با ۲۰ کنسول بازی پرفروش تاریخ آشنا شوید (قسمت اول)

رسانه کلیک - تا به امروز کنسول های بازی مختلفی از سوی شرکت های گوناگون به بازار عرضه شدند که در این مقاله به معرفی ۲۰ کنسول بازی پرفروش تاریخ می پردازیم.

با ۲۰ کنسول بازی پرفروش تاریخ آشنا شوید (قسمت اول)

صنعت بازی های ویدیویی از سال میلادی ۱۹۶۰ (سال ۱۳۳۹ شمسی) با عرضه اولین عنوان به نام Tennis for Two فعالیت خود را رسما آغاز کرد. به دلیل جذابیت و هیجان بسیار زیاد بازی های ویدیویی، این صنعت به مرور زمان پیشرفت هایی به خود دید و دست خوش تغییرات گسترده ای شد. سپس در سال میلادی ۱۹۷۲ اولین کنسول بازی تحت عنوان Magnavox Odyssey به بازار عرضه شد که زمینه ساخت و توسعه کنسول های بازی قوی تر را هموار کرد. ایده ساخت این دستگاه بازی، جرقه بزرگی را برای صنعت بازی های ویدیویی روشن کرد، به طوری که هم اکنون چهل و پنج سال از عرضه اولین کنسول بازی می گذرد و برخی شرکت های قدر جهان از جمله مایکروسافت، سونی و نینتندو راه و ایده شرکت Magnavox را ادامه می دهند.

تا به امروز، هشت نسل مختلف از کنسول های بازی توسط شرکت های گوناگونی طراحی و ساخته شده اند که در هر نسل جدید با یک جهش های باورنکردنی‌ای رو به رو شده ایم! حال در این میان، ممکن است نام یک کنسول قدیمی مانند سگا را بارها و بارها شنیده باشید و حتی لحظات خاطره انگیز زیادی هم با آن ها گذرانده اید. از طرف دیگر، برخی از کنسول ها بنا به دلایلی از همان ابتدا با شکست مواجه شدند و نتوانستند به شهرت جهانی دست پیدا کنند.

برای آنکه یک کنسول بتواند فروش بسیار بالایی داشته باشد، باید مجموعه عواملی از جمله بازی های ویدیویی، قدرت بالای سخت افزاری، پشتیبانی طولانی مدت سازندگان و غیره دست به دست یکدیگر دهند تا دستگاه در میان منتقدان، بازیکنان و گیمرها به جایگاه مناسبی برسد و نام خود را در تاریخ صنعت بازی ماندگار کند.

آنچه که در این صفحه مشاهده می کنید، فهرستی از ۲۰ کنسول بازی پرفروش تاریخ است که توسط منابع رسمی و غیر رسمی (شرکت های سازنده، موسسه ها و گروه های آماری) گردآوری شده است.

توجه داشته باشید به دلیل حجم بالای مطالب، این مقاله به دو قسمت اول و دوم تقسیم شده است. در ادامه همراه قسمت اول مقاله «با ۲۰ کنسول بازی پرفروش تاریخ آشنا شوید» باشید!

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۲۰ - Wii U

میزان فروش کلی: ۱۳٫۵ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان

شرکت نینتندو که سال هاست در زمینه طراحی و ساخت کنسول های خانگی و دستی (قابل حمل) فعالیت می کند، در روز ۱۸ نوامبر سال میلادی ۲۰۱۲ (۲۸ آبان سال ۹۱) کنسول جدیدی به نام Wii U را به بازار عرضه کرد. علی رغم قرارگیری این دستگاه در لیست ۲۰ کنسول بازی پرفروش تاریخ، بسیاری از بازیکنان و گیمرها به دلیل نام گمراه کننده این کنسول گیج و سردرگم شده بودند. از آنجا که پیش از عرضه کنسول Wii U، شرکت نینتندو کنسول دیگری را به نام Wii عرضه کرده بود، عده ای به اشتباه این دستگاه را به عنوان کنسول نسل جدید شرکت نینتندو نمی دانستند و آن به عنوان یک افزودنی (تغییرات جزئی در دستگاه) برای کنسول Wii شناخته می شد.

مدل سفید رنگ و پایه کنسول Wii U با قیمت ۲۹۹ دلار و با حافظه داخلی ۸ گیگابایت عرضه شد. همچنین، مدل دیگر دستگاه به رنگ مشکی و به نام مدل Deluxe، با حافظه ۳۲ گیگابایت و به همراه نوار سنسور به دست علاقه مندان رسید.

همانند کنسول قبلی یعنی Wii، دستگاه Wii U نیز فاقد قدرت گرافیکی مجزا بود! با این وجود، این کنسول اولین سیستم شرکت نینتندو به شمار می رود که از رزولوشن ۱۰۸۰p به صورت کامل پشتیبانی می کند.

کنسول Wii U با همکاری شرکت های بزرگی از جمله نینتندو، ای ام دی (AMD)، IBM و Renesas ساخته شد که در این میان وظیفه تولید پردازنده های مرکزی به شرکت IBM و وظیفه تولید پردازنده های گرافیکی به شرکت AMD واگذار شد. در نهایت، شرکت های مذکور از پردازنده مرکزی IBM Espresso ۱٫۲۴GHz، رم دو گیگابایتی از نوع DDR3 و پردازنده گرافیکی AMD Latte 550MHz در ساخت این کنسول استفاده کردند.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی کنسول Wii U می توان به بازی های Mario Kart 8، Super Smash Bros. for Wii U، Splatoon، Super Mario Maker و Super Mario 3D World اشاره کرد.

در هر صورت، تا به امروز تقریبا ۱۳٫۵ میلیون کنسول Wii U در سرتاسر جهان به فروش رسیده است که این آمار نشان دهنده عملکرد و محبوبیت بسیار پایین دستگاه نسبت به سایر کنسول های شرکت نینتندو است و شکست نینتندو در برابر شرکت های مایکروسافت و سونی را به راحتی ثابت می کند. بدین خاطر، کنسول Wii U توانست لقب کم فروش ترین کنسول نینتندو را از آن خود کرد.

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۱۹ - GameCube

میزان فروش کلی: ۲۱٫۷ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: پلی استیشن ۲، ایکس باکس و Sega Dreamcast

شرکت نینتندو تقریبا شانزده سال گذشته در روز ۱۴ سپتامبر (۲۳ شهریور سال ۸۰) کنسول جدید خود را تحت عنوان مکعب بازی یا همان GameCube در ژاپن عرضه کرد. سپس این کنسول پس از گذشت سه روز از عرضه اولین کنسول خانواده ایکس باکس در ایالات متحده آمریکا و سراسر جهان به بازار منتشر شد. این دستگاه جز ششمین نسل کنسول های خانگی به شمار می رود که به واسطه آن، شرکت نینتندو رسما وارد بازار رقابیتی کنسول های بازی شد.

اگرچه کنسول GameCube هرگز نتوانست به موفقیت و فروش کنسول های پلی استیشن ۲ و ایکس باکس دست یابد، اما به لطف عرضه دستگاه های مذکور از محبوبیت شدید صنعت گیم استفاده کرد و در مجموع، بیش از ۲۱٫۷ میلیون دستگاه از این کنسول در سراسر جهان فروخته شده است.

در حالی که شرکت نینتندو این کنسول را یک مکعب مربعی معرفی کرده بود، اما در واقع کنسول GameCube یک دستگاه مکعب مربعی شکل کامل نبود و ابعاد نابرابری (۵٫۹ در ۶٫۳ در ۴٫۳ اینچ) داشت. همچنین نینتندو این دستگاه را در رنگ های مختلف و متنوعی به بازار عرضه کرد از ویژگی رنگ شناسی استفانده کند و تا به کمک آن نظر کودکان و نوجوانان زیادی را به خود جلب کند.

کنسول GameCube از پردازنده مرکزی IBM PowerPC Gekko با سرعت ۴۸۶ مگاهرتز، رم ۴۳ مگابایتی و تراشه گرافیکی ATI Flipper با فرکانس ۱۶۲ مگاهرتز بهره می برد که این مجموعه سخت افزاری قادر به ارائه تصویر خروجی در رزولوشن ۶۴۰ در ۴۸۰ است.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی کنسول مکعب بازی می توان به بازی های Super Mario Sunshine، Super Smash Bros. Melee، The Legend of Zelda: The Wind Waker، Metroid Prime، پیک مین، Eternal Darkness، رزیدنت اویل ۴ و Paper Mario: The Thousand-Year Door اشاره کرد.

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۱۸ - Xbox

میزان فروش کلی: ۲۴ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: پلی استیشن ۲، Nintendo GameCube و Sega Dreamcast

شرکت مشهور و نامدار مایکروسافت در نسل ششم کنسول های بازی و در سال میلادی ۲۰۰۱ برای اولین بار پا به صنعت بازی های ویدیویی گذاشت و اولین کنسول نسل ششم خود را تحت عنوان Xbox در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۰۱ (۲۴ آبان ۸۰) عرضه کرد. پس از عرضه کنسول Atari Jaguar، مایکروسافت اولین شرکت آمریکایی است که نسبت به ساخت و توسعه سیستم های گیمینگ یا همان کنسول های بازی اقدام کرد که در نهایت به افتخارات زیادی هم دست یافت.

تا پیش از عرضه کنسول ایکس باکس، تلاش عمده ردموندی ها بر روی توسعه بازی های ویدیویی بر روی سیستم عامل ویندوز متمرکز شده بود، چرا که در آن زمان، سیستم عامل ویندوز حرف اول را در بازار پلتفرم رایانه شخصی می زد. حتی در آن زمان، سیستم عامل Windows CE سفارشی شده به منظور بهینه سازی اطلاعات در کنسول سگا Dreamcast نیز توسعه یافت که از معماری DirectX API پشتیبانی می کرد.

حال پس از آنکه شرکت مایکروسافت موفقیت چشم گیر و فروش خارق العاده کنسول پلی استیشن ۲ را مشاهده کرد و کم کم به کاهش محبوبیت روز به روز پلتفرم رایانه شخصی پی برد، تصمیم گرفت که اولین سیستم گیمینگ خود را به نام Xbox به بازار عرضه کند و در زمینه کنسول های بازی های ویدیویی وارد رقابت با شرکت سونی شود. نمونه اولیه این کنسول توسط مهندسین شرکت مایکروسافت با استفاده از سخت افزارهای جانبی لپ تاپ Dell طراحی و ساخته شد.

سرانجام ردموندی ها با تکرار این طرح، راه را برای استفاده از معماری ۳۲ بیتی رایانه شخصی در سیستم گیمینگ باز کردند و توانستند اولین کنسول خود را با معماری ۳۲ بیتی که در آن زمان بسیار نادر بود، عرضه کنند.

کنسول ایکس باکس مجهز به پردازنده های مرکزی هیبریدی و ترکیبی Intel Celeron/Pentium III با معماری ۳۲ بیتی و فرکانس ۷۳۳ مگاهرتز، رم ۶۴ مگابایتی از نوع DDR SDRAM با دو کانال مجزا و پردازنده های گرافیکی شرکت انویدیا از نوع GeForce است. خوشبختانه کارت گرافیک به کار رفته در کنسول از نسخه هشتم دایرکت ایکس مایکروسافت پشتیبانی کرد و امکان اجرای عناوین ویدیویی با کیفیت و گرافیک بالا را فراهم نمود. به علاوه، مایکروسافت برای اولین بار از هارد دیسک های ۸ گیگابایتی از نوع HDD در ساخت ایکس باکس استفاده کرد.

در حالی که در آن زمان تمامی توسعه دهندگان و بازی سازان از قدرت خارق العاده کنسول ایکس باکس سخن می گفتند و این کنسول از لحاظ قدرت یک سر و گردن از کنسول های پلی استیشن ۲ و مکعب بازی بالاتر بود، اما تنها تعداد محدودی از توسعه‌ دهندگان شخص ثالث در ساخت بازی های ویدیویی از قدرت اضافی دستگاه استفاده کردند.

به هر حال، خیلی وقت است که تولید و فروش این کنسول قدیمی متوقف شده است و بر اساس آخرین آمارهای معتبر، میزان فروش ایکس باکس از مرز ۲۴ میلیون دستگاه عبور کرده است. با اینکه مایکروسافت با عرضه این کنسول توانست دستگاه GameCube را شکست دهد، اما هرگز قادر به شکست رکورد فروش پلی استیشن ۲ نشد.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی کنسول ایکس باکس می توان به بازی های Conker Live and Reloaded، Dead or Alive 3، فابل، فورزا موتور اسپورت، Halo: Combat Evolved، هیلو ۲، MechAssault، Ninja Gaiden، Panzer Dragoon Orta، Project Gotham Racing و اسپیلینتر سل اشاره کرد.

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۱۷ - Xbox One

میزان فروش کلی: ۲۶ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: پلی استیشن ۴، پلی استیشن ۴ پرو، نینتندو سوییچ و نینتندو Wii U

شرکت آمریکایی مایکروسافت در ۲۲ نوامبر سال میلادی ۲۰۱۳ (۱ آذر ماه سال ۹۲) رسما کنسول نسل هشتم خود را به نام ایکس باکس وان وارد بازار کرد. همچنین در این زمان، ردموندی ها از نسل دوم سنسوره کینکت نیز رونمایی کردند. این دستگاه در ابتدا به دلیل فروش باهم سنسور کینکت و کنسول چیزی در حدود ۴۹۹ دلار قیمت داشت. این در حالیست که کنسول نسل هشتم شرکت سونی (پلی استیشن ۴) فقط و فقط با قیمت ۳۹۹ دلار به فروش می رسید.

به دلیل اختلاف قیمت ۱۰۰ دلاری میان کنسول پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان، مایکروسافت اولین ضربه سنگین را در نسل هشتم کنسول ها خورد! سازندگان در ابتدا بر این باور بودند که سنسور کینکت بخش جدا ناپذیری از دستگاه ایکس باکس وان است و خرید آن برای تمامی بازیکنان و گیمرها الزامی است. سپس پس از تجربه شکست های ابتدایی، مایکروسافت سیاست اشتباه خود را تصریح کرد و پس از حذف کنیکت از باندل کنسول، قیمت Xbox One را به ۳۹۹ دلار کاهش داد. حذف سنسور کینکت از باندل Xbox One، رقابت این دستگاه با پلی استیشن ۴ را سخت و جنجالی تر از قبل کرد.

بر خلاف کنسول ایکس باکس ۳۶۰، کنسول ایکس باکس وان مجددا به دستور العمل های رایانه شخصی ۳۲ بیتی بازگشت. مایکروسافت در ساخت این کنسول از پردازنده های مرکزی سفارشی AMD Jaguar که دارای دو ماژول چهار هسته ای با سرعت ۱٫۷۵ گیگاهرتز است، استفاده کرد. در بخش گرافیکی دستگاه شاهد استفاده از کارت گرافیک های سری Radeon HD 7000 شرکت AMD با فراکانس ۸۵۳ مگاهرتز هستیم.

اشتباه و محدودیت کنسول ایکس باکس وان تنها خرید اجباری سنسور کینکت ختم نمی شود. مایکروسافت نزدیک به ۱۰ درصد توان تولیدی کارت گرافیک دستگاه را به سنسور کینکت اختصاص داد تا اختلالی در عملکرد این سنسور ایجاد نشود. همین امر باعث کاهش بازدهی دستگاه شد چرا که سازندگان برای توسعه بازی های ویدیویی تنها از ۹۰ درصد قدرت کنسول Xbox One استفاده می کردند و بدین خاطر کیفیت و گرافیک بازی ها بر روی کنسول پلی استیشن ۴ بهتر از Xbox One بود.

مشکلات ایکس باکس وان تمامی ندارد! متاسفانه تعداد واحدهای پردازش بخش گرافیکی دستگاه نسبت به کنسول پلی استیشن ۴ کمتر است. به علاوه، رم ۸ گیگابایتی به کار رفته در کنسول از نوع DDR3 و با سرعت ۲۱۳۳ مگاهرتز است که قدرت تولید شده به صورت اشتراکی میان سیستم عامل و بازی های ویدیویی تقسیم می شود. اگرچه این رم تقریبا ۳۲ مگابایت به سرعت دستگاه اضافه می کند، اما هرگز عملکردی مشابه رم ۸ گیگابایتی DDR5 کنسول پلی استشن ۴ را ندارد.

این عوامل همگی دست به دست هم دادند تا رزولوشن خروجی برخی از عناوین ویدیویی در کنسول ایکس باکس وان کمتر از رزولوشن خروجی در PS4 باشد و در نهایت، مایکروسافت رسما به شکست خود در نسل هشتم کنسول های بازی اعتراف کرد.

پس از موفقیت Xbox 360، مایکروسافت بیشتر از همیشه بر روی قابلیت های چندرسانه ای کنسول تمرکز و ویژگی های جدیدی از قبیل ضبط ویدیو و غیره را به دستگاه اضافه کرد. رابط کاربری دستگاه نیز که در ابتدا مورد انتقاد کاربران قرار گرفته بود، به لطف عرضه به‌روز رسانی های متعدد بهبود یافت.

متاسفانه پس از شکست کنسول ایکس باکس وان در برابر کنسول پلی استیشن ۴، شرکت مایکروسافت هرگز آمار رسمی‌ای از فروش نهایی این کنسول منتشر نکرد و کماکان گزارش فروش دستگاه را همانند رازی در سینه خود نگه داشته است. با این وجود، برخی از موسسه ها و گروه های آماری معتقد هستند که میزان فروش جهانی کنسول Xbox One تقریبا به ۲۶ میلیون دستگاه رسیده است.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی کنسول ایکس باکس وان می توان به بازی های فورزا هورایزن ۲، فورزا هورایزن ۳، فورزا موتور اسپورت ۶، فورزا موتور اسپورت ۷، Gears of War 4، Halo: The Master Chief Collection، Halo 5: Guardians، Inside، Ori and the Blind Forest و Sunset Overdrive اشاره کرد.

شایان ذکر است؛ مایکروسافت از اشتباهات خود درس گرفت و بزودی مدل ارتفا یافته و قدرت کنسول ایکس باکس وان را تحت عنوان Xbox One X عرضه می کند. با اینکه کنسول ایکس باکس وان ایکس جز کنسول های نسل نهم به شمار نمی رود، اما به عنوان قدرتمندترین کنسول تاریخ شناخته می شود. این دستگاه در روز ۷ نوامبر امسال (۱۶ آبان ۹۶) به دست علاقه مندان می رسد.

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۱۶ - Atari 2600

میزان فروش کلی: ۳۰ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: Fairchild Channel F, ColecoVision, Bally Astrocade, Magnavox Odyssey و Intellivision

کنسول Atari 2600 در تاریخ ۱۱ سپتامبر سال میلادی ۱۹۷۷ (۲۰ شهریور ماه سال ۱۳۵۶) به صورت رسمی در بازارهای جهانی عرضه شد. بدین خاطر این دستگاه به عنوان قدیمی ترین کنسول در لیست ۲۰ کنسول بازی پرفروش تاریخ شناخته می شود.

Atari 2600 جز نخستین کنسول های بازی و بخشی از کنسول های نسل دوم به شمار می رود که تولید آن پس از ۱۵ سال (سال میلادی ۱۹۹۲) متوقف شد. در این بازه زمانی گفته شده کنسول آتاری ۲۶۰۰ بیش از ۳۰ میلیون دستگاه فروش داشته است.

این دستگاه در زمان عرضه به صورت غیرمستقیم به تبلیغ و ترویج ریز پردازنده ها و ROM کارتریجی کمک به سزایی کرد. توسعه دهندگان در ساخت این کنسول از پردازنده مرکزی ۸ بیتی MOS Technology 6507 با سرعت ۱٫۱۹ مگاهرتز و رم ۱۲۸ بایتی استفاده کردند که در آن زمان به خوبی نظر منتقدان و بازیکنان را به خود جلب کرده بود.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی کنسول آتاری ۲۶۰۰ می توان به بازی های Combat, Pac-Man, Air-Sea Battle, Star Ship, Street Racer, Pitfall, Atlantis و E.T. the Extra-Terrestrial اشاره کرد.

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۱۵ - Sega Genesis

میزان فروش کلی: ۳۰٫۷ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: Super Nintendo, TurboGrafx-16 و Neo Geo

کنسول محبوب و مشهور سگا جنسیس در تاریخ ۲۹ اکتبر سال میلادی ۱۹۸۹ (۷ آبان ماه سال ۱۳۶۸) توسط شرکت سگا در ژاپن عرضه شد و پس از گذشت هشت سال، در سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۶) سازندگان به تولید آن پایان دادند. در این بازه زمانی، سگا جنسیس عملکرد فوق العاده ‌ای از خود به نمایش گذاشت و بر اساس آمار و ارقام، شرکت سگا در این هشت سال بیش از ۳۰٫۷ میلیون دستگاه را تولید و به فروش رسانده است.

سخت افزار به کار رفته در کنسول Sega Genesis از روی دستگاه بازی های آرکید الهام گرفته شده است. به بیان دیگر، این کنسول دارای دو پردازنده مرکزی اصلی و فرعی است که شرکت سگا از چیپست Motorola's 68000 به عنوان پردازنده اولیه و از چیپست Zilag Z80 به عنوان پردازنده ثانویه استفاده کرده است.

کنسول سگا جنسیس هرگز نتوانست همانند رقیب خود یعنی Super Famicom نظر بازیکنان و گیمرهای ژاپنی را به خود جلب کند و به همین علت فروش کمتری را در کشور ژاپن تجربه کرد، اما در سایر کشورها به موفقیت چشم گیر و فروش تحسین برانگیزی دست یافت.

در مجموع بیش از ۹۰۰ بازی ویدیویی برای کنسول سگا جنسیس عرضه شد که بدون شک نمی توان از تاثیر سری محبوب Sonic the Hedgehog در فروش این دستگاه چشم پوشی کرد.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی کنسول سگا جنسیس می توان به بازی های Earthworm Jim, Sonic series, Altered Beast, Ecco the Dolphin, Joe Montana Football و Mortal Kombat اشاره کرد.

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۱۴ - Nintendo 64

میزان فروش کلی: ۳۲٫۹ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: سونی پلی استیشن ۱ و سگا Saturn

شرکت نینتندو در ۲۳ ژوئن سال میلادی ۱۹۹۶ (۳ تیر ماه ۱۳۷۵) کنسول جدید خود را به نام Nintendo 64 در ژاپن عرضه کرد. سپس این دستگاه در ماه سپتامبر همان سال با قیمت ۱۹۹ دلار عرضه شد. با وجود اینکه کنسول پلی استیشن ۱ یک و نیم سال زودتر از کنسول نینتندو ۶۴ در ژآپن عرضه شده بود، اما این دستگاه رقابت سفت و سختی را با پلی استیشن ۱ تجربه کرد و در نهایت شکست را پذیرفت.

همان طور که از نام کنسول پیداست، نینتندو ۶۴ برای اولین بار از پردازنده های مرکزی ۶۴ بیتی استفاده کرد! این دستگاه مجهز به تراشه های NEC's VR4300 با سرعت ۹۳٫۷۵ مگاهرتز و رم چهار مگابایتی Rambus RDRAM است. با گذشت زمان، این امکان فراهم شد که بازیکنان میزان حافظه مموری کنسول را به کمک Expansion Pak به دو برابر افزایش دهند که این ارتقا برای اجرای بازی های ویدیویی The Legend of Zelda: Majora's Mask و Donkey Kong 64 الزامی بود.

نینتندو ۶۴ به لطف استفاده از تراشه های گرافیکی SGI Reality Co-processor، از رزولوشن ۶۴۰ در ۴۸۰ و ۱۶٫۸ میلیون رنگ پشتیبانی می کند. به دلیل بهره مندی نینتندو ۶۴ از سخت افزارهای قدرتمند و معماری ۶۴ بیتی، این کنسول به طراحی، ساخت و توسعه مدل سازی مدرن سه بعدی کمک به سزایی کرد و به یک سری از محدودیت های بازی سازان خاتمه داد. از این رو، به مرور زمان عرضه بازی های سه بعدی از جمله سوپر ماریو ۶۴ و The Legend of Zelda: Ocarina of Time بر روی این کنسول بودیم.

در حالی که Nintendo 64 از بسیاری جهات قوی تر و بهتر از کنسول پلی استیشن ۱ بود، اما اتخاذ سیاست اشتباه نینتندو در خصوص فرمت کارتریج باعث شد که دستگاه PlayStation در این رقابت تنگاتنگ پیروز شود. شرکت نینتندو به دلیل ترسی که از انتشار غیرقانونی و دزدی عناوین ویدیویی از طریق فرمت CD-ROM داشت و از شایع شدن عدم رعایت قانون کپی رایت بازی ها نگران بود، تصمیم گرفت که بجای استفاده از فرمت CD-ROM با حافظه ۶۵۰ مگابایت، از کارتریج های ۶۴ مگابایتی استفاده کند.

با اینکه حجم اغلب بازی های ویدیویی کنسول نینتندو ۶۴ بین ۸ الی ۱۲ مگابایت بود، اما عدم استفاده از CD-ROM های ۶۵۰ مگابایتی محدودیت های بسیار زیادی را برای سازندگان و توسعه دهندگان به وجود آورد چرا که گاها بازی هایی از جمله فاینال فانتزی VII به فضای بیشتری برای ذخیره سازی ویدیوها و غیره احتیاج داشتند و متاسفانه این امر در کنسول نینتندو ۶۴ ممکن نبود.

همچنین تولید کارتریج های نینتندو ۶۴ برای شرکت نینتندو بسیار گران تمام می شد و این کارتریج ها تقریبا به قیمت ۷۰ دلار به فروش می رسیدند. به هر حال، هر چقدر که معایت کارتریج نینتندو ۶۴ بیشتر از CD-ROM باشد، اما نمی توان از مزیت بزرگ آن چشم پوشی کرد و آن هم سرعت بارگذاری فوق العاده بالا آن نسبت به سی دی رام است.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی نینتندو ۶۴ می توان به بازی های سوپر ماریو ۶۴ , Turok: Dinosaur Hunter, Donkey Kong 64, GoldenEye: 007, Diddy Kong Racing, Banjo-Kazooie, The Legend of Zelda: Ocarina of Time, The Legend of Zelda: Majora's Mask, Super Smash Bros, استار فاکس ۶۴ , Mario Party series, Wave Race 64, Perfect Dark و ماریو کاغذی اشاره کرد.

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۱۳ - Super Nintendo Entertainment System

میزان فروش کلی: ۴۹٫۱ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: TurboGrafx-16 و Sega Genesis

شرکت نینتندو مدل ژاپنی کنسول Super Famicom را تحت عنوان Super Nintendo Entertainment System در تاریخ ۲۳ آگوست سال میلادی ۱۹۹۱ (۱ شهریور سال ۱۳۷۰) در آمریکای شمالی معرفی و با قیمت ۱۹۹ دلار به بازار عرضه کرد. این دستگاه همانند اغلب کنسول ها بیشتر از همه در کشور ژاپن مورد توجه بازیکنان و گیمرها قرار گرفت و سرانجام پس از گذشت دوازده سال از عرضه کنسول، نینتندو رسما تولید این دستگاه محبوب را متوقف و کنسول جدیدتر و قدرتمندتری را به عنوان جایگزین معرفی کرد.

مشخصات سیستم کنسول SNES هیچ تفاوتی با کنسول Super Famicom ندارد و سازندگان هیچ تغییری در سخت افزار دستگاه ایجاد نکردند. اگرچه کنسول سوپر نینتندو انترتیمنت سیستم هرگز نتوانست رکورد فروش کنسول نسل قبلی خود یعنی NES (نینتندو انترتیمنت سیستم) را بکشند، اما در نسل چهارم کنسول های بازی فوق العاده عمل کرد که با فروش ۴۹٫۱ میلیون دستگاه، رکورد پرفروش ترین کنسول نسل چهارم را به نام خود ثبت کرد.

کنسول SNES مجهز به پردازنده مرکزی Ricoh 5A22 با سرعت ۳٫۵۸ مگاهرتز است. این پردازنده مدرن در کنار تراشه گرافیکی Nintendo Mode 7 به منظور کارهای شبیه سازی و مدل سازی سه بعدی به اندازه کافی قوی و کارآمد بود و بخش عمده ای از محدودیت و مشکلات توسعه دهندگان را برطرف کرد. بهره مندی کنسول از پردازنده گرافیکی قدرتمند منجر به تولید لایه های مختلف تصاویر پس زمینه بازی های ویدیویی و نمایش بیش از ۳۲,۷۶۸ رنگ مختلف شد.

نینتندو در بخش صوتی دستگاه نیز از واحد پردازشی صوتی S-SMP با هشت کانال مختلف استفاده کرد تا کیفیت صداهای تولید شده از جهاتی بهتر از قبل شوند. به علاوه، کارتریج های کنسول های شرکت نینتندو کماکان به پیشرفت های روز افزون خود ادامه دادند و با گذشت زمان امکان ذخیره سازی اطلاعات بیشتری بر روی آن ها فراهم شد. در نهایت، برای نخستین بار در کنسول Super Nintendo Entertainment System شاهد افزایش حافظه کارتریج ها تا ۱۲۰ مگابایت بودیم.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی کنسول بازی پرفروش سوپر نینتندو انترتیمنت سیستم می توان به بازی های Super Metroid, The Legend of Zelda: A Link to the Past, Final Fantasy VI, Donkey Kong Country, Super Mario World, Star Fox, EarthBound, Mega Man X, Super Mario Kart, Street Fighter II, F-Zero, Chrono Trigger و Super Mario RPG اشاره کرد.

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۱۲ - Nintendo Entertainment System

میزان فروش کلی: ۶۱٫۹ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: Atari 7800 و Sega Master System

در نهایت، کنسول The Famicom به نام Nintendo Entertainment System در ۱۸ اکتبر سال میلادی ۱۹۸۵ (۲۴ مهر ماه سال ۱۳۶۴) در ایالات متحده آمریکا با قیمت ۲۹۹ دلار عرضه شد. NES اولین کنسول خانگی شرکت نینتندو به شمار می رود که در خارج از کشور ژاپن عرضه شد.

عرضه به موقع کنسول Nintendo Entertainment System در آمریکا به رکود شدید و شکست سنگین دو ساله صنعت بازی های ویدیویی این کشور پایان داد و موفقیت بزرگی را برای نینتندو و سرمایه داران این شرکت به همراه آورد. به لطف انتشار بازی های ویدیویی پرطرفدار از جمله The Legend of Zelda و سری Super Mario Bros، این دستگاه به محبوب ترین کنسول نسل خود تبدیل شد و فروش ۶۱٫۹ میلیون واحدی را تجربه کرد.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی کنسول بازی پرفروش نینتندو انترتیمنت سیستم می توان به بازی های The Legend of Zelda, Metroid, Super Marios Bros. series, Duck Hunt, Mega Man franchise, Castlevania, Final Fantasy و Contra اشاره کرد.

۲۰ کنسول بازی پرفروش

کنسول بازی پرفروش شماره ۱۱ - PlayStation 4

میزان فروش کلی: ۶۷ میلیون دستگاه

کنسول های رقیب: ایکس باکس وان، ایکس باکس وان ایکس، نینتندو سوییچ و نینتندو Wii U

شرکت ژاپنی سونی کنسول نسل هشتم خود را تحت عنوان پلی استیشن ۴ در روز ۱۵ نوامبر سال میلادی ۲۰۱۳ (۲۴ آبان ماه سال ۹۲) در آمریکای شمالی و اروپا عرضه کرد که در همان ۲۴ ساعت اولیه انتشار، بیش از یک میلیون دستگاه فروخته شد و رکورد سریع ترین فروش کنسول تاریخ را در یک دوره ۲۴ ساعته از آن خود کرد. همچنین، تا به امروز کنسول پلی استیشن ۴ به عنوان پرفروش ترین کنسول نسل هشتم شناخته می شود و به خاطر وجود اختلاف زیاد فروش PS4 و ایکس باکس وان، بسیار عجیب به نظر می رسد که این رکورد توسط یکی از کنسول های ایکس باکس وان و یا نینتندو سوییچ شکسته شود.

شرکت سونی در طراحی و ساخت این کنسول بازی پرفروش به بهترین شکل ممکن عمل کرد و برای اولین بار به سراغ استفاده از دستور العمل های x86 رفت و از معماری پردازنده های رایانه های شخصی مخصوص گیمینگ الهام گرفت.

پلی استیشن ۴ از پردازنده مرکزی هشت هسته ای AMD x86-64 Jaguar با سرعت ۱٫۶ گیگاهرتز، رم ۸ گیگابایتی از نوع DDR5 و کارت گرافیک یکپارچه AMD Radeon بهره می برد. بدون شک، سیاست گذاری های اشتباه ردموندی ها در خصوص قیمت کنسول ایکس باکس وان، فروش اجباری سنسور کینیکت، اختصاص ۱۰ درصد توان تولید شده توسط کارت گرافیک برای سنسور کینکت و استفاده از رم های ۸ گیگابایتی DDR3 در افزایش محبوبیت و فروش فوق العاده کنسول پلی استیشن ۴ بی تاثیر نبوده است و توسعه دهندگان این کنسول از فرصت پیش آمده به خوبی استفاده کردند.

از طرف دیگر، انتشار نسخه بازسازی شده یا ریمستر بازی های انحصاری پرطرفدار کنسول پلی استیشن ۳ بر روی پلی استیشن ۴ در کنار عرضه بازی های انحصاری جدید و فوق العاده جذاب نظیر آنچارتد ۴ و هورایزن زیرو دان ، فروش این کنسول را دو چندان کرد و اختلاف زیادی میان میزان فروش PS4 و Xbox One پدید آمد.

به علاوه، اغلب بازی های ویدیویی در رزولوشن ۱۰۸۰p و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه بر روی این کنسول بازی پرفروش اجرا می شوند. این در حالیست که کنسول ایکس باکس وان حتی از پس اجرای برخی از بازی های انحصاری خود در رزولوشن فول اچ دی و نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برنمی آید و این موضوع بار دیگر ضعف و اشتباه مایکروسافت را به اثبات می رساند.

از مهمترین و بهترین عناوین ویدیویی این کنسول بازی پرفروش می توان به بازی های گرن توریسمو اسپورت ، Uncharted 4: A Thief's End، Bloodborne، هورایزن زیرو دان ، Until Dawn، Infamous: Second Son، یاکوزا ۰، The Order 1886 و آنچارتد: میراث گمشده اشاره کرد.

به‌زودی قسمت دوم این مقاله در رسانه کلیک منتشر می شود؛ همراه ما بمانید.

شما با کدام کنسول بازی پرفروش بالا خاطره دارید؟ دیدگاه شخصی خود را درباره کنسول های بازی پرفروش تاریخ با دیگر کاربران رسانه کلیک به اشتراک بگذارید.

ارسال نظر