ساخت ماهیچه مصنوعی با خواص باور نکردنی!

محققان ماهیچه مصنوعی پلیمری ساخته اند که قادر است خود را التیام بخشد.

ساخت ماهیچه مصنوعی با خواص باور نکردنی!

به گزارش کلیک، محققان آمریکایی و چینی پلیمر الاستیکی ساخته اند که قادر به تقلید ویژگی های عضلات حیوانی است، این ماهیچه مصنوعی قابلیت انعطاف پذیری و خود التیامی دارد و در دمای اتاق پایدار است.

توسعه ماهیچه مصنوعی با پتانسیل جایگزینی یا ترمیم عضلات آسیب دیده در انسان می تواند به عنوان بخشی از رویکرد چند وجهی برای طب و هوش مصنوعی بکار رود، و یا حتی به عنوان پوشش بیرونی اندواسکلتون رباتیک بسیار پیشرفته در آینده استفاده شود.

عضله جانوران، از جمله خود ما، برای انجام کارهای روزمره ضروری است و همچنین به دلیل خاصیت ارتجاعی آن قادر به تحمل سطح بسیار زیادی از فشار است، اما از همه مهم تر باید بارها و بارها قادر به التیام خود در طول عمر باشد.

به این منظور، محققان دانشگاه استنفورد، دانشگاه نانجینگ، دانشگاه ریورساید، هاروارد و دانشگاه کلرادو با همکاری یکدیگر اعلام کرده اند که در توسعه چنین فناوری به موفقیت دست یافته اند که نه تنها قوی و انعطاف پذیر است بلکه پایدار نیز است.

برطبق Phys.org این تیم در حال حاضر یافته های خود را در Nature Chemistry با شرح پلیمر الاستیکی که از پیوندهای لیگاند بسیار پیشرفته ۲,۶-pyridinedicarboxamide (pdca) برای اتصال به ستون فقرات پلیمر استفاده می کند، منتشر کرده است.

پژوهشگران در یافته اند که این ماهیچه با وجود پیوندهای چندتایی قوی کنار یکدیگر می تواند حالت کشسانی و التیامی داشته باشد.

در حین آزمایش، این ماهیچه مصنوعی جدید کشیده شد و قبل از کشش مجدد به مدت یک ساعت در حالت استراحت قرار گرفت تا از بهبود کامل آن اطمینان حاصل شود. این مورد در پلیمرهای دیگر تا به حال دیده نشده بود.

محققان در آزمایشی دیگر این ماده را سوراخ کردند و پس از ۷۲ ساعت، محل سوراخ شدگی تقریبا هیچ آسیبی را نشان نمی داد.

آنچه که در مورد این کشف جدید حائز اهمیت است دست یافتن به پلیمری پایدار در دمای اتاق و همچنین نداشتن حساسیت بالا نسبت به آب است.

بدون شک این ماهیچه مصنوعی نقش بسیار مهی در تحقیقات آینده و سازه های مختلف خواهد داشت.

منبع: siliconrepublic

ارسال نظر