Atlas؛ ربات توانمند انسان نما

طی روزهای آینده، شرکت مهندسی رباتیک Boston Dynamics که مقر اصلی آن در شهر Beantown واقع است، قصد دارد ربات‌ هایی را به نمایش به گذارد که توانایی هل دادن دارند.

Atlas؛ ربات توانمند انسان نما

به گزارش کلیک، برای یافتن این منظور، کافی است نگاهی به آخرین ویدئو آن ها بیندازید که در آن رباتی به نام Atlas توانایی انجام هل دادن، راه رفتن و بازی کردن دارد. مطمئناً راه رفتن ربات droid (ربات تخیلی در جنگ ستارگان) خنده دار بود، ولی اگر آنها در انجام خیلی از کارها ناتوان بودند، می توان به جرات گفت که ربات Atlas می تواند آن کارها را به خوبی انجام می‌ دهد و خیلی از مردم آن را روز قیامت قلمداد می‌کنند.

در آن زمان، این پلت فرم پیشرفته دوپا همه را به کلی متعجب می سازد. در آخرین نسخه آن، Atlas به یک منبع تغذیه خارجی متصل شده است. این نسخه دارای باطری، بلندگو بوده و نسبت به دیگر ربات‌ها بسیار آرام‌تر و خیلی سریع تر است. Ken Goldberg، استاد رباتیک در دانشگاه برکلی می گوید: حرکت این ربات بسیار روان است. حرکت نرم و روان این ربات را می توان به راحتی احساس کرد، به ویژه زمانی که ربات Atlas چوب هاکی در دست می‌گیرد. او می‌گوید: تماشای‌این ربات منجر به واکنش‌ های غیر طبیعی می‌شود. بسیاری از ما انسانها در زمانی که تحت فشار قرار داریم همین واکنشها را از خود نشان می‌دهیم.

اگر شما احساس ناراحتی ربات تحت فشار را متوجه شوید، برای درک یک احساس توسعه یافته باید به شما تبریک گفت. اما باید گفت که این تاکتیک در خدمت یک هدف است. Goldberg می‌گوید: زمانی‌که موضوع ناگهانی و نسبتاً تاثیرگذار برای ربات اتفاق می‌افتد، می‌ گوییم یک ضربه اتفاق افتاده است و پاسخ به این ضربه بسیار مشکل است. پاسخ به ضربه Atlas بسیار قابل توجه است.

Goldberg تمایلی به پاسخ دادن در خصوص حدس و گمان بیش از حد در خصوص این رباتاز خود نشان نداد. او فقط اطلاعاتی در خصوص ویدئو پخش شده از این ربات را در اختیار سایرین قرار داد. این ربات دارای وزنی به میزان 180 پوند است. منبع تغذیه آن باطری بوده و هدایت در آن با استفاده از سنسورهای استریو و لایدار (Lidar) در قسمت جلویی ربات امکان پذیر است.

لایدار (Lidar، ترکیبی از دو واژه Light وRadar) یکی از فناوری‌ های سنجش از راه دور است که از طریق روشن کردن هدف با لیزر و تجزیه و تحلیل نور منعکس‌ شده، فاصله‌ ها را اندازه‌گیری می‌کند. فناوری لایدار مشابه اصول رادار کار می‌ کند که بعضی اوقات نیز رادار لیزری نامیده می‌شود. اختلاف اصلی بین لایدار و رادار در واقع نوع طول موج تابشی مورد استفاده‌ است. رادار از طول موج‌ هایی در ناحیه رادیویی استفاده می‌کند در حالی که لایدار طول موج‌ های لیزری بکار می‌برد.

منبع: wired.com

ارسال نظر