تهیه بک آپ با استفاده از ابزارهای داخلی ویندوز ۱۰

رسانه کلیک – پشتیبان گیری خودکار ویندوز و تهیه بک آپ در ویندوز ۱۰ کار دشواری نیست. کافی است ۱۵ دقیقه از وقت خود را به آموزش زیر اختصاص دهید تا بتوانید از اطلاعات مهمتان محافظت کنید.

تهیه بک آپ با استفاده از ابزارهای داخلی ویندوز ۱۰

انجام این کار در ویندوز ۱۰ از همیشه ساده‌تر شده است. دو برنامه برای پشتیبان گیری خودکار ویندوز ۱۰ وجو دارد؛ File History و Windows Backup and Restore. ابزار File History به طور خودکار نسخه‌های مختلف فایل را ذخیره می‌کند، بنابراین می‌توانید در زمان به عقب برگردید و فایلی که دستکاری یا حذف شده را بازگردانی کنید. این ویژگی برای فایل‌هایی که زیاد تغییر می‌کنند، مثل فایل‌های Word یا PowerPoint کاربرد دارد.

از طرف دیگر، ابزار Backup and Restore صرفاً یک پشتیبان از جدیدترین نسخه فایل‌ها می‌سازد. با استفاده از این برنامه پشتیبان گیری خودکار ویندوز می‌توانید ایمیج سیستم (System Image) هم بسازید که تصویری از کل سیستم شامل سیستم عامل، برنامه‌ها، فایل‌ها و غیره بوده و مناسب زمانی است که صدمه شدیدی به اطلاعات وارد شود.

شما می‌توانید از یکی از این ابزارهای پشتیبان گیری خودکار ویندوز استفاده کنید، اما اگر به دنبال یک استراتژی بک آپ گیری جامع هستید، بهتر است از هر دو استفاده کنید. در صورت وقوع حوادث ناخوشایندی مثل خراب شدن هارد درایو، آلوده شدن به بدافزار یا چنانچه شخصی به طور تصادفی فایل مهمی را پاک کند، این پشتیبان‌ها خط مقدم دفاع‌تان محسوب می‌شوند. البته همیشه بهتر است چندین پشتیبان یکسان داشته باشید و آن‌ها را در جاهای مختلفی ذخیره کنید. برای این کار توصیه می‌کنیم از نرم‌افزار CrashPlan استفاده کنید که گزینه‌هایی برای پشتیبان‌گیری آنلاین یا از راه دور هم دارد.

بازیابی فایل‌ها از روی پشتیبان‌های محلی خیلی سریع‌تر است. علاوه بر این با استفاده از ایمیج سیستم به سرعت می‌توانید تقریباً کل کامپیوتر را به شکلی که قبل از وقوع مشکل وجود داشت، برگردانید.

اکنون بدون توضیحات اضافی، کار را شروع می‌کنیم. برای انجام پشتیبان گیری خودکار ویندوز به یک هارد اکسترنال، NAS (ذخیره‌ساز متصل به شبکه) یا کامپیوتر دیگری در شبکه محلی که به عنوان فضای پشتیبان‌گیری شما استفاده می‌شود، نیاز دارید.

استفاده از File History برای پشتیبان‌گیری از فایل‌ها و پوشه‌های خاصی که اغلب تغییر می‌کنند

با انتشار ویندوز ۱۰ رابط کاربری File History به‌روز و دچار تغییرات مهمی شد؛ مثلاً می‌توانید از پوشه‌های انتخابی کاربر پشتیبان تهیه کنید. File History به طور پیش‌فرض از همه پوشه‌های موجود در پوشه حساب کاربری شخص (C:/Users/[accountname]) پشتیبان می‌گیرد. این پوشه شامل اطلاعات میز کار، اسناد، دانلودها، موسیقی‌ها، تصاویر و سایر پوشه‌های کاربر است.

File History از پوشه‌های OneDrive هم بک آپ می‌گیرد. از همه مهم‌تر، این ابزار پوشه‌ها را برای بررسی تغییرات نظارت کرده و مثل Time Machine در سیستم عامل OS X به طور خودکار از هر فایلی که تغییر کند، پشتیبان می‌گیرد.

چگونه File History را راه‌اندازی و فعال کنیم؟

۱. روی دکمه Windows کلیک و عبارت File History را تایپ کنید. وقتی در نتایج گزینه File History Settings آمد، روی آن کلیک نمایید.
۲. به بخش Backup بروید و روی Add a drive کلیک کنید.
۳. درایو یا شبکه‌ای را که می‌خواهید مقصد پشتیبان‌های File History باشد، انتخاب کنید.
پشتیبان
۴. اکنون روی More option کلیک کنید.
از این جا می‌توانید پشتیبان گیری خودکار ویندوز را آغاز کنید، پشتیبان‌های قبلی را تغییر دهید، مدت زمان نگهداری فایل‌های پشتیبان‌گیری شده را تعیین کنید. پوشه‌های خاصی را از پشتیبان‌گیری مستثنی سازید، آن‌ها را به پشتیبان خود اضافه کنید، یا پشتیبان File History را به درایو دیگری منتقل نمایید.

پشتیبان

۵. برای گرفتن پشتیبان روی دکمه Back up now کلیک کنید.

یکی از گزینه‌هایی که بسته به ترجیحات خود باید از بخش تنظیمات تغییر دهید، این است که پشتیبان‌ها تا چه مدت نگه داشته شوند:

  • گزینه پیش‌فرض Forever است که فایل‌ها را تا زمانی که درایو پر شود، نگه می‌دارد. در صورت پر شدن یا باید از یک درایو دیگر استفاده کنید یا از بخش Control Panel (از مسیر System and Security > File History > Advanced Settings) کمی فضا آزاد نمایید.
  • اگر از گزینه Until space is ended استفاده کنید، وقتی فضای روی درایو کم باشد File History به طور خودکار قدیمی‌ترین نسخه‌های پشتیبان گرفته شده را حذف می‌کند.
  • اگر از سایر بازه‌های زمانی مثل ۱ ماه یا ۲ سال استفاده کنید، وقتی آن بازه زمانی فرا برسد، File History قدیمی‌ترین نسخه‌های پشتیبان گرفته شده را پاک خواهد کرد.

کار تمام است. از حالا File History کار خود را در پس‌زمینه سیستم برای پشتیبان گیری خودکار ویندوز شروع می‌کند.

چگونه پشتیبان‌های File History را برگردانیم؟

برای برگرداندن فایل، پوشه یا برگرداندن نسخه قدیمی یک فایل، به مسیر Control Panel > File History بروید و از منوی سمت چپ روی لینک Restore personal files کلیک کنید. از آن جا بر اساس تاریخ پشتیبان و حتی پیش‌نمایش فایل‌ها، قبل از این که دکمه بزرگ سبزرنگ را بزنید و فایل‌ها را برگردانید، می‌توانید بین پشتیبان‌های مختلف به دنبال پشتیبان مورد نظر خود بگردید.

پشتیبان
همچنین می‌توانید بدون نیاز به باز کردن ابزار بازیابی File History نسخه‌های قدیمی یک فایل را برگردانید. کافی است روی فایل کلیک راست کنید، گزینه Properties را انتخاب کرده و به زبانه Previous Versions بروید.
پشتیبان

استفاده از Backup and Restore برای تهیه ایمیج کامل سیستم

شاید Backup and Restore را از نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز به یاد داشته باشید. این قابلیت در ویندوز ۱۰ با نام Backup and Restore (Windows 7) وجود دارد تا بدانید این نسخه، نسخه قدیمی‌تر این ابزار است. اگر از File History استفاده می‌کنید، بهتر است باز هم با Backup and Restore در یک درایو دیگر از کل سیستم خود ایمیج بگیرید. به علاوه اگر مشکلی پیش بیاید، مثلاً هارد سیستم خراب شود، با استفاده از این ابزار می‌توانید پشتیبان را برگردانید و بدون نیاز به از دست دادن اطلاعات و شروع از صفر، کار خود را ادامه دهید.

این پشتیبان را در درایوی متفاوت با جایی که پشتیبان File History را در آن نگهداری می‌کنید ذخیره نمایید. به یاد داشته باشید که در این مبحث هر چه تعداد پشتیبان‌ها بیشتر باشد بهتر است.

چگونه Backup and Restore را راه‌اندازی و فعال کنیم؟

۱. Backup and Restore را باز کنید. این ابزار در Control Panel قرار دارد، اما با کلیک روی دکمه Windows و تایپ کردن عبارت Backup and Restore هم می‌توانید آن را پیدا کنید.
۲. روی Set up backup کلیک نمایید.
پشتیبان
۳. درایو مورد نظر خود را برای نگهداری پشتیبان انتخاب کنید، یا با انتخاب گزینه Save on a network پشتیبان را در شبکه ذخیره کنید.
پشتیبان
۴. در این مرحله، مشخص کنید که می‌خواهید خود ویندوز اطلاعات را پشتیبان‌گیری انتخاب کند یا خودتان آن‌ها را انتخاب می‌کنید. اگر این اجازه را به ویندوز بدهید، علاوه بر ایجاد ایمیج سیستم در کتابخانه‌های شما، فایل‌های میزکار هم ذخیره می‌شوند.
پشتیبان
ساده‌ترین راه این است که کار را به ویندوز بسپارید. اما اگر نگران فضای مصرفی هستید یا می‌خواهید بعضی پوشه‌ها را خودتان انتخاب کنید، بهتر است گزینه Let me choose را انتخاب نمایید. اکنون مثلاً می‌توانید از بخش Libraries پشتیبان نگیرید، چون احتمالاً قبلاً توسط File History از آن پشتیبان تهیه شده است.
۵. برای آغاز عملیات اولین پشتیبان‌گیری خود روی دکمه Save settings and run backup کلیک کنید.
پشتیبان

بهترین بخش قضیه این جا است که بعد از اولین پشتیبان، این کار بر اساس یک برنامه زمانی (به طور پیشفرض، هر دوشنبه ساعت ۷ عصر) به صورت خودکار تکرار می‌شود.

چگونه ایمیج سیستم را برگردانیم؟

برای برگرداندن ویندوز از روی ایمیج سیستم، به مسیر Settings > Update & Security > Recovery بروید و کامپیوتر خود را با حالت راه‌انداز پیشرفته Restart کنید. از آن جا می‌توانید از بین ایمیج‌های سیستم یکی را انتخاب و آن را روی کامپیوتر برگردانید.

اگر صرفاً می‌خواهید بعضی از پوشه‌ها و فایل‌ها را از پشتیبان مورد نظر خود برگردانید، به مسیر Control Panel > System and Security > Backup and Restore (Windows 7) بروید و روی دکمه Restore my files کلیک کنید.

اگر کامپیوتر شما کار نمی‌کند و نمی‌توانید وارد بخش Control Panel یا Settings شوید، می‌توانید سیستم را از طریق دیسک یا USB نصب ویندوز، دیسک تعمیر سیستم یا درایو بازیابی USB اجرا کنید، سپس به ابزارهای لازم برای بازیابی سیستم دسترسی خواهید داشت.

File History و Backup and Restore قوی‌ترین ابزارهای موجود در بازار برای پشتیبان‌گیری و بازیابی داده نیستند، ولی این‌ها ساده، رایگان و بخشی از خود سیستم عامل ویندوز می‌باشند. اگر از این برنامه‌ها به همراه یک سرویس پشتیبان‌گیری آنلاین مثل Crashplan یا Backblaze کنید، دیگر خیالتان از پشتیبان‌گیری و موضوعات مربوط به آن راحت خواهد بود.

ارسال نظر