آیا امواج رادیویی اطراف ما باعث سرطان مغزی می شوند؟

به راستی آیا امواج رادیویی اطراف ما برای سلامت ما مضر هستند؟

آیا امواج رادیویی اطراف ما باعث سرطان مغزی می شوند؟

به گزارش کلیک، این موضوع یکی از بحث برانگیزترین موضوعاتی است که برای دهه ها ذهن همه را به خود مشغول کرده است.هر زمان که این سوال را ازکسی می پرسم، با شک مواجه می شود و از بحث درباره این موضوع اجتناب می کند، و من نیز همیشه این گونه رفتار می کردم. اما هنگامی که مدارک را بررسی کردم، متوجه شدم پاسخ این سوال از آن چیزی که فکرش را می کردم پیچیده تر است.

بیش از 6 میلیارد موبایل در سراسر جهان وجود دارد،خیلی از آن ها هوشمند و مجهز به سیستم استفاده از وای فای هستند. با وجود استفاده جهانی از موبایل، میزان ابتلا به سرطان مغزی افزایش نیافته و این قضیه به عنوان مدرکی حاکی از بی خطری موبایل ها استفاده می شود. اما این گونه نگرش در واقع سطحی نگری است، چراکه تومور مغزی بیماری نادری است که پیشرفت آن دهه ها طول می کشد و به همین دلیل نیز وارد اطلاعات آماری نمی شود.
امروزه تنها موبایل ها نیستند که باعث نگرانی دانشمندان شده اند، بلکه هم چنین وسایلی که دارای سیستم استفاده از وای فای هستند از قبیل لپ تاپ،تب لت،کامپیوتر،بعضی ساعت ها،سونوگرافی نیز باعث نگرانی شده اند.

wifi-emfs

ما این تجهیزات را نزدیک بدن مان قرار می دهیم یا برای بازی به کودکان مان می دهیم و نمی دانیم که این ها نیز مانند موبایل ها از خود امواج مضری را منتشر می کنند که برای سلامتی مضر است و فراتر از همه این ها شبکه های وای فای، منازل، مدارس و شهر مارا فراگرفته که مدام در حال انتشار امواج الکترومغناطیسی هستند.
هم اکنون ما در دریایی از امواج رادیویی زندگی می کنیم که تاکنون در تاریخ بشر بی سابقه بوده است، ظاهرا سطح امواج الکترومغناطیسی 1018 کوانتیلیوم برابر مقدار طبیعی آن است.
درسال 2011 آژانس بین المللی تحقیق برروی سرطان، امواج الکترومغناطیسی را به عنوان یکی از عوامل سرطان زا برشمرد و بسیاری از مدارک به دست آمده از مطالعات این سازمان نشان می دهد که یک ارتباط مستقیم میان گسترش تومور نوروگلی(یکی از انواع تومورهای بدخیم) واستفاده طولانی مدت از موبایل های مجهز به سیستم وایرلس وجود دارد.
دکتر دیویس متخصص اپیدمیولوژی، دانشمند ارشد آکادمی ملی علوم و یکی از اعضای تیمی که درسال 2007 جایزه صلح نوبل را دریافت کردند در حال تلاش برای استفاده بی خطر از تکنولوژی وای فای، مخصوصا برای کودکان است.
در سال های اخیر، تحول آموزشی باعث شد که درمدارس سراسر کشور از وای فای استفاده شود،در صورتی که از قبل هیچ تحقیقی در زمینه مضرات استفاده طولانی مدت از وای فای صورت نگرفته است.
به گفته دکتر دیویس میلیون ها کودک در معرض امواجی هستند که تاکنون مورد آزمایش قرار نگرفته است، و ما با کودکان مان مانند یک موش آزمایشگاهی رفتار می کنیم. بسیاری از والدین نگران فرزندانشان هستند، مخصوصا به این دلیل که مغز کودکان دو برابر بزرگسالان امواج را جذب می کند.
دکتر دیویس اخیرا درحال مطالعه بر روی پروژه ای بود تا سیگار کشیدن درهواپیما را ممنوع کند.تیم او نشان داد بعد از 8 ساعت پرواز بخشی که سیگار در آن مجاز است و بخشی که سیگار در آن غیرمجاز است دارای آلودگی یکسانی می شوند.
دکتر Davis می گوید:"ما این تحقیق را درطول 3 ماه انجام دادیم اما انتشار گزارشات آن 4 سال به طول انجامید، و دلیل آن هم هیچ ربطی به علم ندارد، بلکه علت سیاسی بود."

cell-phone-graphics

آژانس فدرال که مسئول محافظت از انسان ها در برابر تاثیرات مضر امواج است(ARPANSA) اغلب در محاسبه های تلویزیونی شرکت نمی کند اما استثنا موافقت کردند که دربرنامه من شرکت کنند.
دکتر کارپیدیس سخنگوی این سازمان در این ارتباط گفت: "هیچ مدرک قابل قبولی وجود ندارد که نشان دهد امواج موبایل و تبلت و وای فای برای سلامتی مضر هستند."
ولی به نظر من عدم وجود مدرکی حاکی از خطرناک بودن امواج موبایل به معنی بی خطر بودن این امواج نیست و متاسفانه مقامات رسمی این سازمان نیز حاضر نیستند تضمین کنند که این امواج و تجهیزات کاملا بی خط هستند.
دانشمندان دادخواستی را در اعتراض به امواج مضر تنظیم کردند، این دادخواست که توسط 200 دانشمند از سراسر دنیا امضا شده بود به سازمان WHOو UN ارسال شد.دانشمندان مدعی شدند که استانداردهای ایمنی به اندازه کافی درست نیستند و نیز در برخی کشورها مانند سوئیس،روسیه و چین، استانداردها 100 برابر از کشوری مانند استرالیا دقیق تر هستند.

آقای فرانک کلگ مدیر عامل سابق شرکت مایکروسافت می گوید:تکنولوژی مزیت های بی شماری دارد و درعین حال کسی نمی تواند ادعا کند که استفاده از این تجهیزات هیچ خطری برای سلامتی ندارد.
هیچ کس نمی گوید که نباید از این تجهیزات استفاده کنیم، این تجهیزات زندگی ما را متحول کرده است و ما به آن ها وابسته شده ایم اما باید به دنبال روش هایی بود که خطر استفاده ازاین وسایل کاهش یابد.

منبع: techradar

ارسال نظر