بنچمارک های کامپیوتر را چقدر می‌شناسید؟

رسانه کلیک – در این مطلب قصد داریم مهم‌ترین بنچمارک های ارزیابی کامپیوتر را به شما معرفی کنیم تا با استفاده از آنها عملکرد کامپیوتر خود را با سایر کامپیوترها مقایسه کنید.

بنچمارک های کامپیوتر را چقدر می‌شناسید؟

استفاده از بنچمارک‌ها (Benchmarks) تا مدت‌ها فقط برای این بود که گیمرها ببینند کامپیوترشان در مقایسه با سایر کامپیوترها تا چه اندازه توانمند است. آزمایش قدرت کامپیوتر از طریق دو نوع بنچمارک انجام می‌شود؛ دنیای واقعی و مصنوعی. بنچمارک‌های دنیای واقعی ساده‌ترند. در این بنچمارک‌ها مثلاً سرعت باز شدن فتوشاپ یا سرعت رندر شدن یک فایل توسط Blender آزمایش می‌شود. اما بنچمارک‌های مصنوعی بسته‌های نرم‌افزاری هستند که مجموعه‌ای از آزمایش‌های دقیق را اجرا می‌کنند. دسته‌ای از این آزمایش‌ها برای شبیه‌سازی مشکلات دنیای واقعی (مثل بازی‌ها) طراحی شده و دسته‌ای هم کامپیوتر را در سخت‌ترین شرایط ممکن قرار می‌دهند.

وقتی کار بنچمارک تمام شود، مجموعه‌ای از اعداد دریافت می‌کنید که به خودی خود معنای خاصی ندارند، اما اگر آن‌ها را با سایر سیستم‌ها مقایسه کنید یا فاکتور زمان را در نظر بگیرید، می‌بینید که این بنچمارک‌ها فواید زیادی برای کاربران گیمر و غیرگیمر خواهند داشت.

چرا باید از بنچمارک استفاده کنیم؟

همیشه هدف اصلی اجرای بنچمارک‌ها ارزیابی عملکرد کامپیوتر بوده است، ولی کاربرد آن فقط برای گیمرهایی که به دنبال نرخ فریم بر ثانیه بیشتر هستند، نیست. شما هم می‌توانید توان لپتاپ خود را با گذشت زمان بررسی کنید یا در صورتی که قصد دارید دستگاه خود را ارتقا دهید، آن را با مدل‌های جدید مقایسه کنید.

با استفاده از بنچمارک‌ها می‌توانید مطمئن شوید که آیا دستگاهی که می‌خرید واقعاً همان چیزی است که ادعا می‌شود یا خیر. مثلاً برای آزمایش سرعت اینترنت یا برای پیدا کردن مشکلات قبل از وقوع آن‌ها می‌توانید از بنچمارک‌های هارد درایو استفاده کنید.

متغیرهای زیادی بر نتایج بنچمارک‌ها تاثیر می‌گذارند. توصیه می‌کنیم هر کدام از آزمایش‌های زیر را سه بار اجرا کرده و میانگین آن‌ها را در نظر بگیرید. اکثر برنامه‌های نرم‌افزاری بنچمارک‌گیری، همراه خود سایتی دارند که در آن می‌توانید امتیاز خود را با سایر سیستم‌ها مقایسه کنید.

۱- بنچمارک‌های عملکرد

بنچمارک

بنچمارک‌های عملکرد عمومی، موارد متعددی مثل سرعت پردازنده و توانایی‌های GPU را بررسی می‌کند که با استفاده از آنها می‌توان دید سیستم تا چه اندازه مدرن یا از رده خارج است. به علاوه می‌توانید ببینید که دستگاه شما نهایتاً قادر به اجرای چه بازی‌هایی است.

Novabench ابزار مناسب و رایگانی برای سیستم عامل ویندوز است که در این زمینه کار شما را راه می‌اندازد، اما اگر به دنبال گزینه حرفه‌ای‌تر و جامع‌تری هستید که در سیستم عامل‌های ویندوز، مک، iOS و اندروید در دسترس باشد، می‌توانید سراغ Geekbench بروید؛ هرچند در این صورت بعد از طی شدن دوره رایگان برنامه برای استفاده از آن باید ۹.۹۹ دلار بپردازید.

اگر به دنبال بررسی دقیق عملکرد گرافیکی دستگاه خود هستید، می‌توانید از ابزار رایگان Cinebench که برای هر دو سیستم عامل ویندوز و مک در دسترس است، استفاده کنید. گزینه‌های بعدی ۳DMark و PCMark بوده که ابزارهایی مناسب برای آزمایش GPU است و امکانات پایه خوبی در نسخه رایگان آن‌ها ارائه می‌شود (برای دسترسی به نسخه‌های پیشرفته‌تر آن‌ها به ازای هر یک باید ۲۹.۹۹ دلار پول بپردازید).

با اجرای منظم این بنچمارک‌ها می‌توانید عملکرد دستگاه خود را در طول زمان مشاهده کنید و ببینید که ارتقاهای سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری چه تاثیری بر عملکرد سیستم شما می‌گذارد. همچنین با بررسی امتیازاتی که به طور عمومی در فضای وب منتشر شده می‌توانید به این نتیجه برسید که چه زمانی باید لپتاپ جدید بخرید.

هر بنچمارک، خصوصیات ویژه‌ای دارد بنابراین باید راهنمای آن را بخوانید. برای مثال راهنمای Geekbench در این لینک قرار دارد. در این نمونه از یک سرفیس بوک (Surface Book) با پردازنده Intel Core i7-6600U استفاده شده و امتیاز یکی از هسته‌های آن ۴۰۰۰ است. اگر امتیاز پردازنده شما در این چارت‌ها خیلی پایین‌تر است نگران نشوید، چون تا زمانی که دستگاه پاسخگوی نیازهای شما است، مشکلی وجود ندارد. اما اگر این امتیاز در حد یک تلفن هوشمند میان‌رده باشد، شاید زمان آن رسیده که به فکر ارتقای سیستم خود باشید.

به همین شکل، درباره گیمینگ هم با بررسی امتیازات ۳DMark، اگر دیدید امتیاز شما پایین است، ناامید نشوید؛ دستگاه‌هایی که در آزمایش Fire Strike امتیاز ۱۰ هزار به بالا را کسب کنند، گزینه‌های خوبی برای گیمینگ محسوب می‌شوند. وب‌سایت Futuremark با قابلیت‌های خوبی که برای شناسایی امتیاز قطعات مختلف دارد، به شما کمک می‌کند تا دریابید هر ارتقا چقدر می‌تواند به توان سیستم شما اضافه کند.

۲- بنچمارک‌های مرورگر

بنچمارک

امروزه همه ما بخش زیادی از زمان خود را به گشت و گذار در صفحات وب اختصاص می‌دهیم، ولی آیا واقعاً مرورگر شما در حال حاضر بهترین گزینه موجود است؟ فکر نمی‌کنید مرورگرتان حافظه سیستم را به طور کامل مصرف می‌کند و باعث کندی کامپیوترتان می‌شود؟ آیا زمان تغییر نرسیده است؟

البته خودتان هم به راحتی می‌توانید به نصب چند مرورگر پرداخته و آن‌ها را امتحان کنید و ببینید کدام یک سریع‌تر است. اما برای این که دریابید کدام گزینه از نظر علمی بهتر است، ناگزیر به استفاده از بنچمارک هستید.

ابزارهای زیادی برای آزمایش فناوری‌های گوناگون وب و جنبه‌های مختلف تجربه مرورگر وجود دارد. ما WebXPRT 2015 را پیشنهاد می‌دهیم، چرا که این بنچمارک سناریوهای مختلف مرورگرهای وب از جمله تولید صفحات گسترده، ویرایش تصاویر و رمزنگاری فایل‌ها را آزمایش می‌کند. با این حال گزینه‌های دیگری هم برای بررسی جزئی عملکرد مرورگر مود نظرتان وجود دارد.

برای چنین شرایطی Basemark (برای فناوری‌های جدید وب از جمله عناصر تعاملی و گرافیک‌های WebGL)، ابزار قدیمی‌تر Peacekeeper (برای عملکرد عمومی رندر صفحه) و JetStream (به ویژه برای تست عملکرد جاوا اسکریپت) پیشنهاد می‌شود. انتخاب از بین این گزینه‌ها فرق چندانی ندارد و می‌توانید با توجه به نیازها و علایق خود یکی را انتخاب کنید.

بر اساس نتایج حاصله و آمارهایی که به طور عمومی در فضای وب منتشر شده است، می‌توانید نتیجه‌گیری کنید که کدام مرورگر بهترین عملکرد را برای شما دارد. علاوه بر این می‌توانید ببینید نسخه‌های مختلف هر مرورگر چه عملکردی دارد. اگر سرعت یک مرورگر از حد معمول کمتر است، روش‌هایی برای افزایش سرعت آن وجود دارد.

در مورد مرورگرها، بیشتر باید ببینید برنامه‌های مختلف مرورگر چه عملکردی روی سیستم شما دارند تا نتیجه مرورگر روی کامپیوتر خود را با سایر کاربران مقایسه کنید (با این حال برای ارجاع هنوز می‌توانید امتیازات عمومی را بررسی کنید). تفسیر نتایج هم بیش از هر چیز به اولویت شما در استفاده از مرورگرها بستگی دارد.

امتیازات Basemark ،Peacekeeper و سایر ابزارهایی که تمام جنبه‌های عملکردی مرورگر را بررسی می‌کنند، به اندازه راهنماهای جامع مفیدند. بنچمارک‌های تخصصی مثل Jetstream هم اطلاعات پرجزئیاتی درباره سرعت اجرای اپلیکیشن‌های وب و میزان روانی آن‌ها به شما ارائه می‌کنند.

۳- بنچمارک‌های سرعت اینترنت

بنچمارک

بهترین گزینه برای ارزیابی سرعت دانلود و آپلود اینترنت Speedtest است، ولی این گزینه تنها ابزار موجود نیست. در حقیقت برای بررسی سرعت و پهنای باند اینترنت، همیشه بهتر است، چند گزینه داشته باشید. اگر عبارت internet speed test را جستجو کنید، گوگل سرعت ارتباط شما را آزمایش می‌کند. Fast.com هم به طور ویژه برای بررسی سرعت ارتباط شما با شبکه نتفلیکس (Netflix) طراحی شده است.

Speedtest سرعت واکنش اتصال شما به وب گسترده‌تر را (با گرفتن پینگ) بررسی می‌کند. علاوه بر این سرعت دانلود و آپلود را نیز به ثبت می‌رساند و بعد نتیجه را در مقایسه با سرعت اینترنت سایر کاربران به شما می‌دهد. در مورد تست پینگ، سرعت مناسب حدود ۳۰ میلی‌ثانیه یا کمتر است.

اگر سرعت دانلود و آپلود دریافتی شما از آنچه سرویس‌دهنده اینترنت‌تان ادعا می‌کند کمتر است، برای جویا شدن از علت آن باید با شرکت تماس بگیرید. هرچند بهتر است قبل از انجام این کار آزمایش بنچمارک خود ISP را امتحان کنید (امروزه اکثر شرکت‌ها چنین ابزاری دارند). ابزار مذکور شاید بی‌طرف‌ترین گزینه موجود نباشد، اما به عنوان یک ابزار دم دستی بسیار مفید است.

علاوه بر این موارد، با استفاده از بنچمارک‌های تست سرعت اینترنت می‌توانید ببینید دریافت یک ارتباط مناسب تا چه فاصله‌ای مقدور است، مودم یا کامپیوتر خود را کجا باید قرار دهید، یا مثلاً شش دستگاه Amazon Echo چه تاثیری روی سرعت شما می‌گذارد. می‌توانید این آزمایش‌ها را انجام دهید، تغییرات لازم را اعمال کنید و در جریان تغییرات به وجود آمده قرار بگیرید.

۴- بنچمارک‌های قطعات سیستم

بنچمارک

علاوه بر گرافیک که قبلاً گفتیم، می‌توانید از بنچمارک‌هایی استفاده کنید که بر روی قطعات خاصی از لپتاپ شما تمرکز دارند. این ابزارها برای مثال در شرایطی کاربرد دارند که بخواهید مشکلات دستگاه را حل کنید یا تصمیم بگیرید که چه زمانی برای ارتقا مناسب است.

اگر صدای ناسالمی از هارد دیسک کامپیوترتان می‌شنوید از بنچمارک استفاده کنید. CrystalDiskMark گزینه‌ای مفید و رایگان برای ویندوز است، در حالی که Blackmagic Disk Speed Test تقریباً همین کار را روی مک انجام می‌دهد (هر دو گزینه علاوه بر درایوهای مکانیکی قدیمی از SSD هم پشتیبانی می‌کنند).

از طرفی Prime95 گزینه‌ای محبوب و رایگان برای دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز است که شرایط سخت تری را پیش روی پردازنده قرار می‌دهد. تعداد گزینه‌های ویژه مک که مختص CPU باشد، خیلی کم است ولی ابزارهای بنچمارکینگ عمومی مثل Geekbench بخش‌هایی برای CPU دارد.

همه این ابزارها هم برای شناسایی مشکلات فعلی و هم برای برطرف کردن مشکلات احتمالی آینده مفید هستند، اما برای تحقق چنین هدفی باید به طور منظم بنچمارک‌ها را اجرا کرده و عملکرد دستگاه خود را در طول زمان ثبت کنید تا ایرادات مشخص شود؛ برای مثال اگر احساس کردید که عملکرد هارد درایو لپتاپ شما دچار اشکال شده شاید زمان آن رسیده است تا از اطلاعات خود پشتیبان (Backup) بگیرید و یک درایو جدید برای سیتم خود تدارک ببینید.

ارسال نظر