خطر بالقوه خرید گوشی های اندرویدی

گوشی های اندرویدی به همان اندازه که بین کاربران پر طرفدار است همان قدر  هم برای هکر ها و بد افزار نویسان محبوب است. پس اگر گوشی اندروید دارید حتما نکات ایمنی را در استفاده از آن رعایت کنید.

خطر بالقوه خرید گوشی های اندرویدی

کلیک- هر روز به میزان استفاده از گوشی های هوشمند اضافه می شود. به گونه ای که بیش از ۲۵ میلیون کاربر گوشی هوشمند داریم و این آمار دائما در حال گسترش است. در این میان، گوشی های اندرویدی از پر طرفدار ترین ها در بین مردم کشور است و بر اساس رنج قیمتی متوسط بیشتر افراد از گوشی ‌هایی استفاده می‌ کنند که سیستم عامل آنها اندروید است. سیستم عاملی که طبق بررسی‌ های صورت گرفته از آن به عنوان بهشت بد افزار ها یاد می‌ شود.
حدود ۹۷ درصد از ویروس ها و بد افزار ها مربوط به این سیستم عامل می شود. بنابراین استفاده از آن نیازمند رعایت نکات خاص ایمنی است.
علاقه مردم به استفاده از برخی برنامه‌ های خاص گوشی‌ های اندرویدی باعث شده که افراد تمایل بیشتری برای خرید گوشی ‌های اندرویدی نشان دهند؛ اما باید به این نکته نیز توجه داشت که سیستم عامل اندروید محبوب ‌ترین سیستم عامل هکرها و بد افزار نویسان است.

آلوده شدن به ویروس‌ ها و بد افزار ها از مشکلاتی است که در کمین کاربران تلفن ‌های همراه نشسته و در این میان یکی از چالش هایی که ارائه کنندگان سیستم عامل با آن مواجه هستند علاقمندی هکر ها و بد افزار نویسان به سیستم عاملی است که محبوبیت بیشتری بین مردم دارد.

طبق آمار سیستم عامل اندروید بالا ترین میزان فروش در بازار گوشی‌ های همراه را دارد و به همین دلیل بیش از دیگر رقیبان خود مورد تهدید بد افزار های مختلف قرار گرفته. برای مثال در سال ۲۰۱۱ تنها ۱۰ مورد بد افزار جدید بر روی نرم‌ افزار های اندروید شناسایی شد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۲ تقریبا چهار برابر شده و به ۳۷ مورد رسید.

مطالعات Juniper Networks در سال های قبل نشان می دهد که ۴۸ درصد از این حملات از طریق تروجان ‌های پیام کوتاه، ۲۹ درصد از طریق نصب نرم افزار های تقلبی و ۱۹ درصد از طریق بد افزار های جاسوسی انجام می شود.

به همین دلیل به کاربران توصیه می شود، از فروشگاه‌ های برنامه‌ های کاربردی متفرقه خرید نکنند تا خطر آلوده شدن به بد افزار ها کم بشود. سیستم‌ های عامل تلفن همراه خود را به روزرسانی کنند و به برنامه‌ ها اجازه ندهند تا به اطلاعات شخصی و خصوصی ذخیره شده بر روی دستگاه، دسترسی پیدا کنند.

مشکلات متعددی با وجود ویروس و بد افزار در گوشی ایجاد می شود. یکی از رایج ترین این مشکلات این است که ویروس به طور خودکار پیامک‌ هایی را بدون اجازه و اطلاع صاحب گوشی ارسال می کند که همین موضوع می تواند مشکلاتی را برای فرد به دنبال داشته باشد.

گاهی نیز برخی بد افزارها در صورت از بین نرفتن در یک ساعت اولیه فعالیت سبب از بین رفتن داده ‌های شما می شوند. با طراحی یک کرم ، انبوهی از پیام ها توسط MMS از سوی گوشی آلوده ارسال می شود. بدون اینکه صاحب گوشی در جریان این ارسال ها باشد.

ویروس ‌هایی نیز هستند که اطلاعات SMS و MMS گوشی را مورد سرقت قرار می ‌دهند. بعضی نیز با ارسال پیامی با این عنوان که یک برنامه مهم یا به روزرسانی امنیتی لازم دارید وارد گوشی شما می شوند. ویروس‌ هایی هم هستند که باعث قفل شدن گوشی شما می شوند و اجازه هیچ گونه عملیاتی را به شما نمی دهند.

با این اوصاف فعال کردن یک کلمه عبور (Pin) اولین اقدام دفاعی است که برای محافظت از اطلاعاتتان می توانید انجام دهید. این کار کمک می ‌کند که اگر گوشی شما گم شد، به سرقت رفت و یا جا ماند از برداشتن آن توسط دیگران و مشاهده و دستکاری محتویات آن در امان باشید.

اغلب سیستم ‌های عامل‌ موبایل، به طور خودکار داده‌ های دستگاه را پس از چند بار تلاش نا موفق برای وارد کردن کلمه عبور حذف می‌ کنند. این کار در صورتی که رمز گذاری توسط دستگاه پشتیبانی نشده باشد بسیار ارزشمند است. اما برای دستگاه‌ هایی که از رمز گذاری بهره می ‌برند هم می‌ تواند مفید باشد؛ چون دادن فرصت نا محدود به دیگران برای حدس زدن کلمه عبور، شانس آنها را بیشتر می ‌کند.

البته باید به خاطر داشته باشید که حتما از تمامی داده‌ های خود به طور منظم یک نسخه پشتیبانی تهیه کنید و از راهکاری برای بازیابی داده‌ های خود در یک دستگاه جدید بهره ‌مند شوید.

و اما راهکار چهارم اینکه قبل از گم شدن و یا به سرقت رفتن گوشی خود باید راهکاری برای ردیابی و مدیریت از راه دور آن داشته باشید. این گونه راهکار ها به شما اجازه می‌ دهند که موقعیت دستگاه ‌تان را روی یک نقشه ببینید.

علاوه بر این، برای اینکه مانع ورود بد افزار ها به گوشی تان شوید راهکارهای زیر را نیز به کار بگیرید:

- از نرم افزار های هک شده، تغییر کرده استفاده نکنید؛ مرتبا چند نسخه پشتیبان از فایل های خود بگیرید و برنامه یا بازی را از سایت های رسمی دانلود کنید.

- تنظیمات امنیتی گوشی خود را فعال کنید؛ مانند کد امنیتی که اجازه ندهید کاربرانی غیر از شما، روی تلفن همراهتان نرم افزار های متفرقه نصب کنند.

- از کسانی که نمی ‌شناسید، هیچ فایلی از طریق بلوتوث دریافت نکنید. حتی اگر آنها را می‌شناسید باز هم احتیاط کنید. چون ممکن است نرم افزار های آن ها چیزی که شما تصور می ‌کنید نباشند. اگر از بلوتوث تلفن همراهتان استفاده نمی‌ کنید آن را خاموش کنید.

- وقتی برای مرور وب از تلفن همراه استفاده می ‌کنید فقط به سایت های مطمئن سر بزنید. هنگام اتصال به سیستم‌ های Wi-Fi عمومی احتیاط کنید، مگر اینکه بتوانید تشخیص بدهید که صاحبان آنها مطمئن هستند.

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که موضوع آلوده شدن به بد افزار و ویروس تنها مربوط به گوشی‌ هایی از نوع اندروید نمی ‌شود و هر یک از سیستم‌ های عامل‌ از جمله iOS نیز مشکلات خود را در این زمینه دارند.

ارسال نظر