معرفی استارت آپ های برگزیده الکامپ ۲۱

<p>یکی از استارت آپ های مورد استقبال در نمایشگاه الکامپ امسال سایت سیویلیکا بود که به همین منظور به سراغ مدیر این سایت رفتیم. مهدی وجودی مدیر عامل سایت سیویلیکا در مصاحبه اختصاصی با سایت کلیک در مورد دلیل شروع به کار در زمینه بوجود آوردن مرجع الکترونیک مقالات علمی گفت: فعالیت سایت سیویلیکا از سال 84 شروع شد و فکر آن برمیگردد به سایت شخصی خودم که بعد دوران دانشجویی و فارغ التحصیلی پروژه های که انجام داده بودم را در آن قرار دادم و بعد مدتی پشتیبان سایت به علت حجم زیاد دانلودی که از سایت من می شد نتوانست دیگر جوابگو باشد و مجبور به تعطیلی سایت شدم. وی در ادامه گفت: در همان زمان به این نتیجه رسیدم که نیاز به محتوا الکترونیکی در فضای علمی و دانشگاهی کشور زیاد است و تصمیم گرفتم به صورت سیستماتیک و سازمان یافته و به صورت شرکتی و تهیه همه زیر ساخت های قانونی حجم بالاتری از این دست اطلاعات و مقالات را ارایه  نمایم. در مهر 84 سایت رو نمایی شد و در ابتدا کار فقط مرجع مهندسی عمران بود. وی در ادامه تشریح کرد: دو سال بعد با توجه به اینکه تمام مقولات مربوط به عمران را پوشش داده بودیم تصمیم گرفتم همه رشته ها را اضافه کنم. اکنون تمام همایش های علمی کشور را تحت پوشش قرار می دهیم به غیر رشته پزشکی و انهم به این علت است که در کنفرانس های پزشکی مطالب بصورت چکیده ارایه می شود که برای یک پژوهش گر ارزش علمی خاصی ندارد. وی در ادامه گفت: بعضی از رشته در ایران تولید علم بسیار پایینی دارند بطور مثال علوم انسانی در گذشته زیاد تولید علم نداشت ولی در زمان حال شاخه های مختلف علوم انسانی هم پیشرفت خوبی داشته و ما هم حدودا تمام کنفرانس ها و همایش های مربوط به آن را پوشش داده ایم. همینک در در سایت ما 410هزار مقاله را موجود داریم که نزدیک به 3هزار کنفرانس را شامل می شود. و نزدیک به 3میلیون بار هم دانلود شده است. وی گفت: ما بخش علم سنجی را در سایت ایجاد کردیم و حدود 450 مرکزی که واقعا تولید کننده علم بودند را از قبیل دانشگاه و پژوهش گاه امثالهم را شناسایی کردیم  و مقالات بر اساس سمت های افراد دسته بندی شده و نشان داده ایم که فلان مقاله را کدام مرکز تهیه کرده و این به ما کمک می کند مراکز خود را بسنجند و جایگاه علمی انها از لحاظ تولید علم مشخص شود و سعی ما این است که اعتبار را از مرکز تولید کننده، منتقل کنیم به نویسنده و قصد شبکه سازی علمی افراد را داریم. وی در ادامه تصریح کرد: اینکه یک موسسه خصوصی دست به کاری بمانند ما بزند به نظام آموزشی ما کمک می کند به این شکل که بودجه ای به مراتب کمتر از آن چیزی که باید صرف این کار کند را می توانند به بخش خصوصی بدهند و نتیجه بهتری هم بگیرند و میزان بودجه ای که از این طریق صرفه جویی می شود را سهم بهبود تولید علم و ساز و کار های مربوط به دانشگاه خود بکند. سپردن کار به بخش خصوصی باعث می شود که بتوانند از او نتیجه بخواهند چون وی موظف است به پلان اجرایی که برایش مشخص می شود عمل کند و میزان انحراف از برنامه کم می شود و کارایی سیستم بالا میرود. نباید از قدرت گرفتن بخش خصوصی ترسید بخش خصوصی می تواند کمک زیاد و سازنده به بخش دولتی کشور بکند</p>

معرفی استارت آپ های برگزیده الکامپ ۲۱

مهدی وجودی مدیر عامل سایت سیویلیکا در مصاحبه اختصاصی با سایت کلیک در مورد دلیل شروع به کار در زمینه بوجود آوردن مرجع الکترونیک مقالات علمی گفت: فعالیت سایت سیویلیکا از سال 84 شروع شد و فکر آن برمیگردد به سایت شخصی خودم که بعد دوران دانشجویی و فارغ التحصیلی پروژه های که انجام داده بودم را در آن قرار دادم و بعد مدتی پشتیبان سایت به علت حجم زیاد دانلودی که از سایت من می شد نتوانست دیگر جوابگو باشد و مجبور به تعطیلی سایت شدم.
وی در ادامه گفت: در همان زمان به این نتیجه رسیدم که نیاز به محتوا الکترونیکی در فضای علمی و دانشگاهی کشور زیاد است و تصمیم گرفتم به صورت سیستماتیک و سازمان یافته و به صورت شرکتی و تهیه همه زیر ساخت های قانونی حجم بالاتری از این دست اطلاعات و مقالات را ارایه نمایم. در مهر 84 سایت رو نمایی شد و در ابتدا کار فقط مرجع مهندسی عمران بود.
وی در ادامه تشریح کرد: دو سال بعد با توجه به اینکه تمام مقولات مربوط به عمران را پوشش داده بودیم تصمیم گرفتم همه رشته ها را اضافه کنم. اکنون تمام همایش های علمی کشور را تحت پوشش قرار می دهیم به غیر رشته پزشکی و انهم به این علت است که در کنفرانس های پزشکی مطالب بصورت چکیده ارایه می شود که برای یک پژوهش گر ارزش علمی خاصی ندارد.
وی در ادامه گفت: بعضی از رشته در ایران تولید علم بسیار پایینی دارند بطور مثال علوم انسانی در گذشته زیاد تولید علم نداشت ولی در زمان حال شاخه های مختلف علوم انسانی هم پیشرفت خوبی داشته و ما هم حدودا تمام کنفرانس ها و همایش های مربوط به آن را پوشش داده ایم. همینک در در سایت ما 410هزار مقاله را موجود داریم که نزدیک به 3هزار کنفرانس را شامل می شود. و نزدیک به 3میلیون بار هم دانلود شده است.
وی گفت: ما بخش علم سنجی را در سایت ایجاد کردیم و حدود 450 مرکزی که واقعا تولید کننده علم بودند را از قبیل دانشگاه و پژوهش گاه امثالهم را شناسایی کردیم و مقالات بر اساس سمت های افراد دسته بندی شده و نشان داده ایم که فلان مقاله را کدام مرکز تهیه کرده و این به ما کمک می کند مراکز خود را بسنجند و جایگاه علمی انها از لحاظ تولید علم مشخص شود و سعی ما این است که اعتبار را از مرکز تولید کننده، منتقل کنیم به نویسنده و قصد شبکه سازی علمی افراد را داریم.
وی در ادامه تصریح کرد: اینکه یک موسسه خصوصی دست به کاری بمانند ما بزند به نظام آموزشی ما کمک می کند به این شکل که بودجه ای به مراتب کمتر از آن چیزی که باید صرف این کار کند را می توانند به بخش خصوصی بدهند و نتیجه بهتری هم بگیرند و میزان بودجه ای که از این طریق صرفه جویی می شود را سهم بهبود تولید علم و ساز و کار های مربوط به دانشگاه خود بکند. سپردن کار به بخش خصوصی باعث می شود که بتوانند از او نتیجه بخواهند چون وی موظف است به پلان اجرایی که برایش مشخص می شود عمل کند و میزان انحراف از برنامه کم می شود و کارایی سیستم بالا میرود. نباید از قدرت گرفتن بخش خصوصی ترسید بخش خصوصی می تواند کمک زیاد و سازنده به بخش دولتی کشور بکند

ارسال نظر