نوزادان نارس بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم هستند

بر اساس یک گزارش جدید احتمال دارد نوزادان نارس بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم باشند.

نوزادان نارس بیشتر در معرض ابتلا به اوتیسم هستند

یکی از موارد شناخته شده که منجر به بیماری اوتیسم می شود عوامل محیطی است. محققان در مقاله ای با تحقیق درباره لایه مغزی به این نتیجه رسیده اند که این بیماری بیشتر در بین نوزادان بسیار نارس شایع است. به لطف پیشرفت و مراقبتهای ویژه که در دهه های گذشته به وجود آمده است بسیاری از افراد که در طی دوره بارداریشان متوجه نارس بودن نوزادشان می شوند با استفاده از این مراقبت ها می توانند خطر ابتلا را کاهش دهند. با این حال نوزادانی که 13 هفته قبل از زمان موعد به دنیا آمده اند در معرض خطر جدی صدمات مغزی مانند اختلالات اوتیسم و اختلال یادگیری هستند.
استرس باعث آسیب رشد حیاتی مغز افراد می شود و این خود می تواند نقش کلیدی در رشد ASD داشته باشد. در ایالات متحده از هر 68 کودک، یک کودک مبتلا به اوتیسم وجود دارد. این آمار بر اساس بررسی های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها ی(CDC) ارائه شده است.

با توجه به مستندات موجود، این بیماری در همه گروههای نژادی و قومی، اجتماعی و اقتصادی رخ می دهد اما با توجه به آمار، شیوع این بیماری در پسران بیشتر از دختران است.
به طور کلی ASD به عوامل ژنتیکی بستگی دارد؛ حتی اگر هیچ ژن خاصی در مورد اوتیسم شناسایی نشده باشد؛ چرا که 30% از علائم اوتیسم در کودکانی پدیدار شده که زودتر از موعد به دنیا آمده اند و در این موضوع قطعاً موارد ژنتیکی دخیل است.
محققان موسسه کارولینسکا و بیمارستان دانشگاه کارولینسکا در سوئد، بیش از 100 نوزاد زود رس یا همان نوزادانی که قبل از هفته 27 یعنی در آغاز سه ماهه سوم به دنیا آمده بودند مورد مطالعه قرار دادند.
این گروه با اجازه پدر و مادر در طول دوره نوزادی با استفاده از دستگاه MRI، نوزاد را تا سن 6 سالگی بر اساس علائم اوتیسم مورد بررسی قرار دادند.
در پایان این تحقیق، نتایج نشان دادند که تقریبا 30 درصد از کودکان زود رس در مقایسه با کودکانی که در موعد مقرر به دنیا آمده اند دچار بیماری اوتیسم شده اند و این در مقابل آماری است که می گوید احتمال ابتلا به این بیماری در میان کودکانی که در موعد مقرر به دنیا می آیند فقط یک درصد است. این موضوع نشان می دهد که وزن کودک هنگام تولد می تواند خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش دهد.
کودکی که نارس متولد می شود احتمال رشد ASD در آن بیشتر است و همچنین کودکانی که در طی دوران نوزادی بر روی آن ها جراحی انجام می شود ممکن است در آینده دچار بیماری اوتیسم شوند. قبل از پدیدار شدن نشانه ASD در دوره نوزادی، تفاوت قابل ملاحظه ای بین مغز نوزادان بسیار نارس با نوزادانی که دچار ASD هستند وجود دارد. در میان کودکانی که ASD در آنها پیشرفت کرده است، مشاهده شده است که مغز این قبیل کودکان دچار زوال می گردد؛ و این موضوع باعث تغییر در رفتارها و عملکرد آنها در زمینه تعاملات اجتماعی، همدلی و یادگیری زبان می شود. همه این تغییر رفتارها در واقع، نوعی اختلال در کودکان به شمار می رود.
محقق اولریکا عدن در این رابطه می گوید:
عوامل محیطی می تواند خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهد و بهترین مکان برای رشد مغز در رحم مادر است و تغییر در محیط زندگی و محیط زیست می تواند باعث تغییر سریع سازمان شبکه ای مغز شود و آن را مختل نماید.
رژیم درمانی و کاهش استرس می تواند عواملی برای کاهش خطر ابتلا و رشد ASD به شمار روند. محققان معتقدند تشخیص زود هنگام این بیماری باعث جلوگیری از تغییرات ساختاری مغز می شود. ممکن است با شناسایی زود هنگام آن، بتوان کودکان را از ابتلا به این خطر نجات داد .
اخیرا در اخبار پزشکی مشخص شده است که کودکانی که مادران آنها در دوره بارداری از داروهای ضد افسردگی استفاده می کنند بیشتر در خطر ابتلابه اوتیسم قرار دارند.
منبع: Medical Science

ارسال نظر