مقایسه شش گوشی برتر اندرویدی از نظر عملکرد باتری

حتما به خاطر دارید که چندی پیش در یک مقاله‌ی اختصاصی به مقایسه‌ی قابلیت‌های پردازشی و عملکردی شش گوشی هوشمند پرداختیم.

مقایسه شش گوشی برتر اندرویدی از نظر عملکرد باتری

اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Sony Xperia Z5 Premium)، نکسوس 6 پی گوگل (Nexus 6P)، موتو ایکس فورس موتورولا (Motorola Moto X Force)، گلکسی نوت 5 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 5)، ال‌جی وی 10 (LG V10) و گوشی هوشمند بلک‌بری پریو (BlackBerry Priv) این شش گوشی بودند. اما در این مقاله هم قصد داریم عملکرد این شش گوشی هوشمند فوق‌العاده را اینبار از نظر توان شارژدهی باتری مورد ارزیابی و مقایسه قرار دهیم.

کلیک- بدین منظور ما در دو مرحله و دسته‌بندی گوناگون عملکرد باتری این شش گوشی هوشمند را با یکدگیر مقایسه کرده‌ایم. در مرحله‌ی اول باتری هر شش گوشی در بچمارک‌های AnTuTu Battery Tester و GeekBench 3 Battery مورد ارزیابی قرار گرفتند و پس از آن و در مرحله‌ی دوم ما به طور دستی عملکرد باتری این محصولات را مورد بررسی قرار دادیم تا مقایسه‌ی انجام شده تنها جنبه‌ی تئوری نداشته باشد.

زمان شارژ

در این تست ما باتری هر شش گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، نکسوس 6 پی گوگل، موتو ایکس فورس موتورولا، گلکسی نوت 5 سامسونگ، ال‌جی وی 10 و بلک‌بری پریو را کاملا دشارژ کرده و به کمتر از 5 درصد رساندیم و سپس با اتصال شارژر به آن‌ها زمان مورد نیاز به منظور فول شارژ شدن باتری آن‌ها را محاسبه کردیم. بنابراین در چارت ارائه شده هرچه اندازه‌ی سطرها کوتاه‌تر باشد، گوشی هوشمند مد نظر سریع‌تر شارژ شده و عملکرد بهتری دارد. شایان ذکر است که شارژ باتری هر یک از این محصولات با استفاده از شارژر اختصاصی خود آن انجام شد.

1

همانطور که که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، سرعت شارژ مجدد باتری گوشی هوشمند موتو ایکس فورس موتورولا نسبت به سایر محصولات بیشتر بوده و باتری 3760 میلی آمپر ساعتی این گوشی توانسته ظرف مدت زمان 69 دقیقه فول شارژ شود. رتبه‌ی دوم از آن گوشی وی 10 ال‌جی شده که از باتری 3000 میلی آمپر ساعتی بهره می‌برد. این گوشی ظرف مدت زمان 82 دقیقه به وضعیت فول شارژ دست پیدا کرد. گلکسی نوت 5 سامسونگ هم با باتری 3000 میلی آمپر ساعتی خود ظرف مدت زمان 89 دقیقه فول شارژ شد و رتبه‌ی سوم را به خود اختصاص داد. اما بدترین عملکرد از نظر سرعت شارژ مجدد باتری مربوط به گوشی هوشمند بلک‌بری پریو بوده که از باتری با توان و ظرفیت 3450 میلی آمپر ساعت بهره می‌برد. باتری این محصول به منظور فول شارژ زمانی معادل با 2 ساعت و 39 دقیقه را صرف کرد!

بنچمارک‌های باتری AnTuTu و GeekBench

در چارت زیر هم نتایج به دست آمده از بنچمارک‌های AnTuTu Battery Tester و GeekBench 3 Battery نمایش داده شده است. سطر پر رنگ مربوط به بنچمارک AnTuTu بوده و سطر کمرنگ مربوط به بنچمارک GeekBench است.

2

با توجه به اطلاعات مربوط به بنچمارک AnTuTu بهترین عملکرد مربوط به دو گوشی موتو ایکس فورس موتورولا و نکسوس 6 پی گوگل بوده‌اند. همچنین اطلاعات به دست آمده از بنچمارک GeekBench هم نشان می‌دهند که عملکرد باتری گلکسی نوت 5 سامسونگ و نکسوس 6 پی گوگل نسبت به سایر محصولات برتری داشته است. اما اگر به نتایج به دست آمده از این دو بنچمارک نگاه دقیق‌تری بیاندازید متوجه موضوع عجیبی می‌شوید. به دو سطر مربوط به گوشی موتو ایکس فورس موتورولا نگاه دقیق‌تری داشته باشید. طبق اطلاعات جمع‌آوری شده، باتری این گوشی در بنچمارک AnTuTu بهترین عملکرد را به ثبت رسانده، اما در سمت مقابل در بنچمارک GeekBench ضعیف‌ترین عملکرد را داشته است! بنابراین بهتر است به نتایج این دو بنچمارک چندان اکتفاء نکنیم و به بررسی عملکرد این شش محصول در شرایط حقیقی بپردازیم.

دوام باتری در وضعیت آماده‌ به کار یا Standby

به منظور سنجش میزان دوام این شش گوشی در حالت استندبای ما ابتدا وضعیت هر شش محصول را به حالت کارخانه بازگرداندیم و سپس موارد زیر را بر روی آن‌ها اعمال کردیم:

  • ارسال ایمیل: 300 ایمیل در هر 24 ساعت
  • شبکه‌های اجتماعی: متصل به فیسبوک، اینستاگرام، توییتر، گوگل پلاس، اسنپ چت و فیسبوک مسنجر (در شرایط روشن بودن پیغام‌های هشدار و ارسال تعداد پیغام‌های مشابه به هر دستگاه)
  • متصل به اپلیکیشن BBC News و دریافت همزمان اخبار توسط آن و ارائه‌ی پیغام هشدار

در این بررسی، موارد فوق به مدت 24 ساعت در شش گوشی مد نظر اجرا شدند و این شش گوشی به شبکه‌ی وای‌فای متصل شدند (در این شرایط به این شش محصول سیم کارت متصل نبود). سپس میزان شارژ باقی مانده‌ی گوشی‌ها پس از 24 ساعت بررسی شد و نهایتا تخمین نهایی میزان دوام وضعیت استندبای باتری شش گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، نکسوس 6 پی گوگل، موتو ایکس فورس موتورولا، گلکسی نوت 5 سامسونگ، ال‌جی وی 10 و بلک‌بری پریو به شکل زیر بوده است:

3

از نظر زمان آماده به کار یا استندبای، بهترین عملکرد مربوط به گوشی نکسوس 6 پی گوگل بوده است و پس از آن فبلت گلکسی نوت 5 قرار دارد. نکسوس 6 پی گوگل بیش از 200 ساعت دوام در وضعیت استندبای خواهد داشت و گلکسی نوت 5 سامسونگ هم نزدیک 200 ساعت دوام را ارائه خواهد کرد. همانطور که در چارت ارائه شده مشاهده می‌کنید، کمترین دوام هم مربوط به گوشی هوشمند موتو ایکس فورس موتورولا بوده که 5 روز و 13 ساعت دوام در وضعیت استندبای را ارائه کرده است.

دوام باتری در حالت استفاده از اتصال وای‌فای

در بررسی دوم میزان توانایی باتری این شش گوشی در حالت اتصال به شبکه‌ی وای‌فای و استفاده مورد بررسی قرار گرفت. به منظور سنجش عملکرد باتری این شش محصول و ایجاد یک تعادل در شرایط آن‌ها یک اپلیکشن‌ اختصاصی نوشته شد که در مرحله شش صفحه‌ی اینترنت را باز می‌کرد و این مراحل هر 20 ثانیه یک بار تکرار می‌شدند. این تست از زمانی که باتری شش گوشی نامبرده شده 100 درصد شارژ داشتند تا 5 درصد انجام شد و نتایج به دست آمده به صورت زیر بوده است:

4

در این بررسی که آن را دوام باتری در وضعیت وب‌گردی می‌نامیم، باتری گوشی وی 10 ال‌جی بهترین عملکرد را از خود به ثبت رسانده است. بنابراین می‌توانی به نوعی نتیجه‌گیری کرد که شاید سیستم روی یک چیپ (SoC) اسنپدراگون 808 کوالکام سریع‌ترین و قدرتمندترین تراشه‌ی موجود در بازار نباشد، اما عملکرد آن به شیوه‌ی دقیقی بهینه‌سازی شده است. گوشی هوشمند وی 10 ال‌جی در این بررسی زمانی برابر با 9 ساعت و 49 دقیقه دوام را به ثبت رسانده است. پس از آن دو گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ و موتو ایکس فورس موتورولا قرار دارند که هر دوی آن‌ها تقریبا 9 ساعت و 30 دقیقه دوام را از خود به نشان داده‌اند. بدترین عملکرد هم مربوط به گوشی نکسوس 6 پی گوگل بوده که تنها توانسته 6 ساعت و 37 دقیقه دوام را از خود نشان دهد.

دوام باتری در شرایط استفاده از دستگاه

یکی از خروجی‌هایی که می‌توان از بنچمارک GeekBench دریافت کرد، مربوط به سنجش ماکسیموم توان شارژدی باتری دستگاه در شرایط استفاده از آن است. ما این بنچمارک را به طور جداگانه بر روی هر شش گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، نکسوس 6 پی گوگل، موتو ایکس فورس موتورولا، گلکسی نوت 5 سامسونگ، ال‌جی وی 10 و بلک‌بری پریو اجرا کردیم و نهایتا نتایج به دست آمده به شکل زیر بوده است:

5

بر اساس اطلاعات به دست آمده، میزان پتانسیل شارژدهی باتری فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ در شرایط استفاده از دستگاه معادل با 516 دقیقه بوده و بهترین رکورد به ثبت رسیده در این شش محصول به شمار می‌رود. پس از آن نکسوس 6 پی و اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی قرار دارند که ماکسیموم توان شارژدهی باتری آن‌ها در این وضعیت برابر با 370 دقیقه بوده است. شایان ذکر است که باتری گوشی هوشمند موتو ایکس فورس موتورولا در این بنچمار هم بدترین رکورد موجود را به ثبت رسانده است.

دوام باتری در شرایط پخش ویدئویی

به نظر شما عملکرد باتری شش گوشی مد نظرمان در شرایط پخش ویدئو چگونه خواهد بود؟ به منظور سنجش توان شارژدهی باتری این شش محصول در شرایط پخش ویدئویی ما ویدئویی با وضوح تصویر فول اچ دی و نرخ 30 فریم در هر ثانیه را در این محصولات اجرا کردیم و میزان شدت روشنایی یا Brightness صفحه نمایش را نیز 50 درصد قرار دادیم. اتصال وا‌ی‌فای در طول انجام این تست از هر شش گوشی قطع شده و سیم کارتی نیز به آن‌ها متصل نبود. نهایتا میزان زمان ماکسیمومی که این محصولات توانستند طی افت شارژ باتری خود از 100 تا 5 درصد به ثبت برسانند اندازه‌گیری شده و نتایج به دست آمده به صورت زیر بوده است:

6

بهترین عملکرد توسط فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ به ثبت رسید. این فبلت زمانی برابر با 652 دقیقه دوام را به ثبت رساند و به شکل محسوسی از سایر رقبای خود پیشی گرفت. رتبه‌ی دوم توسط دو گوشی بلک‌بری پریو و موتو ایکس فورس موتورولا کسب شد و بدترین امتیاز مربوط به گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی بوده است. البته ثبت بدترین امتیاز توسط اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی موضوعی کاملا قابل درک است، چرا که صفحه نمایش این گوشی وضوح تصویر افراطی 4K را ارائه می‌کند و این موضوع در زمان پخش ویدئوی تاثیر به سزایی در میزان انرژی مصرفی باتری دارد.

نتیجه‌گیری

همانطور که مشاهده کردید در این مقاله توان شارژدهی باتری شش گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، نکسوس 6 پی گوگل، موتو ایکس فورس موتورولا، گلکسی نوت 5 سامسونگ، ال‌جی وی 10 و بلک‌بری پریو با یکدیگر مقایسه شد. اما همانطور که می‌دانید در این شش گوشی از صفحه نمایش‌های متفاوت (از نظر اندازه و وضوح تصویر)، باتری‌های با ظرفیت متفاوت و تراشه‌های مختلفی استفاده شده است، بنابراین چندان نمی‌توان به مقایسه‌ی دقیق این شش گوشی پرداخته و نهایتا یک قضاوت کلی مبنی بر نحوه‌ی عملکرد باتری آن‌ها در مقایسه با یکدیگر داشته باشیم.

بهترین روش این است که برای هر گوشی موارد مختلف را بررسی کنید. به عنوان مثال گوشی موتو ایکس فورس موتورولا را در نظر بگیرید. این گوشی از نظ سرعت شارژ باتری فوق‌العاده است و امتیازهای آن در شرایط وب‌گردی و پخش ویدئوی دائم بسیار خوب بوده، اما متاسفانه در وضعیت استندبای چنان عملکرد مناسبی نداشته است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که باتری گوشی موتو ایکس فورس موتورولا در چه زمینه‌هایی توانایی بیشتری داشته و در چه زمینه‌های ضعف دارد. مطمئنا این گوشی هوشمند از نظر کارایی و استفاده باتری بسیار عالی را به همراه دارد و شما در هر زمان می‌توانید به سرعت آن را فول شارژ کنید.

در سمت مقابل نکسوس 6 پی گوگل در شرایط استندبای بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. اما در تست‌های وب‌گردی و پخش ویدئویی چندان عالی ظاهر نشده است. بنابراین اگر از افرادی هستید که به وفور از گوشی خود استفاده می‌کنید و کمتر آن را در وضعیت بدون استفاده رها می‌کنید، شاید عملکرد باتری نکسوس 6 پی چندان انتظارات شما را برآورده نکند. اما بدون تردید فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ در این بین از جمله بهترین محصولات موجود بوده است. باتری این فبلت ظرف مدت زمان 89 دقیقه فول شارژ شد و در تست وضعیت استندبای رتبه‌ی دوم را از آن خود کرد. همچنین باتری این محصول در تست‌های وب‌گردی و پخش ویدئو هم عملکرد مطلوبی داشته و در مجموع باتری آن از هر جهت عالی بوده است.

منبع: androidauthority

ارسال نظر