین فوتبال برود.

بازی های مبتنی بر واقعیت افزوده

یکی از بازی های موبایل که بسیاری از رکوردها را در سال 2016 به خود اختصاص داد، یک بازی در حوزه واقعیت افزوده به نام پوکمون گو بود. پوکمون گو در آن مدت هزاران نفر از طرفداران خود را برای انجام آن به خیابان ها کشاند و در سراسر جهان صدای زیادی به پا کرد و به نوعی خود انقلاب واقعیت افزوده در زندگی ما بود.

دکتر هایولی ، دانشمند کامپیوتری دانشگاهی در جنوب کالیفرنیا و مدیرعامل استارت‌آپ Pinscreen گفت:

درست همانند بازی Pokemon Go، مهم‌ترین اپلیکیشن ها، آن هایی هستند که مردم را به استفاده از فناوری و پیشرفت آن ترغیب می‌کنند.

این تکنولوژی ممکن است به‌زودی تجربه‌ای از ورزش‌های دنیای واقعی، از جمله دوچرخه‌سواری و گلف را پیش روی ما قرار دهد و انقلاب واقعیت افزوده در ورزش نیز تاثیر گذار باشد. بخش ورزشی نایک، اخیراً یک اختراع در آمریکا برای عینک واقعیت افزوده ثبت کرده است که اطلاعات مهمی از قبیل فاصله، سرعت باد و غیره را در اختیار بازیکنان گلف قرار می دهد.

هدست های آینده

دکتر آلن یانگ از دانشگاه کالیفرنیا در هدست های مجهز به واقعیت افزوده بیان کرد:

هدست های واقعیت افزوده هنوز در دسترس همه قرار نگرفته است. اکثر اپلیکیشن های کاربردی ساخته شده برای تکنولوژی واقعیت افزوده در مراحل اولیه و آزمایشی در زمینه هایی مانند مهندسی، کاربردهای تخصصی از راه دور و بعضی از آزمایش‌های محدود پزشکی به سر می برند.

با این‌ حال، هدست های AR پیشرفته مانند HoloLens مایکروسافت و Meta 2 برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ارسال‌شده و عینک واقعیت افزوده گوگل تنها برای شرکت های به خصوصی که در قالب برنامه همکاری حضور دارند به صورت اختصاصی ارسال شده است ( HoloLens، واقعیت افزوده و هوش مصنوعی در کنار هم ).

در ماه ژوئن، استارت آپ لوموس اعلام کرد که قصد دارد اولین لپ‌تاپ تجاری مجهز به هدست واقعیت افزوده را ظرف 18 ماه به بازار عرضه کند.

یانگ بر این باور است که گسترش و همه گیر شدن تکنولوژی واقعیت افزوده ممکن است حدود 5 سال به طول بیانجامد، از طرفی، طی 10 تا 20 سال آینده، ممکن است ما با نسل کاملاً جدیدی از جوانان روبرو شویم که قابلیت‌های واقعیت افزوده و واقعیت مجازی، همانند دنیای واقعی بر روی صفحات تلویزیون برای آن‌ها نمایش داده می شود.

ارسال نظر