استفاده از رگ های خونی مصنوعی در دندان های عصب کشی شده

دندان های عصب کشی شده فاقد هرگونه قابلیت دفاعی هستند و در برابر عوامل آسیب زننده هیچ واکنشی نشان نمی دهند. همین امر موجب از بین رفتن آن ها در مدت زمان کوتاهی می شود؛ اما محققان امیدوارند با استفاده از رگ های خونی مصنوعی بتوانند این مشکل را برطرف کنند.

استفاده از رگ های خونی مصنوعی در دندان های عصب کشی شده

به گزارش کلیک ، عصب کشی یکی از روش های درمانی در دندانپزشکی است که می تواند امکان استفاده مجدد از دندانی را که بر اثر عفونت آسیب دیده است، فراهم می کند؛ اما در این روش درمانی، شریان های خونی دندان قطع می شوند و دندان برخی از قابلیت های طبیعی دفاعی خود را از دست می دهد. محققان به تازگی موفق به ایجاد رگ های خونی مصنوعی جدیدی شده اند که با استفاده از آن ها می توانند برخی از قابلیت های دندان های عصب کشی را به آن ها باز گردانند.

دندانپزشکان هنگام عصب کشی یک دندان، بخشی از بافت دندان به نام مغز دندان را که متورم یا عفونی شده است و باعث ایجاد مشکلاتی همچون پوسیدگی، ترک برداشتن یا ایجاد شکستگی در دندان شده است، جدا می کنند و یک ماده مصنوعی را جایگزین آن می کنند و سپس آن ماده را با روکشی به نام تاج دندان می پوشانند.

آقای بِرتوسونی، سرپرست تیم تحقیقاتی اذعان کرد عصب کشی موجب حذف شریان خونی و اعصاب دندان می شود و باعث می شود دندان هیچ گونه واکنش زیستی از خود نشان ندهد و فاقد مکانیسم دفاعی شود. این موضوع باعث می شود دندان افراد بزرگسال زودتر از بین بروند و افراد مجبور به استفاده از دندان مصنوعی یا کاشت دندان که هزینه بسیار زیادی دارد، شوند.

آقای برتوسونی و اعضای تیم تحقیقاتی او به راه حل جدیدی برای حل این مشکل دست یافته اند. آن ها موفق شده اند با استفاده از یک چاپگر سه بعدی، یک شبکه مصنوعی از عروق را ایجاد کنند که در آن ها از سیستم گردش خون بدن انسان تقلید شده است. در فرایند ساخت عروق مصنوعی، یک سری رشته کوچک که به عنوان قالب از آن ها استفاده می شود، با استفاده از مولکول های شکر و توسط چاپگرهای سه بعدی ساخته شده اند.

محققان پس از ایجاد قالب، آن را در کانال ریشه دندان کشیده شده انسان قرار می دهند، سپس آن را با تزریق ماده ژل مانندی که از سلول های مغز دندان انسان تهیه شده است، پر می کنند. پس از انجام این کار، محققان رشته های کوچک را از مکان خوئ برمی دارند تا کانال های کوچکتری در کانال ریشه دندان ایجاد شود. سپس سلول های لایه درون رگی (لایه هایی که درون رگ های خونی و لنفاوی را می پوشاند و خون یا ماده لنفاوی را از سطح زیرین خود و مجرای درون رگ ها جدا می سازند) را که از قسمت های داخلی از رگ های خونی انسان جدا شده اند، وارد این کانال ها می شوند.

دانشمندان پس از گذشت هفت روز اعلام کردند که سلول های تولید کننده عاج دندان که یکی از چهار ماده تشکیل دهنده دندان انسان است، در نزدیکی دیواره های دندان در حال تشکیل شدن هستند و فرایند تشکیل رگ های خونی در داخل دندان نیز آغاز شده است.

نتایج این تحقیق نشان داد که رگ های مصنوعی می توانند در ایجاد مجدد مکانیزم دفاعی و واکنش های زیستی دندان های عصب کشی شده، نقش بسیار موثری داشته باشند و ممکن است استفاده از این رگ ها در آینده، روش عصب کشی دندان ها را تغییر دهد.

ارسال نظر