7 کتاب طلایی برای موفقیت در کسب و کار

رسانه کلیک - خواندن کتاب یکی از بهترین راه ها برای باز کردن ذهن به سوی ایده ها و دیدگاه های برتر است، مرور برخی از نکات و تجربیات خاص می تواند احتمال موفقیت در کسب و کار را به میزان زیادی افزایش دهد.

7 کتاب طلایی برای موفقیت در کسب و کار

افراد در طول زندگی تجربیات مختلفی در کارهای خود بدست آورده اند. مسلما ما نمی توانیم تمام دانش و یا تجربیات آنها را تنها با خواندن چند صد صفحه یاد بگیریم، اما خواندن در مورد تجربیات دیگران می تواند بینش بسیار خوبی به ما دهد تا روش موفقیت چه در زمینه های شخصی و چه در مسائل مالی را پیدا کنیم.

کتاب های زیادی در زمینه موفقیت در کسب و کار نوشته شده اند، اما اگر فرد موفقی چون استیو جابز آن کتاب را خوانده باشد، احتمال اینکه آن کتاب ارزش خاص داشته باشد، نیز بیشتر است. به هر حال باید به این نکته هم اشاره کرد که لیست بی پایانی از کتاب های خوب در زمینه موفقیت در کسب و کار وجود دارد.

در ادامه این مطلب به شما هفت کتاب را معرفی می کنیم که میلیونرهای مطرح جهان آنها را خوانده اند:

1- چگونه می‌توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد

"چگونه می‌توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد" کتابی در سبک خودیاری، نوشته دِیل کارنِگی است. ممکن است برخی فکر کنند که این عنوان چه ارتباطی با کسب و کار دارد. باید گفت که این کتاب حاوی نکاتی است که نقش مهمی در ایجاد روابط مولد دارند. بسیاری از ما آنقدر نگران آنچه در دنیای خودمان اتفاق می افتد، هستیم که اغلب دیگران را فراموش می کنیم.

"چگونه می‌توان دوست یافت و در مردم نفوذ کرد" ایجاد روابط حرفه ای قوی با دیگران را به ما آموزش می دهد. این کتاب در ایران با نام "آیین دوست‌یابی" ترجمه شده است.

2- انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر

" انسان خردمند: تاریخ مختصر بشر" کتابی نوشته یووال هرری است. هرری در این کتاب، تاریخ بشر را از زمان انسان باستان در عصر سنگ تا قرن بیست و یکم مرور می‌کند. دانستن اینکه چگونه ژن ها و گرایش های ما در بقای بشر تأثیر گذاشته است، می تواند به ما در درک نحوه رفتار مردم کمک کند. کتاب های زیادی در زمینه تاریخ بشریت به رشته تحریر در آمده‌اند، اما آنچه کتاب انسان خردمند را منحصر به فرد می سازد، پرداختن به مسائلی است که سبب تکامل و توسعه انسان شده است.

یکی از مباحث کتاب این است که انسان های هوشمند به این دلیل بر جهان حاکم شده‌اند که تنها حیوان هایی هستند که می‌توانند در تعداد بالا با انعطاف بالایی همکاری کنند. این کتاب به انقلاب هایی می پردازد که جوامع را به جلو پیش بردند. همچنین در مورد بعضی از امپراتوری های بزرگ که وجود داشته اند و اینکه چطور به اینجا رسیدند، صحبت می کند.

«انسان خردمند» زمانی ارزشمندتر می شود که به شما کمک می کند تا در مورد آینده فکر کنید. نوشته هرری باعث می شود تا متوجه شوید که بسیاری از اتفاقات گذشته دارای یک فاکتور به نام شانس بوده است. نویسنده همچنین از شما سؤال می کند که به نظرتان جامعه امروز چقدر "بهتر" از چند صد یا هزار سال پیش است؟ این چشم انداز زمانی ضروری است که ما بخواهیم در مورد اینکه چگونه باید زندگی خود را صرف کنیم، تصمیم بگیریم. مخصوصا اگر بخواهیم نقش بزرگی در آینده داشته باشیم.

3- تفکر، سریع و آهسته

«تفکر، سریع و آهسته» کتابی است که توسط دانیل کانمن ، برنده جایزه نوبل در اقتصاد نوشته شده است. برای مدت طولانی، اقتصاددانان فرض می کردند که انسان منطقی است. دانیل کانمن، در کتاب فکر سریع و آهسته، بسیاری از راه ها، شرایط و موقعیت هایی را که باعث می شود مردم تحت تاثیر آن رفتار منطقی نداشته باشند، مرور می کند.

البته کانمن این مسئله را لزوما ضعف انسان‌ها نمی‌داند، بلکه بیشتر به این مسئله توجه دارد که آنچه اقتصاددان‌ها به عنوان انسان منطقی (Rational Human) در نظر می‌گیرند، وجود خارجی ندارد.

خواندن کتاب او می تواند سبب شود تا رفتارهای غیرعقلایی انسان‌ها در شرایط مختلف را درک کنید. این نکته می تواند به موفقیت در کسب و کار کمک زیادی کند.

4- تاثیر: روانشناسی فنون قانع کردن دیگران

یکی دیگر از کتاب هایی که در زمینه موفقیت در کسب و کار به شما پیشنهاد می کنیم، کتاب «تاثیر: روانشناسی فنون قانع کردن دیگران» نوشته رابرت‌ سیالدینی است.

رابرت‌ سیالدینی، به عنوان یک مکمل کتاب "تفکر، سریع و آهسته" (سال ها پیش از آن منتشر شده)، این شاهکار را نوشته است. او با استفاده از ایده های کانمن، مواردی را نگارش کرده است مانند اینکه مدیران چگونه افراد را به انجام کارها تشویق کنند و چگونه در برابر تلاش‌ها برای قانع‌سازی خود ایستادگی کنند.

خواندن این کتاب به کارمندان هم کمک می کند. هنگامی که برای یک شرکت کار می کنید و یا حتی هنگامی که با یک همکار و یا دوست صحبت می کنید، باید آنها را نسبت به تصمیم خود متقاعد کنید تا از انتخاب شما پشتیبانی کنند؛ اینجاست که این کتاب به شما کمک می کند.

5- نوآفرینی: افراد ناهمرنگ چگونه دنیا را تغییر می‌دهند

اینکه بتوانید به صورت مستقل فکر کنید، شاید یکی از بزرگترین چالش های زندگی باشد. تاثیرات بی شماری در دنیای بیرونی وجود دارد که ما را به تلاش برای مطابقت با آنچه که دیگران فکر می کنند، وادار می کند. آدام گرنت ، استاد یکی از قدیمی‌ترین و معتبرین مدارس بازرگانی و مدیریت و اقتصاد جهان (مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا) در کتاب خود به این موضوع می پردازد که چگونه افراد ناهمرنگ جهان را تغییر می دهند.

گرنت با مرور زندگی افراد خلاق نشان می دهد که هر کسی می تواند یک زندگی مانند آنها داشته باشد؛ او راه های ملموسی برای انجام این کار به ما نشان می دهد. همه ما می دانیم که خلاق بودن اولین اصل در موفقیت کسب و کارهاست؛ پس احتمالا خواندن این کتاب به شما کمک زیادی کند.

6- قدرت عادت؛ چرایی کارهایی که در زندگی و کسب‌ و کار انجام می‌دهیم

ششمین کتاب که برای موفقیت در کسب و کار به شما معرفی می کنیم، به موضوع عادت ها می پردازد. همه عادت های بد دارند، اما فرق افراد موفق این است که می توانند این گرایش های منفی را شناسایی و آنها را تغییر دهند.

چارلز داهیگ در کتاب «قدرت عادت؛ چرایی کارهایی که در زندگی و کسب‌وکار انجام می‌دهیم» در زمینه نحوه شکل گیری عادت‌ها و تغییرات آن صحبت می کند. او نمونه های خوبی را به صورت مشاوره تاکتیکی ارائه می دهد. در واقع کتاب قدرت عادت روی عادت‌هایی تمرکز می‌کند که به صورت تکنیکی تعریف شده‌اند؛ انتخاب‌هایی که همه ما زمان‌هایی انجام می‌دهیم و بعد دیگر در مورد آن‌ها فکر نمی‌کنیم، ولی هر روز آن‌ها را انجام می‌دهیم.

در یک زمانی، همه ما وقتی که به دفتر کارمان رسیدیم، به طور آگاهانه تصمیم گرفته‌ایم که چقدر بخوریم و روی چه چیزی تمرکز کنیم، هر چند وقت یک‌بار نوشیدنی خاصی بنوشیم یا اینکه چه موقع برای دویدن نرم بیرون برویم. سپس، انتخاب کردن را متوقف کردیم و رفتارمان خودکار شد. این نتیجه طبیعی عصب‌شناسی ما است و با درک اینکه این روند چگونه اتفاق می‌افتد، می‌توانید آن الگوها را به هر طریقی که می‌خواهید بازسازی کنید.

7- کیمیاگر

همه ما قدرت این را داریم که به دنبال بهترین نسخه برای زندگی خود برویم. "کیمیاگر " اثر پائولو کوئلیو ، یک کتاب کلاسیک است که در مورد این سفر صحبت می کند. این کتاب قدرتمند داستان پسری را روایت می کند که برای رسیدن به گنج خود مراحل مختلفی را طی می کند و همه ما می توانیم درس های بی شماری را در این داستان بیابیم. این کتاب می تواند انگیزه ای بزرگ برای دنبال کردن افسانه شخصی ما و گوش دادن به حرف دلمان باشد.

ارسال نظر