پیشروی لوزالمعده مصنوعی در دوره جدید جایگزینی اعضا

اگر تا به حال چیزی راجع به لوزالمعده مصنوعی نشنیده اید،به زودی مطالب جالبی در مورد آن خواهید شنید. در جامعه کنونی ابتلا به بیماری دیابت رو به افزایش است و تقاضای زیاد انسولین برای درمان آن به یک بحران واقعی در علم پزشکی تبدیل شده است .

پیشروی لوزالمعده مصنوعی در دوره جدید جایگزینی اعضا

به گزارش کلیک، لوزالمعده مصنوعی از یک حلقه بسته، یک پمپ و DexcomCGM، MEDTRONIC، Raspberry،Care link USB تشکیل شده است. با توجه به بررسی های انجام شده، مشخص شد که پانکراس مصنوعی کاملا مشابه نمونه طبیعی آن طراحی شده است. پزشکان بیمارستان عمومی ماساچوست و دانشگاه بوستون با هدف اخذ تاییدیه FDA اقدام به توسعه این طرح نموده اند؛ چرا که اگر اجرای این طرح موفقیت آمیز باشد، به احتمال زیاد به عنوان اولین عضو مصنوعی به جامعه پزشکی ارائه می شود.
اجازه دهید نگاه اجمالی به برخی از تلاش های قبلی در تولید اندام های مصنوعی داشته باشیم و به پیامدهای احتمالی آنها بپردازیم. اولین و مهمترین اندام مصنوعی قلب انسان می باشد.
یکی از علل مرگ و میر در جهان بیماری عروقی کرونر است، در واقع وجود یک قلب مصنوعی با عملکرد کامل، می تواند باعث امید به زندگی در افراد زیادی در جهان شود.
اولین قلب مصنوعی، تقریباً 70 سال پیش طراحی شد. این قلب برای افرادی که دائما گرفتار ترومبوآمبولی و خونریزی می شوند، می تواند سودمند باشد؛ به طوریکه که حتی پزشکان در استفاده از این روش در مقایسه با پیوند قلب، نتایج بهتری را کسب کرده اند.
با وجود پیشرفت های اخیر در تکنولوژی، وجود مواد زیستی مصنوعی در قلب مصنوعی، به عنوان یک بخش مهم در بدن محسوب می شود؛ این مطلب حاکی از آن است که اندام مصنوعی قادر به ایجاد دوره جدیدی در سیستم ایمنی بدن است، چرا که سیستم ایمنی بدن به حضور اندام مصنوعی جدید احتمالاً واکنش نشان خواهد داد.
از دوران گذشته تاکنون پیشرفت های زیادی در این زمینه صورت گرفته است؛ اما میزان موفقیت در این زمینه تا به امروز چندان چشم گیر نبوده است.
از بین سه بیماری که تا کنون قلب مصنوعی را دریافت نموده اند، آلن کارپینتر ظرف دو ماه بعد از دریافت عضو جدید، درگذشت. اگرچه میزان موفقیت قلب مصنوعی در مقایسه با پیوند قلب 1 به 3 می باشد ولی انتظار می رود در چند سال آینده این ایده در علم پیشرفت چشم گیر تری داشته باشد. حال سوال اساسی این است که آیا عملکرد اندام مصنوعی توانایی انجام عملکرد اندام اصلی را دارد یا خیر ؟ دیگر حوزه پزشکی با همین هدف نیز در حال پیشرفت است اما از منظری دیگر:

طب احیا کننده: به جای تلاش برای ساخت اندام مکانیکی مصنوعی، طب احیا کننده در صدد استفاده از پتاسیل بافت های زنده برای تولید اندام های انسانی است؛ به عنوان نمونه میتوان از سلول های ساقه گیاهان برای این منظور استفاده کرد.

پروژه های اخیر در زمینه طب ترمیمی در زمینه ی تولید کلیه هایی که کاملا عملکرد یک کلیه انسان را دارند، ببه صورت موفقیت آمیزی در لابراتوارها در حال پیشرفت هستند و این احتمال وجود دارد که چنین اقداماتی بر طرف کننده کمبود اهدا کننده کلیه در سال های آتی باشد.
با این حال، تولید پانکراس مصنوعی مزیتهای خاصی نسبت به دیگر اندام ها دارد که یکی از این مزیت ها، پایداری بیشتر پانکراس مصنوعی در شرایط سخت نسبت به دیگر اندام های مصنوعی است.
همانطور که ناسا و دیگر برنامه های فضایی، چشم انداز بلند مدت شان را برای دسترسی به مکان های دورتر در کهکشان بنا نهاده اند، ایده ی تعویض اندام های انسان با جایگزین های مکانیکی نیز ممکن است انسان را بر آن دارد که محیط زیست اطراف خود را برای استفاده از بافت های زنده موجود در ان با دقت بیشتری کنکاش نماید.

با این وجود، یک موضوع همیشه مشخص است و ان اینکه با وجود زندگی در قرن بیست و یکم و مواردی همچون ژن درمانی و طب احیایی و ... اما هنوز موارد زیادی وجود دارد که علم پزشکی را به چالش می کشد.

ارسال نظر