هوش مصنوعی شبیه به مغز انسان در تلفن های همراه

محققان در دانشگاه ام آی تی به تازگی آیریس (Eyeriss) را رونمایی کرده اند؛ تراشه ای که توانایی به کار انداختن شبکه های عصبی را در دستگاه هایی با انرژی کم دارد.

هوش مصنوعی شبیه به مغز انسان در تلفن های همراه

به گزارش کلیک، خیلی از انواع سیستم های هوش مصنوعی که شبیه به مغز انسان هستند برای کار به پردازنده های گرافیکی چندین هسته ای بزرگ احتیاج دارند و داشتن این پردازنده ها برای دستگاهی که قرار است در دست فرد باشد عملی نیست. اگرچه آیریس 168 هسته دارد اما ده برابر کمتر از پردازنده های گرافیکی حاضر در موبایل فعلی شما باتری مصرف می کند، پس به راحتی می توان یکی از آن را در تلفن همراه داشت و نگران تمام شدن باتری نبود. حقه آیریس خودداری از مبادله اطلاعات تا جای ممکن است. هر کدام از هسته ها (که در نقش یک سلول عصبی عمل می کنند) حافظه مخصوص به خود را دارند و اطلاعات را در هنگام خروج آن فشرده می کنند. آیریس کار لازم را هم به کمترین میزان می رساند، هسته های نزدیک به هم می توانند به صورت مستقیم با هم در تماس باشند و احتیاجی نیست از یک منبع مرکزی (مثلا، حافظه اصلی) برای ارتباطات استفاده کنند. مهم تر از آن، یک مدار هیئت به هر هسته آن مقدار کار می دهد که بتواند بدون نیاز به آوردن اطلاعات از حافظه از پس آن بر بیاید.

از این که چه زمانی آیرس به طور عملی در وسایل به کار برده خواهد شد حرفی زده نشده است اما اثر ساخت چنین تراشه روی یادگیری ماشین می تواند بسیار بزرگ باشد. می توانید با استفاده از تلفن هوشمند خود (یا هر وسیله ای که باتری زیادی هم ندارد) پردازش های مربوط به هوش مصنوعی را در خود وسیله انجام دهید و دیگر آن ها را بر عهده یک سرور اینترنتی دارای تاخیر و مشکلات امنیتی نگذارید و همچنین خیلی از وسایلی که دارید راحت تر به وضعیت های جدید وفق پیدا می کنند و محیط خود را می شناسند. لازم به ذکر است که یکی از محققان ارشد ان ویدیا (NVIDIA) در ساخت این تراشه دست داشته است. این تکنولوژی می تواند به راحتی و به زودی به یک واقعیت تجربی تبدیل شود.

منبع : engadget

ارسال نظر