مقایسه‌ی دقیق عملکرد و قابلیت‌های پردازشی شش گوشی برتر اندرویدی

شاید تا کنون بارها و بارها نام بنچمارک‌هایی همچون AnTuTu، GekkBench، Basemark OS II و ... را شنیده باشید، اما شاید ندانید که در این بنچمارک‌ها دقیقا چه چیزی و به چه صورتی مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرد.

مقایسه‌ی دقیق عملکرد و قابلیت‌های پردازشی شش گوشی برتر اندرویدی

ما در این مقاله شش نمونه از بهترین گوشی‌های اندرویدی کنونی موجود در بازار را گردآوری کرده‌ایم و عملکرد و قابلیت‌های پردازشی آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم. مقایسه‌ی قابلیت‌های پردازشی و عملکردی این شش گوشی هوشمند از طریق اعمال بنچمارک‌هایی همچون مواردی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم انجام گرفته است. شش گوشی هوشمند مد نظر ما به ترتیب اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی (Sony Xperia Z5 Premium)، نکسوس 6 پی گوگل (Nexus 6P)، موتو ایکس فورس موتورولا (Motorola Moto X Force)، گلکسی نوت 5 سامسونگ (Samsung Galaxy Note 5)، ال‌جی وی 10 (LG V10) و گوشی هوشمند بلک‌بری پریو (BlackBerry Priv) هستند.

کلیک - در این مقاله علاوه بر مقایسه‌ی قدرت عملکرد و قابلیت‌های پردازشی شش گوشی هوشمند نامبرده شده، اطلاعات بسیار مفیدی در رابطه با بنچمارک‌های مختلف نیز خدمت شما عزیزان ارائه خواهد شد. به نظر شما در میان این شش گوشی قدرتمند اندرویدی کدامیک نسبت به محصولات دیگری برتری خواهد داشت؟ به منظور درک بهتر این موضوع پیشنهاد می‌کنیم که با کلیک دات آی‌آر همراه باشید.

بنچمارک AnTuTu

بنچمارک AnTuTu یکی از اولین و پایه‌ای‌ترین بنچمارک‌هایی است که به منظورسنجش عملکرد و قابلیت‌های پردازشی گوشی‌های اندرویدی از آن استفاده می‌شود. این بنچمارک در واقع یک استاندارد کامل مبنی بر سنجش عملکرد دستگاه‌های هوشمند اندرویدی است. در بنچمارک AnTuTu میزان کارایی پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی و چندین جزء دیگر نظیر پهنای باند رم مورد بررسی قرار می‌گیرد. بارهای پردازشی این بنچمارک کاملا مصنوعی هستند، یعنی در این بنچمارک شبیه‌سازی مشابه با عملکرد حقیقی دستگاه ارائه نمی‌شود و حجم‌های پردازشی که در طول بنچمارک ارائه می‌شوند کاملا مجازی هستند. این بنچمارک می‌تواند به راحتی به عوان یک مبنا به منظور عملکرد کلی دستگاه قرار بگیرد.

1

ما شش گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، نکسوس 6 پی گوگل، موتو ایکس فورس موتورولا، گلکسی نوت 5 سامسونگ، ال‌جی وی 10 و گوشی هوشمند بلک‌بری پریو را در این بنچمارک مورد بررسی قرار دادیم. نهایتا نتایج به دست آمده نشان داده که عملکرد سیستم روی یک چیپ (SoC) اگزینوس 7420 سامسونگ در فبلت گلکسی نوت 5 نسبت به سایر محصولات برتری محسوسی داشته است. در رده‌ی دوم گوشی موتو ایکس فورس موتورولا قرار دارد که از سسیستم روی یک چیپ اسنپداگون 810 کولکام بهره می‌برد. رده‌های سوم و چهارم هم به ترتیب از آن گوشی‌های نکسوس 6 پی و اکسپریا زد 5 پریمیوم شده‌اند که این دو محصول هم از تراشه‌ی اسنپدراگون 810 بهره می‌برند. در جایگاه ششم بنچمارک AnTuTu هم گوشی هوشمند وی 10 ال‌جی قرار گرفته که از سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 808 کوالکام با پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ای بهره می‌برد. جایگاه آخر هم از آن گوشی بلک‌بری پریو شده است که این محصول همز به تراشه‌ی اسنپدراگون 808 مجهز است.

بنابراین در بین شش گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، نکسوس 6 پی گوگل، موتو ایکس فورس موتورولا، گلکسی نوت 5 سامسونگ، ال‌جی وی 10 و گوشی هوشمند بلک‌بری پریو در بنچمارک AnTuTu، گوشی هوشمند گلکسی نوت 5 سامسونگ و تراشه‌ی اگزینوس 7420 بهترین عملکرد را از خود به ثبت رسانده است.

بنچمارک GeekBench

بنچمارک GeekBench هم یکی دیگر از بنچمارک‌هایی پرکاربردی است که به منظور سنجش عملکرد گوشی‌های اندرویدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بنچمارک تنها قدرت عملکرد هسته‌های پردازنده‌ی تراشه و گوشی مد نظر مورد آزمایش قرار خواهند گرفت. این بنچمارک در دو بشرایط مختلف انجام می‌شود که شامل وضعیت پردازش تک هسته‌ای و وضعیت پردازش چن هسته‌ای است. در وضعیت تک هسته‌ای، عملکرد پردازشی تک هسته‌های پردازشگر تراشه به طور جداگانه مورد بررسی قرار می‌گیرند و در وضعیت چند هسته‌ای، عملکرد کل هسته‌های پردازشگر تراشه به طور یکپارچه بررسی می‌شوند.

2

در تصویر وفق نتایج مربوط به بنچمارک GeekBenchk در هر دو شرایط تک هسته‌ای و چند هسته‌ای مربوط به گوشی‌های هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، نکسوس 6 پی گوگل، موتو ایکس فورس موتورولا، گلکسی نوت 5 سامسونگ، ال‌جی وی 10 و گوشی هوشمند بلک‌بری پریو ارائه شده است. بخش کم رنگ‌تر مربوط به شرایط تک هسته‌ای و بحش پر رنگ‌تر مربوط به شرایط چند هسته‌ای بنچمارک GeekBench است.

همانطور که مشاهده می‌کنید، باز هم فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ و تراشه‌ی اگزینوس 7420 این شرکت عملکرد فوق‌العاده‌ی خود را در شرایط چند هسته‌ای به اثبات رسانده و پس از آن گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی با تراشه‌ی اسنپدراگون 810 قرار دارد. رتبه‌ی سوم و چهارم شرایط چند هسته‌ای بنچارک GeekBenck هم به ترتیب از آن نکسوس 6 پی گوگل و گوشی موتو ایکس فورس موتورولا شده است.

در شرایط تک هسته‌ای بنچمارک GeekBench هم مجددا گلکسی نوت 5 سامسونگ رتبه‌ی نخست را به خود اختصاص داده است. پس از گلکسی نوت 5 سامسونگ هم، دو گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم و موتو ایکس فورس موتورولا قرار دارند. نکسوس 6 پی، وی 10 ال‌جی و بلک‌بری پروی نیز جایگاه‌های بعدی این بنچمارک را به خود اختصاص داده‌اند. نکته‌ی جالب توجه در اینجاست که دو گوشی وی 10 و بلک‌بری پریو هر دو از سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 808 کوالکام بهره‌ می‌برن و متاسفانه در شرایط تک هسته‌ای بنچمارک GeekBench عملکرد مطلوبی را از خود نشان نداده‌اند.

کاملا مشخص است که در بین این شش گوشی هوشمند، باز هم گلکسی نوت 5 سامسونگ و تراشه‌ی اگزینوس 7420 برتری خود را در بنچمارک GeekBench نشان داده است. این برتری چه در شرایط تک هسته‌ای و چه در شرایط چند هسته‌ای محسوس و قابل مشاهده است.

بنچمارک Basemark OS II

در بنچمارک Basemark OS II تمامی جنبه‌های عملکرد دستگاه به طور یکپارچه مورد بررسی قرار می‌گیرد. در طول انجام این بنچمارک تنها بر روی قابلیت‌های پردازشی یک بخش سخت افزاری مانند پردازنده‌ مرکزی دستگاه تمرکز نمی‌شود، بلکه تمامی بخش‌های آن نظیر رم، حافظه‌ی داخلی، پردازنده‌ی گرافیکی و ... به طور همزمان در کنار پردازنده‌ی اصلی فعالیت می‌کنند. این بنچمارک نتیجه‌ای کلی و جامع در رابطه با قابلیت‌های پردازشی یک دستگاه هوشمند ارائه خواهد کرد.

11

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید، در بنچمارک Basemark OS II در کنار هر گوشی هوشمند پنج سطر افقی قرار داده شده است. این پنج سطر به ترتیب از بالا به پایین شامل 1- عملکرد کلی دستگاه، 2- عملکرد سیستمی دستگاه، 3- عملکرد حافظه، 4- عملکرد گرافیکی و 5- عملکرد وبگردی می‌شوند. شما می‌توانید عملکرد شش گوشی هوشمند مد نظر ما را در شرایط مختلفی با یکدیگر مقایسه کنید. اما ما معیار سنجش خود را بر روی عملکرد کلی (پر رنگ‌ترین سطر افقی) قرار می‌دهیم.

همانگونه که می‌بینید گوشی گلکسی نوت 5 سامسونگ در شرایط کلی بنچمارک Basemark OS II بهترین عملکرد را از خود نشان داده است. پس از آن گوشی هوشمند موتو ایکس فورس موتورولا قرار دارد. نکسوس 6 پی، بلک‌بری پریو، وی 10 ال‌جی و اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی هر به ترتیب در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

بنچمارک 3D Mark Slingshot

بنچمارک 3D Mark هم از جمله بهترین و پرکاربدترین بنچماک‌هایی است که به دلیل بهره‌مندی از یک پلت‌فرم متقابل و اکید بر روی قابلیت‌های پردازش سه بعدی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. تست Slingshot این بنچمارک به طور اختصاصی برای گوشی‌های اندرویدی که از سیستم عامل اندروید 5.0 آب نبات چوبی و بالاتر بهره‌مند بوده از OpenGL ES 3.1 و یا ES 3.0 پشتیبانی می‌کنند، انجام می‌شود. بنابراین شش گوشی هوشمند مد نظر ما می‌توانند این بنچمارک را معیاری سنجش عملکرد پردازش سه بعدی خود قرار دهند.

3

برخلاف سایر نتایج به دست آمده که همواره برتری گلکسی نوت 5 سامسونگ و تراشه‌ی اگزینوس 7420 در آن محسوس بود، اینبار شاهد نتایج جالب توجه‌ای بودیم. همانطور که مشاهده می‌کنید گوشی هوشمند نکسوس 6 پی هوآوی و گوگل توانسته در این بنچمارک رتبه‌ی نخست را از آن خود کند. پس از آن فبلت گلکسی نوت 5 رار گرفته و رتبه‌ی سوم و چهارم هم از آن دو گوشی موتو ایکس فورس مورتولا و اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی شده‌اند. متاسفانه عملکرد دو گوشی هوشمند وی 10 ال‎‌جی و همچنین بلک‌بری پریو که از تراشه‌ی اسنپدراگون 808 بهره می‌برند در این بنچمارک مطلوب نبوده است.

بنچمارک GFXBench با بالاترین نرخ فریمی

بنچمارک GFXBench هم عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی دستگاه را مورد بررسی قرار می‌دهد. این بچمارک معیار بسیار مناسبی به منظور درک نحوه‌ی عملکرد دستگاه در قابل اجرای بازی‌های پر گرافیک اندرویدی محسوب می‌شود.

4

با اعمال بنچمارک GFXBench باز هم فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ به جایگاه نخست باز گشت. پس از آن گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی قرار گرفت و نکسوس 6 پی هم با اختلاف نسبتا کمی نسبت به اکسپریا زد 5 پریمیوم رتبه‌ی سوم را از آن خود کرد. جایگاه چهارم از آن گوشی موتو ایکس فورس موتورولا شده و پس از آن دو گوشی بلک‌بری پریو و وی 10 ال‌جی به ترتیب در جایگاه پنجم و ششم قرار گرفته‌اند.

تست‌ لگ و تاخیر (Lag Test)

بنچمارک‌هایی که پیش از این به آن‌ها اشاره کردیم، تنها معیارهایی هستند که قابلیت‌های پردازشی و عملکردی گوشی‌های هوشمند اندرویدی را به صورت یک نمودار نمایش می‌دهند. در این بنچارک‌ها به مسائلی همچون میزان گرمای تولید شده توسط پردازنده و یا میزان تاخیر در انجام فرآیندهای پردازشی اهمیتی داده نمی‌شود، بنابراین ما تصمیم گرفتیم که در بخشی جداگانه عملکرد شش گوشی هوشمند مد نظرمان را در قبال تاخیر و لگ‌های ایجاد دشه نیز بررسی کنیم.

در این بررسی، ما میزان زمان تاخیر بارگذاری بازی‌های سنگین اندرویدی را در این شش گوشی بررسی کردیم. بدین منظور شش بازی مختلف در این شش گوشی اجرا شد و تاخیرهای مربوط به اجرای آن‌ها اندازه‌گیری شد. شش بازی اجرا شده‌ی ما Brave Frontier، Summoners War، Clash of Clans، Farmville 2، Walking Dead و Game of Thrones بودند. نتایج به دست آمده بسیار جالب توجه بودند. به عنوان مثال ما دریافتیم که گوشی وی 10 ال‌جی برای اجرای بازی کلش آو کلنز تاخیری 27 ثانیه‌ای دارد، اما این میزان تاخیر در فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ تنها 15 ثانیه بوده است.

5

در این بررسی مشخص شد که بهترین عملکرد و کمترین تاخیر در اجرای بازی‌های سنگین اندرویدی مربوط به گوشی موتو ایکس فورس موتورولا بوده است. پس از آن فبلت گلکسی نوت 5 قرار داشته و رتبه‌ی سوم و چهار نیز از آن دو گوشی نکسوس 6 پی و اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی شده است. همچنین رتبه‌های پنجم و ششم از آن دو گوشی وی 10 ال‌جی و بلک‌بری پریو بوده‌اند. گوشی هوشمند بلک‌بری پریو به منظور اجرای این شش بازی اندرویدی دبه طور میانگین تاخیری معادل با 24 ثانیه را به همراه داشته است!

داغ شدن دستگاه

یکی دیگر از مسائلی که در کیفیت طراحی و عملکرد گوشی‌های هوشمند حتما باید به آن توجه شود، مربوط به داغ شدن بیش از اندازه‌ی دستگاه است. داغ شدن دستگاع در زمانی رخ می‌دهد که پردازنده‌ی ان تحت فشار بوده و هسته‌های پردازشگر دستگاه با فرکانس بالایی به تجزیه و تحلیل اطلاعات مورد نیاز بپردازند. اغلب هنگامی که یک بازی سنگین یا اپلیکیشن سنگین را در گوشی خود اجرا کنید و یا به ضبط ویدئوهایی با وضوح تصویر 4K بپردازید، مشاهده خواهید کرد که بدنه‌ی گوشی هوشمندتان داغ شده است.

داغ شدن بدنه و تراشه‌ی دستگاه به تدریج منجر به افت قابلیت‌های عملکردی و پردازشی آن نیز می‌شود. بنابراین هر چه گوشی شما گرمای کمتری تولید کنند، نسبت به تجزیه و تحلیل اطلاعات در مدت زمان‌های طولانی بازده بهتری خواهد داشت. از اینرو ما تصمیم گرفتیم که میزان حرارت تولیدی تراشه‌ی شش گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی، نکسوس 6 پی گوگل، موتو ایکس فورس موتورولا، گلکسی نوت 5 سامسونگ، ال‌جی وی 10 و گوشی هوشمند بلک‌بری پریو را نیز به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. بدین منظور ما با استفاده از سنسدور دوربین اصلی این محصولات به ضبط ویدئوهایی با وضوح تصویر فول اچ دی و 4K پرداختیم.

6

در تصویر فوق اطلاعات مربوط به دما و حرارت تولید شده در شرایط ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی را مشاهده می‌کنید. همانطور که می‌بینید میزان حرارت تولید شده در گوشی موتو ایکس فورس موتورولا که از تراشه‌ی اسنپدراگون 810 کوالکام بهره می‌برد نسبت به سایر محصولات به شدت زیادتر بوده است. اما در سمت مقابل حرارت تولید شده توسط فلت گلکسی نوت 5 سامسونگ بسیار ناچیز بوده و حتی تا 2 درجه‌ی سانتیگراد نیز نرسیده است.

7

اما در تصویر فوق اطلاعات مربوط به شرایط ضبط ویدئوی 4K را در این شش گوشی هوشمند مشاهده می‌کنید. در این شرایط هم گوشی هوشمند موتو ایکس فورس موتورولا با تراشه‌ی اسنپدراگون 810 خود بیشترین حرارت تولیدی را داشته است. حرارت بدنه‌ی این گوشی حتی در برخی از شرایط بیش از 13 درجه‌ی سانتیگراد بوده است. برخلاف شرایط ضبط ویدئوی یا وضوح تصویر فول اچ دی، در شرایط ضبط ویدئوی با وضوح 4K فبلت گلکسی نوت 5 از نظر تولید حرارت بهترین عملکرد را نداشته است. بلکه بهترین عملکرد مربوط به گوشی هوشمند نکسوس 6 پی گوگل بوده است.

ماکسیموم توان ضبط ویدئوی با وضوح 4K

هر گوشی هوشمندی قادر است تا میزان مشخصی ویدئوی با وضوح تصویر 4K را ضبط نماید. محدود شدن این میزان بنا به سه دلیل رخ می‌دهد. دلیل اول مربوط به شرایطی است که خود کارخانه‌ی تولید کننده‌ی دستگاه وصف می‌نماید. به عنوان مثال ممکن است کارخانه‌ی تولید کننده‌ی یک گوشی اجازه نمی‌دهد که با استفاده از آن محصول بیش از 20 دقیقه به ضبط ویدئوی 4K بپردازید. دلیل دوم مربوط به محدود بودن فضای ذخیره‌سازی اطلاعات دستگاه است. ویدئوهای با وضوح تصویر 4K از نظر حجم بسیار سنگین هستند و فضای بسیار زیادی از حافظه‌ی دستگاه را اشغال خواهند کرد، بنابراین در حین ضبط این ویدئوها از نظ ر حافظه‌ی داخلی هم با محدودیت مواجه خواهید بود. اما دلیلی سومی که به برای ضبط ویدئوهای با وضوح 4K محدودیت تعیین می‌کند، مربوط به داغ شدن بیش از اندازه‌ی دستگاه است. ضبط ویدئوهای با وضوح 4K به پردازنده‌ی دستگاه فشار کاری زیادی وارد کرده و این امر منجر به داغ شدن بیش از اندازه‌ی گوشی خواهد شد. در این شرایط گوشی هوشمند شما به طور اتوماتیک فرایند تصویربرداری با وضوح 4K را قطع نموده و از اپلیکیشن دوربین دستگاه خارج می‌شود. این امر هم سومین محدودیت موجود به منظور ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 4K محسوب می‌شود.

بنابراین ما تصمیم گرفتیم که ماکسیموم توان شش گوشی هوشمند مد نظرمان را در شرایط ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 4K نیز مورد بررسی قرار دهیم. البته این توان ماکسیموم در شرایط ضبط ویدئوهای با وضوح فول اچ دی هم اندازه‌گیری شده و در ستون کمرنگ‌تر مربوط به هر محصول قابل مشاهده است.

8

همانگونه که مشاهده می‌کنید در شرایط ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی، فبلت گلکسی نوت 5 بهترین عملکرد را داشته و توانسته تقریبا تا 2 ساعت به طور مداوم به ضبط این ویدئوها بپردازد. پس از آن گوشی اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی و سپس گوشی بلک‌بری پریو قرار دارد. سه گوشی هوشمند دیگر تقریبا توانستند چیزی در حدود 30 دقیقه ویدئوی با وضوح فول اچ دی را ضبط نمایند.

اما در شرایط ضبط ویدئوی با وضوح تصویر 4K گوشی هوشمند اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی برتری محسوسی نسبت به سایر محصولات دیگر داشته است. اکسپریا زد 5 پریمیوم سونی در این شرایط توانسته تقریبا 40 دقیقه ویدئوی با وضوح 4K را به طور مدوام ضبط نماید. این موضوع در حالیست که گوشی‌ هوشمند نکسوس 6 پی گوگل قادر به ضبط ماکسیموم 8 دقیقه ویدئوی 4K بوده و فبلت گلکسی نوت 5 سامسونگ، گوشی وی 10 ال‌جی و بلک‌بری پریو هم تنها قادر به ضبط 5 دقیقه ویدئوی با وضوح تصویر 4K بودند.

منبع: androidauthority

ارسال نظر