عبور سیارک صد پایی از نزدیکی زمین در ماه مارس

سیارک 2013 تی ایکس 68 به زودی از کنار زمین رد می شود. در جریان این اتفاق می توان درباره نحوه برخورد ناسا با خطراتی که زمین را از سمت فضا زمین تهدید می کنند اطلاعاتی به دست آورد.

عبور سیارک صد پایی از نزدیکی زمین در ماه مارس

به گزارش کلیک به نقل از ناسا، در ماه مارس یک سیارک صد پایی دومین سفر خود از کنار زمین را تجربه خواهد داد. سیارک 2013 تی ایکس 68 اولین بار دو سال پیش از نزدیکی زمین عبور کرد اما فاصله آن با زمین بیشتر از 1.3 میلیون مایل بود. امسال دانشمندان انتظار دارند که این سیارک با فاصله ای بین یازده هزار تا نه میلیون مایل از حوالی زمین عبور کند. اگر می پرسید که چرا این تخمین بازه بزرگی را پوشش می دهد جواب آن عدم اطمینان از مسیر دقیق سیارک است.

با این حال دانشمندان مطمئن هستند که سیارک در فضا باقی خواهد ماند. ناسا در یک کنفرانس اعلام کرد: هیچ امکانی وحود ندارد که این شیء بر زمین تاثیر بگذارد. البته باید گفت که این حرف ها برای سال 2016 است و در سال 2017 این ریسک به یک در دویست و پنجاه میلیون خواهد رسید.

چرا وقتی که تهدیدی از سمت این سیارک ما را تهدید نمی کند موضوع آن مهم است؟ زیرا وجود آن آگاهی عمومی از خطرات اشیاء فضایی را افزایش می دهد. جان گرانسفلد، یکی از مدیران ماموریت های علمی ناسا، در ماه ژانویه گفت: شناسایی، مسیریابی و دفاع در برابر سیارک ها مواردی هستند که ناسا، شرکای آن و جامعه جهانی جدی می گیرند. با اینکه در حال حاضر خطر بالقوه ای وجود ندارد اما مسیر نزدیک به زمین سنگ آسمانی کلیابینسک در سال 2013 و همچنین سیارک هالووین در این اواخر ما را واداشت که هوشیار باشیم و چشمانمان به آسمان باشد."

در سال 2013 یک شهاب سنگ در آسمان شهر کلیابینسک روسیه منفجر شد. این انفجار احتمالا یکی از اولین انواع خود بود که از هر زاویه ای ضبط شد و در یک منطقه مسکونی اتفاق افتاد. موج این انفجار شیشه ها را شکست، ساختمان ها را خراب و بیش از هزار نفر را مصدوم کرد. یکی از شاهدان این ماجرا می گوید: من در حال رانندگی به سمت محل کارم بودم که ناگهان نور شدیدی همه چیز را روشن کرد. موج انفجار تقریبا من را از جاده بیرون انداخت."

با هشدار کمی از سمت ارتش روسیه که توقع داشت شهاب سنگ در اتمسفر تکه تکه شود، این انفجار هشدار بزرگی درباره خطر برخورد اشیاء آسمانی به زمین بود. بعد از سنگ آسمانی کلیابینسک، سیارک ها و اشیاء فضایی توجه بیشتری را به خود جلب کرده اند. این موضوع شامل سیارک اسپوکی هالووین که در اکتبر 2015 از نزدیکی زمین عبور کرد و همچنین سیارک کریسمس 2015 هم می شود. مورد آخر گزارشاتی را درباره زمین لرزه های مرتبط با عبور سیارک به وجود آورد.

در ماه ژانویه، ناسا ساخت دفتر حفاظت از زمین را اعلام کرد. دفتری که در ادامه برنامه اشیاء نزدیک به زمین ناسا بود که از سال 1995 اجرا می شد. این سازمان جدید وظیفه جلوگیری از تهدید و مسیریابی اشیایی را دارد که ممکن است مشکل ساز شوند. این تلاش ها سرعت گسترش خبر ها درباره سیارک های نزدیک به زمین را بیشتر کرده است. در حالی که از سیارک کلیابینسک تا زمان انفجار آن خبری نبود اما مسیر سیارک 2013 تی ایکس 68 ماه ها قبل از عبور آن در ماه مارس، گزارش شده است.

پل کوداس، مدیر مرکز مطالعات اشیاء نزدیک به زمین (CNEOS) می گوید: احتمال برخورد در هر کدام از سه روز عبور سیارک آن قدر کم است که هیچ نگرانی وجود ندارد. من انتظار دارم که اندازه گیری های بعدی این احتمال را کمتر هم بکند.

منبع : msn

ارسال نظر