آیا صداهای عجیب در آسمان آستارا با پروژه سری هارپ در ارتباط است؟

رسانه کلیک - هر از گاهی مردم صدایی عجیب از آسمان می‌شنوند، این صدا برخلاف هام و بلوپ که در فرکانس های زیر هستند، یک صدای عادی اما بسیار بلند است و به نظر می‌رسد به ۵۰ سال اخیر باز گردد.

آیا صداهای عجیب در آسمان آستارا با پروژه سری هارپ در ارتباط است؟

پروژه هارپ چیست؟
هارپ پروژه‌ای علمی است و از طریق آن دانشمندان با ایجاد تغییراتی در یونوسفر که دورترین و ناشناخته‌ترین بخش جو زمین است امکان مطالعه در مورد آن را پیدا کرده و آن را به صورت یک آزمایشگاه طبیعی درمی‌آورند. هارپ این کار را با امواج رادیویی فرکانس بالا که توسط رادارهای خود منتشر می‌کند، انجام می‌دهد.

بخشی از این امواج در ارتفاع ۱۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتری از سطح زمین جذب شده و باعث افزایش شتاب الکترون‌ها در آن منطقه و در نتیجه گرم شدن یونوسفر می‌شوند. هارپ در دوران جنگ سرد با این هدف راه‌اندازی شد که روش‌هایی را برای ارتباط با زیردریایی‌های مجهز به سلاح اتمی کشف کند. این زیردریایی‌ها در آن زمان اهمیت استراتژیکی فراوانی داشتند، چرا که اصل «تضمین نابودی متقابل» در جنگ اتمی را محقق می‌ساختند. اما این پروژه حتی از قبل از ساخت خود با شایعات فراوانی در مورد هدف و کاربردهای آن گره خورده‌ است.

تئوری‌های توطئه گوناگونی در مورد آن مطرح شده و از انتشار پرتوهای مرگ تا کنترل ذهن به آن نسبت داده شده است. تکمیل هارپ حدود دو دهه طول کشیده و ۲۵۰ میلیون دلار هزینه‌های ساخت و عملیاتی آن بوده‌است.
امکان کنترل آب و هوا و غیره توسط پروژه‌هایی مثل هارپ از طرف افرادی چون جسی ونتورا با عنوان «نظریات توطئه» مورد بررسی قرار گرفته اما منابع متعدد دیگری از جمله نیروی هوایی آمریکا، این مباحث را مورد بررسی قرار داده‌اند.

با اینکه چنین موضوعاتی از طرف منابع مختلف بسیاری مطرح شده، اما هیچ‌گونه سند یا مدرک مستدل علمی در پشتیبانی از تأثیرات هارپ و ادعاهای مربوطه تاکنون در مجامع علمی مطرح و یا منتشر نشده و توسط بسیاری از منتقدین «افسانه» و «نظریات توطئه‌انگیز» اطلاق شده است.

خسرو جعفری زاده در خصوص فیلم ها و اخباری که در برخی خبرگزاری ها در مورد ایجاد صداهای عجیب در آسمان آستارا منتشر شده است، گفت: در فیلمی که با این موضوع منتشر شده کاملا مشخص شده است که صدا از آسمان نیست و از همان محدوده است.
وی افزود: به احتمال زیاد این صدا صدای دستگاهی صنعتی (برشکاری ابزار دقیق) بوده و به هیچ عنوان نمی تواتد صدای برخورد ابرها باشد.
به گفته وی، ابرها به خودی خود با برخورد با یکدیگر صدایی تولید نمی کنند مگر اینکه بر اثر تخلیه بار الکتریکی باشد که در این فیلم خبری از صاعقه نیست.
جعفری زاده در مورد این شایعه که صداهای عجیب از اسلحه هارپ است، اظهار داشت: هارپ یک پروژه ای است که تنها در یک فیلم سینمایی از آن صحبت شد و اطلاعاتی به غیر از این فیلم در مورد آن وجود ندارد و ساخته ذهن نویسنده فیلم بوده است.
وی ادامه داد: بنابراین هارپ نمی تواند یک اسلحه باشد و بیشتر به یک شوخی شبیه است. این فیلم ها و اخبار کاملا ساختگی بوده و در راستای تشویش اذهان عمومی ساخته می شوند.
ارسال نظر