سرانجام بینی مصنوعی توانست بو را حس کند

یک تیم محققین بلژیکی موفق شدند یک بینی الکترونیکی "فوق حساس" بسازند که میزان بسیار پایین مواد شیمیایی مانند آفت‌کش‌ها و گاز اعصاب را تشخیص دهد.

سرانجام بینی مصنوعی توانست بو را حس کند

به گزارش کلیک، دستگاه‌های تست الکل رایج‌ترین نوع بینی‌های الکترونیکی هستند. با توجه به غلظت بالای الکل در نفس افراد، تشخیص آن بیسار راحت است اما سایر گازها به دلیل غلظت پایین آن‌ها در هوای اطراف و ساختار مولکولی پیچیده، تشخیص آنان سخت‌تر است.

استاسن و همکار وی پروفسور راب آملوت اشاره کردند "موجودات زنده از طیف متنوعی گیرنده‌های بویایی برای تشخیص بوها بر اساس خواص فیزیوشیمیایی خود استفاده می‌کنند."

بااین‌حال، ادغام چنین پروتئین‌هایی با اجزای الکترونیک سخت است. موادی که ما پیشنهاد می‌دهیم چارچوب‌های فلزی ـ آلی یا MOFs نوع جدیدی از مواد مصنوعی هستند که مانند پروتئین‌ها از مواد آلی و نیمه آلی ساخته‌شده‌اند و حفره‌های نانو دارند که به‌عنوان گیرنده بویایی عمل می‌کنند."

e-nose

استاسن MOF را به‌عنوان "اسفنج مانند میکروسکوپی" توصیف می‌کند که می‌توانند مقادیر کم گاز را در بخش‌های نانو جذب کنند. چارچوب اسفنجی و حفره‌های کوچک آن را قادر می‌سازد مولکول‌های کوچک مانند سارین موجود در گاز اعصاب و باقی‌مانده‌های آفت‌کش‌ها در محصولات کشاورزی در مقیاس‌های کم را تشخیص دهند. در یک مطالعه منتشرشده در مجله علوم شیمی، محققین MOF ها را به‌طور اختصاصی برای تشخیص ترکیبات خاص در هر دو مواد معرفی کرده‌اند.

وی در ادامه گفت "بسیاری از اعضای خانواده مواد آلی فرار در آینده می‌توانند هدف ما باشند. برای مثال، الگوی بوها می‌تواند برای کاربردهای مختلف استفاده شود. حس بویایی یکی از چند حس است که هنوز راهی به تلفن‌های هوشمند ما نیافته است. ما فکر می‌کنیم که این مساله نیز در آینده تغییر خواهد کرد."

محققین بر این باورند که می‌توانند MOF را روی مدارهای الکترونیکی برای تغییر دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های هوشمند به سنسورهای گازی سوار کنند. بااین‌حال، تا تکمیل آن هنوز راه زیادی باقی است.

ارسال نظر