هواپیمای جت بدون سرنشین با طراحی سه بعدی رکورد سرعت را شکست

خبر ها حاکی از این است که یک هواپیمای بدون سرنشین با الهام از قدرت جت ممکن است پیچیده ترین ماشین پروازی ساخته شده با استفاده از چاپ سه بعدی باشد.

هواپیمای جت بدون سرنشین با طراحی سه بعدی رکورد سرعت را شکست

به گزارش کلیک،این هواپیما،که اولین پرواز خود را در نمایش پروازی دوبی ( Dubai Airshow) در اوایل این ماه تجربه کرد،اصلا قابل مقایسه با هواپیمای اسباب بازی با چاپ سه بعدی شما نیست؛ طول بال هایش به 9 متر می رسد و طراحی آیرودینامیکش ظاهری بسیار مدرن را برای آن به ارمغان آورده است.

این پهپاد توسط متود های چاپ سه بعدی و بر اساس کمپانی علوم پرواز Aurora و Stratasys - که آن را توسعه داده اند - طراحی و ساخته شده است. این پهپاد تنها 33 کیلوگرم وزن دارد و می تواند با سرعتی بیش از 241 کیلومتر با سرعت به پرواز در آید.

به گفته ی آقای Dan Campbell ، مهندس تحقیقات و پژوهش هوافضا در کمپانی علوم پرواز Aurora، تا آن جایی که اطلاعات مارا یاری می کنند، این هواپیمای بدون سر نشین را می توان بزرگترین، سریع ترین و پیچیده ترین پهچاد با چاپ سع بعدی دانست که تا به حال ساخته شده است.

پهپاد مذکور شامل چندین قسمت توخالی می باشد که با استفاده از پروسه چاپ سه بعدی رایج که به FDM معروف است ساخته شده است که در این پروسه ها مواد پلاستیکی مذاب لایه به لایه بر روی یک سطح ریخته می شوند تا یک شیء ساخته شود.

آقای Scott Sevcik ، مدیر توسعه کمپانی Stratasys در جمله ای خاطر نشان کرد : " پهپاد Aurora سندی مشهود و روشن از توانایی FDM در ساخت یک ساختار توخالی محصور است که بر خلاف دیگر متود های تولید،به ما این امکان را می دهد تا بتوانیم اشیاء بزرگتر اما با تراکم پایین تر را تولید کنیم."

بعضی دیگر از قسمت های این هواپیما نیز با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی تولید شده اند، مانند بست لیزری و یا SLS ، پروسه ای که در آن ذره های کوچک مواد آنقدر گرم می شوند و در هم می آمیزند تا یک شیء یا قسمت را شکل دهند. SLS اغلب برای چاپ قسمت های کوچک اما با فناوری بالا در فلزات استفاده می شود. با این حال ، تاکنون اکثر پهپاد ها با Ultem که یک رزین ترموپلاستیک ارتجاعی و مقاوم در برابر آتش است ساخته شده اند.

بنا بر اظهار نظر آقایان Sevcik در کل ، چاپ سه بعدی کمک کرد تا زمان طراحی و تولید پهپاد به نصف کاهش پیدا کند و کمپانی Stratasys نیز اعلام کرد تولید هواپیمای سفارشی با استفاده از این متود ها در مقایسه با متود های تولید سنتی ارزان تر خواهد بود.

آقای Sevcik همچنان ذکر کرد : "هواپیمای Aurora نشان می دهد که چقدر چاپ سه بعدی می تواند برای چاپ هواپیماهای سبک وزن مانند پهپاد ها مفید واقع شود." و در واقع ایشان تنها کسی نیستند که چنین عقیده ای دارند. این متود تولید که از تکنولوژی بالایی برخوردار است در چاپ چندین پهچاد دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

در ماه آگوست، یک پهپاد تقریبا کوچک تر با چاپ سه بعدی از عرشه ی یک ناو جنگی بریتانیایی به پرواز در آمد. این هواپیما که عملیات توسعه آن توسط مهندسین دانشگاه ساوتهمپتون انگلیس انجام شد ، بال هایی به طول 1.2 متر دارد و می تواند به سرعتی برابر با 97 کیلومتر بر ساعت برسد ، در حالی که صدای بسیار کمی نیز در آسمان تولید می کند و برای عملیات های پنهانی نیروی ارتش بسیار عالی است. این پهپاد ها را روزی خواهیم توانست بر روی کشتی ها سوار کرد تا در مواقع نیاز بتوان آن ها را در عمل مورد استفاده قرار داد.

در سال 2014 ، یک شرکت به نام هوافضای Arch مشغول به تولید پهپاد های با چاپ سه بعدی کوچک شد که با نرم افزار پرواز منبع باز اجرا می شدند و بسیار کاربردی نیز بودند که از کاربرد های آن ها می توان به نظارت بر محصولات زراعی و بررسی مناظر برای بدست آوردن سرنخ در یک سایت حفاری های باستان شناسی اشاره کرد.

ارسال نظر