طرح اجباری پرداخت هزینه استرالیا برای استفاده گوگل و فیسبوک از محتوای خبری

رسانه کلیک - کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا در حال تدوین یک آیین نامه اجباری است تا از شرکت‌هایی همچون گوگل و فیسبوک بخواهد در هنگام استفاده از محتوای آن‌ها، به رسانه‌های خبری هزینه پرداخت کنند.

طرح اجباری پرداخت هزینه استرالیا برای استفاده گوگل و فیسبوک از محتوای خبری

پیش از شیوع کرونا این موضوع در حال مذاکره بود و بنا بود تا یک کد اختصاصی برای آن در نظر گرفته شود اما همه‌گیری این بیماری و ضربه ناگهانی به درآمدهای تبلیغاتی باعث تغییر این سیستم به حالت اجباری شد. پس هم‌اکنون کد اجباری برای معاملات آنلاین خبری در حال را‌اندازی است.

این کد همچنین اشتراک‌گذاری داده‌ها، رتبه بندی اخبار و اشتراک درآمد را مشخص می کند. در صورت عدم پیگیری شرکت‌ها و همچنین نرسیدن به یک راهکار دو طرفه در خصوص هرگونه اختلاف نظر، مجازات هایی نیز اعمال خواهد شد.

کمیسیون رقابت و مصرف کننده استرالیا (ACCC) همچنین می‌گوید: «بعید است که شرکت‌های تکنولوژی در خصوص این همکاری به توافق برسند.» در همین حال، جوش فریدنبرگ خزانه‌دار استرالیا گفت: «این منصفانه‌ است که رسانه‌‌های خبری در قبال کاری که می‌کنند دستمزد دریافت کنند.»

نسخه پیش نویس این آیین ‌نامه باید تا پایان ماه ژوئن آماده شود!

همان‌طور که انتظار می‌رفت گوگل و فیسبوک در مقابل پرداخت هزینه برای اخبار مقاومت كردند و می‌گویند که آن‌ها فقط به رسانه ها لینک می‌دهند. با این حال به نظر می‌رسد این دو شرکت مخالفان دیگری دارند. مثلا فرانسه به شرکت های اینترنتی دستور داده که هزینه نشان دادن اخبار را بپردازند و گوگل تا آنجا پیش رفته است که پیش نمایش های خبری را حذف می کند.

پس اگر این شرکت‌ها به راهکار مناسبی برای جلوگیری از پرداخت هزینه برسند، احتمالا آیین نامه استرالیا بی‌اثر خواهد شد.

ارسال نظر