چشم مصنوعی تصاویر را به طورمستقیم به مغز می فرستد

یک تکنیک جدید که از یک دوربین به جای عدسی عینک ها استفاده می کند، به کمک افراد نابینا می آید.

چشم مصنوعی تصاویر را به طورمستقیم به مغز می فرستد

به گزارش کلیک، این تکنولوژی که خاستگاهش دانشگاه موناش کلایتون واقع در ایالت ویکتوریا است، مستقیماً عکس را به مغز ارسال می کند و می تواند به کسانی که عملکرد عصب بینایی شان مانند عملکرد اعصاب دیگر مثل غده لنفاوی کار نمی کند یاری رساند؛ وظیفه غدد لنفاوی، انتقال اطلاعات تصویری دریافتی از شبکه چشم به عصب بینایی است

کاشت لنزهای مصنوعی می تواند باعث افزایش بینایی تا حد 20/20 شود
سیستم مذکور در یک سطح اولیه از دوربین های دیجیتالی که برروی عدسی های عینک قرار گرفته اند به همراه یک پردازنده کامپیوتری و یک تراشه که در مغز بیمار کار گذاشته می شود، تشکیل می شود.
وقتی دوربین های دیجیتالی مستقر در جلوی عینک از دنیای بیرون عکس می گیرند، این تصاویر را به واحد پردازشی که به اندازه ی یک جیب ارسال می کنند. پردازنده تصاویررا به صورت سیگنال در می آورد که قابلیت ارسال بی سیم به تراشه ای که در مغز کار گذاشته شده را داشته باشد.
تراشه از 11 بخش کاشی شکل کوچک تشکیل شده که هر کدام 43 الکترود دارند و به قسمتهای مختلف مغز که به سیستم بصری مربوط می شوند، متصل هستند؛ این بخش ها عبارتند از: مخ، قشر بینایی، عضله پشت سر مغز.
زمانی که سیگنال های دیجیتالی از پردازنده به تراشه ارسال می شوند و بسته به نقاط مختلف مغز، این فضاها شبیه سازی می شوند و فرد حتی اگر کور هم باشد امواج نور را خواهد دید.
ایده این است که شبکه ای از 11 قسمت کاشی شکل در تراشه به شبیه سازی حوزه ی دید 500 مگا پیکسلی می پردازند و بعد از مدتی، مغز فرد می تواند هر کدام از سیگنال های دریافتی را به صورت یک شی ببیند.
آیا قابلیت دید ابر قهرمان در لنزهای تماسی گرافن به کار برده می شوند؟
آرتور لایر که دانشمندی در دانشگاه موناش است، در این باره می گوید: در حال حاضر، تصاویر ارسالی از این دوربین ها برای مغز، تصاویر خام از دنیای واقعی هستند و پردازنده آن مانند یک نقاش کارتونی عمل می کند. و سیستم فعلی باید به نقطه ای برسد که بتواند هر فضا و شرایطی را با کوچکترین جزئیات نشان دهد و معتقدم که به طور حتم در طول زمان وضوح تصاویر نیز بهتر می شوند.
در حال حاضر، دانشمندان مشغول کار کردن بر روی روش هایی برای پردازش اطلاعات دریافتی از دوربین ها هستند که بتواند شفاف ترین تصویر ممکن را به روی شبکه مغز ارسال نماید.
منبع: Discovery

ارسال نظر