پیشنهاد همکاری شرکت ملی نفت عربستان سعودی به گوگل؟!

عربستان سعودی در پی خصوصی سازی شرکت ملی نفت این کشور یعنی آرامکو هستند. سعودی‌ها با عرضه‌ عمومی سهام و جذب سرمایه‌ی ۱.۴ تریلیون دلاری قادر به خرید سه شرکت اپل، گوگل و فیس بوک به صورت یکجا هستند. با این حال تردیدهای بزرگی درخصوص ارزش واقعی این شرکت وجود دارد. به‌طور مثال وود مکنزی که بر شرکت‌های نفتی، گازی و انرژی جهان ارزش‌گذاری می‌کند، اخیرا براساس اظهارات دو مشتری خود که به دفتر این شرکت در لندن مراجعه کرده‌اند ارزش آرامکو را ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده که یک‌پنجم رقمی است که خود سعودی‌ها ادعای آن را دارند. حتی در داخل دولت عربستان سعودی نیز شک و تردیدها درخصوص صحت ارزش آرامکو در حال ظهور است. براساس گزارش بلومبرگ، یک فرد مطلع که نخواست نامش فاش شود گفته است که در حال حاضر ارزش سهام آرامکو بیشتر از ۵۰۰ میلیارد دلار نیست، چراکه بخش مهمی از درآمد آرامکو صرف مالیات می‌شود. فرد دیگری که در جریان عرضه اولیه سهام آرامکو قرار دارد ارزش این شرکت را کمتر از یک هزار میلیارد دلار برآورد می‌کند.

پیشنهاد همکاری شرکت ملی نفت عربستان سعودی به گوگل؟!

منظور از این هاب تکنولوژی دیتاسنترهایی است که تا این لحظه مشخص نیست کنترل آن در دست چه کسی خواهد بود یا چه نوع اطلاعاتی قرار است در آن ذخیره و نگهداری شود؟
بازار دیتاسنتر در خاورمیانه عطش بالایی دارد و کمپانی‌های آمازون و مایکروسافت نیز به دنبال سهمی از آن هستند.
آرامکو و شرکت‌های تابعه‌اش پیش از این هم در به کارگیری تکنولوژی پیشگام بوده‌اند، اما با این اقدام غول نفتی عربستان تصمیم به ورود جدی و تاثیرگذار به صنعت آی تی گرفته است.
آرامکو، بزرگترین شرکت نفت و گاز جهان از لحاظ درآمد و دومین شرکت بزرگ سهامی عام در جهان و آلفابت نیز بزرگترین شرکت سهامی خاص در جهان است که پیش‌بینی می‌شود تا یکسال آینده، آلفالت بزرگترین شرکت سهامی عام دنیا شود.

عربستان سعودی در پی خصوصی سازی شرکت ملی نفت این کشور یعنی آرامکو هستند. سعودی‌ها با عرضه‌ عمومی سهام و جذب سرمایه‌ی ۱.۴ تریلیون دلاری قادر به خرید سه شرکت اپل، گوگل و فیس بوک به صورت یکجا هستند. با این حال تردیدهای بزرگی درخصوص ارزش واقعی این شرکت وجود دارد. به‌طور مثال وود مکنزی که بر شرکت‌های نفتی، گازی و انرژی جهان ارزش‌گذاری می‌کند، اخیرا براساس اظهارات دو مشتری خود که به دفتر این شرکت در لندن مراجعه کرده‌اند ارزش آرامکو را ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده که یک‌پنجم رقمی است که خود سعودی‌ها ادعای آن را دارند. حتی در داخل دولت عربستان سعودی نیز شک و تردیدها درخصوص صحت ارزش آرامکو در حال ظهور است. براساس گزارش بلومبرگ، یک فرد مطلع که نخواست نامش فاش شود گفته است که در حال حاضر ارزش سهام آرامکو بیشتر از ۵۰۰ میلیارد دلار نیست، چراکه بخش مهمی از درآمد آرامکو صرف مالیات می‌شود. فرد دیگری که در جریان عرضه اولیه سهام آرامکو قرار دارد ارزش این شرکت را کمتر از یک هزار میلیارد دلار برآورد می‌کند.

ارسال نظر