با نقشه جدید از سیاره مریخ، فضانوردان راه خود را گم نمی‌کنند

<p>عبارت «Ordnance Survey» را در مقابل عاشقان مسافرت در طبیعت بریتانیا، به زبان بیاورید تا آن‌ها ساعت‌ها از پیاده‌روی‌های صبح یکشنبه خود در میان کوه‌ها و جنگل‌ها، به همراه یک نقشه خوب که راهنمای مسیر آن‌ها بوده، تعریف کنند. به گزارش کلیک، Ordnance Surveyیا به‌اختصار OS (سازمان نقشه‌برداری بریتانیا) بیش از ۲۰۰ سال است که به مسافران کمک می‌کند مسیر خود را بیابند و هنوز هم با توجه به ارائه نقشه‌هایی با جزییات فراوان که در درست بودن آن‌ها هیچ شکی نیست، شهرت خود را حفظ کرده است. OS که نقشه‌هایی برای سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها نیز تولید می‌کند، باگذشت زمان پیشرفت کرده و اپ‌های نقشه مناسب برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS را نیز، در کنار نقشه‌های چاپی، ساخته است. حالا برای اولین بار، فراتر از مرزهای بریتانیا را در نظر گرفته، در حقیقت از مرزهای زمین هم خارج‌شده و نقشه‌ای با جزییات فراوان از سطح سیاره مریخ ارائه کرده است. این نقشه با اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط سازمان ناسا ساخته‌شده و ۳٫۸ میلیون مایل مربع (تقریباً ۱۰ میلیون کیلومترمربع) از سطح مریخ را پوشش می‌دهد. اگر به‌دقت نگاه کنید، می‌توانید جزییات زیادی را که از مأموریت‌های Opportunity و Pathfinder ناسا به‌دست‌آمده، ببینید.</p> <p> این نقشه شبیه نقشه‌های OS بریتانیا ساخته‌شده است. سازنده آن Chris Wesson می‌گوید که همواره قصد داشته با داده‌های به دست آمده از مارس مانند اطلاعات به‌دست‌آمده از بریتانیا یا دیگر اطلاعات جغرافیایی سیاره زمین، کار کند. اما چالش‌هایی نیز وجود داشت و یکی از آن‌ها به دست آوردن نقشه توپوگرافی سیاره سرخ بود. Wesson توضیح داد: «سطح مریخ پستی بلندی زیادی داره؛ اما در بعضی جاها، در مقیاسی بسیار بزرگ، سطح‌های وسیعی داشتیم که به نظر صاف میومد و به دلیل دهانه‌های برخوردی، هزاران متر عمق داشتند، پس به نوردهی متفاوت و سطح‌های اغراق شده نیاز داشتیم.» یک نسخه‌های نهایی این نقشه، برای دکتر Peter Grindrod عضو دانشگاه University of London که عضوی از تیم طراحی فرود مریخ‌نورد European ExoMars در سه سال آینده است، فرستاده شد. رقابت میان بخش خصوصی و آژانس‌های فضایی برای نشاندن اولین نفر بر روی مریخ بسیار بالا گرفته است. رئیس سازمان OS، David Henderson، در مصاحبه‌ای گفت: «از ما خواسته شد نقشه منطقه‌ای از مریخ رو با سبک نقشه‌های خودمون بسازیم، چون فهم نقشه‌های ما آسونه و تصویری دقیق از منطقه نشون می‌ده و به همین دلیل می‌تونیم از اون‌ها تو طراحی مأموریت‌ها و نمایش اطلاعات مأموریت برای عموم مردم استفاده کنیم.» زمانی را در نظر بگیرید که مسافران سیاره سرخ و تمام کسانی که بر روی سطح این سیاره دور حرکت می‌کنند، برای اینکه راه خود را گم نکنند، نقشه‌ای از این آژانس بریتانیایی در دست خواهند داشت.</p>

با نقشه جدید از سیاره مریخ، فضانوردان راه خود را گم نمی‌کنند

به گزارش کلیک، Ordnance Surveyیا به‌اختصار OS (سازمان نقشه‌برداری بریتانیا) بیش از ۲۰۰ سال است که به مسافران کمک می‌کند مسیر خود را بیابند و هنوز هم با توجه به ارائه نقشه‌هایی با جزییات فراوان که در درست بودن آن‌ها هیچ شکی نیست، شهرت خود را حفظ کرده است.
OS که نقشه‌هایی برای سازمان‌های دولتی و شرکت‌ها نیز تولید می‌کند، باگذشت زمان پیشرفت کرده و اپ‌های نقشه مناسب برای سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS را نیز، در کنار نقشه‌های چاپی، ساخته است.
حالا برای اولین بار، فراتر از مرزهای بریتانیا را در نظر گرفته، در حقیقت از مرزهای زمین هم خارج‌شده و نقشه‌ای با جزییات فراوان از سطح سیاره مریخ ارائه کرده است. این نقشه با اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط سازمان ناسا ساخته‌شده و ۳٫۸ میلیون مایل مربع (تقریباً ۱۰ میلیون کیلومترمربع) از سطح مریخ را پوشش می‌دهد. اگر به‌دقت نگاه کنید، می‌توانید جزییات زیادی را که از مأموریت‌های Opportunity و Pathfinder ناسا به‌دست‌آمده، ببینید.

1
این نقشه شبیه نقشه‌های OS بریتانیا ساخته‌شده است. سازنده آن Chris Wesson می‌گوید که همواره قصد داشته با داده‌های به دست آمده از مارس مانند اطلاعات به‌دست‌آمده از بریتانیا یا دیگر اطلاعات جغرافیایی سیاره زمین، کار کند.
اما چالش‌هایی نیز وجود داشت و یکی از آن‌ها به دست آوردن نقشه توپوگرافی سیاره سرخ بود. Wesson توضیح داد: «سطح مریخ پستی بلندی زیادی داره؛ اما در بعضی جاها، در مقیاسی بسیار بزرگ، سطح‌های وسیعی داشتیم که به نظر صاف میومد و به دلیل دهانه‌های برخوردی، هزاران متر عمق داشتند، پس به نوردهی متفاوت و سطح‌های اغراق شده نیاز داشتیم.»
یک نسخه‌های نهایی این نقشه، برای دکتر Peter Grindrod عضو دانشگاه University of London که عضوی از تیم طراحی فرود مریخ‌نورد European ExoMars در سه سال آینده است، فرستاده شد.
رقابت میان بخش خصوصی و آژانس‌های فضایی برای نشاندن اولین نفر بر روی مریخ بسیار بالا گرفته است. رئیس سازمان OS، David Henderson، در مصاحبه‌ای گفت: «از ما خواسته شد نقشه منطقه‌ای از مریخ رو با سبک نقشه‌های خودمون بسازیم، چون فهم نقشه‌های ما آسونه و تصویری دقیق از منطقه نشون می‌ده و به همین دلیل می‌تونیم از اون‌ها تو طراحی مأموریت‌ها و نمایش اطلاعات مأموریت برای عموم مردم استفاده کنیم.»
زمانی را در نظر بگیرید که مسافران سیاره سرخ و تمام کسانی که بر روی سطح این سیاره دور حرکت می‌کنند، برای اینکه راه خود را گم نکنند، نقشه‌ای از این آژانس بریتانیایی در دست خواهند داشت.

ارسال نظر