بیل گیتس سخاوت‌مندترین خیر جهان است

رسانه کلیک - بیل‌گیتس به تازگی ۴٫۶ میلیارد دلار به یک موسسه خیریه کمک کرده است که بیشترین میزان کمک مالی به سازمان‌های خیریه در سال میلادی جاری تا به امروز است، بیل‌ گیتس و همسرش از سال ۱۹۹۴ تا کنون، ۳۵ میلیارد دلار صرف امور خیریه کرده‌اند.

بیل گیتس سخاوت‌مندترین خیر جهان است

بیل‌ گیتس تاکنون در زمینه‌های بشردوستانه فعالیت زیادی داشته است و طبق گزارش کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به‌تازگی ۶۴ میلیون از سهام خود از شرکت مایکروسافت را ۴٫۶ میلیارد دلار ارزش دارد، به یکی از موسسات خیریه اعطا کرده است. این مبلغ بزرگترین کمک ثروتمندترین مرد جهان به یک موسسه خیریه از زمان تأسیس موسسه خیریه Bill & Melinda Gates است.

هنوز مشخص نیست که چه سازمان خیریه‌ای این کمک مالی ۴٫۶ میلیارد دلاری بیل گیتس را دریافت کرده است؛ اما احتمالا این مبلغ به سازمان خیریه‌ای داده شده است که در سال ۲۰۰۰ با نام موسسه خیریه Bill & Melinda Gates توسط او و همسرش با بودجه ۵ میلیارد دلاری با کمک بهبود خدمات درمانی و کاهش فقر شدید در سراسر جهان، تاسیس شد. البته این سازمان هنوز در مورد این موضوع حرفی نزده است.

سهام‌های اعطا شده توسط بیل گیتس در حدود ۵ درصد از ثروت ۹۹ میلیارد دلاری او است. در ضمن کمک مالی ۴٫۶ میلیارد دلاری بیل گیتس ۶۱ ساله موجب کاهش میزان سهام او در شرکت مایکروسافت (که در سال ۱۹۷۵ تاسیس شد) از ۲۴ درصد در سال ۱۹۹۶ به تنها ۱٫۳ درصد شده است.

بیل گیتس و همسرش از سال ۱۹۹۴ تا کنون ۳۵ میلیارد دلار از دارایی‌های خود را صرف امور خیریه کرده‌اند. آن‌ها در سال ۱۹۹۹ نیز ۱۶ میلیارد دلار از سهام شرکت مایکروسافت را اهدا کردند و یک سال بعد نیز دوباره ۵٫۱ میلیارد دلار از سهام این شرکت را اهدا کردند. موسسه خیریه تاسیس شده توسط بیل گیتس و همسرش در حال تبدیل شدن به بزرگ‌ترین موسسه خیریه خصوصی جهان است و بودجه آن قبل از کمک مالی ۴٫۶ میلیارد دلاری آقای گیتس ، ۴۰٫۳ میلیارد دلار بود.

کمک مالی ۴٫۶ میلیارد دلاری بیل گیس، تا این زمان بیشترین مبلغ پرداخت شده در سال جاری برای امور خیریه است. وارِن بافِت که سرمایه‌گذار و نیکوکار آمریکایی شناخته‌‌شده‌ای است، نیز ماه گذشته مبلغ ۳٫۲ میلیارد دلار به موسسه Bill & Melinda Gates کمک مالی کرد.

بیل‌گتس و وارن بافت در سال ۲۰۱۰ با ایجاد تعهدنامه‌ای تحت‌عنوان Giving pledge متعهد شدند که نیمی از اموال خود را صرف امور خیریه کنند و از چند میلیاردر دیگر هم خواستند که در این امر بشردوستانه با آن‌ها همراه شوند. تا کنون ۱۷۰ نفر از ثروتمند‌ترین افراد جهان از جمله مارک زاکربرگ، مایکل بلومبرگ و جرج لوکاس کارگردان مشهور آمریکایی، نیز حاضر به همکاری در این کار شده‌اند و تعهدنامه را امضا کرده‌اند.

بیل گیتس اذعان کرده است که این تعهدنامه بر پایه بشردوستی ایجاد شده است و می‌تواند به بهترشدن جهان کمک زیادی کند.

بسیاری از میلیاردهای مطرح جهان معتقد هستند که با بخشیدن ثروتشان به فرزندانشان نه تنها به آن‌ها خدمت نمی‌کنند، بلکه این کار خیانت بزرگی به آن‌ها است و باعث می‌شود نتوانند آینده خود را بسازند. آن‌ها بر این باورند که ثروت آن‌ها باید در اختیار مردم محروم جهان قرار بگیرد.

بیل‌گیتس از سال ۲۰۱۳ تاکنون لقب ثروتمندترین مرد جهان را به خود اختصاص داده است. البته در طول این چهار سال آقای جف بیزوس، موسس و مدیرعامل شرکت آمازون به دلیل افزایش کوتاه‌مدت سهام شرکت آمازون، توانست تنها برای چند ساعت این عنوان را به خود اختصاص دهد.

آقای بیزوس شرکت آمازون را که در‌حال‌حاضر ۸۴٫۳ میلیارد دلار ارزش دارد، در سال ۱۹۹۴ تأسیس کرد و طبق آمار ذکر شده در فهرست افراد میلیاردر که از سوی بلومبرگ عرضه شده است، ثروت او در سال جاری تا به امروز ۱۸٫۹ میلیارد دلار افزایش پیدا کرد. وی ثروت خود را در زمینه سفر به فضا سرمایه‌گذاری کرده است و قصد دارد روزنامه واشنگتن پست را نیز به مالکیت خود درآورد. وی حاضر به امضای تعهدنامه Giving pledge نشده است؛ زیرا او معتقد است که او در زمانی کنونی می‌خواهد در زمینه بشر‌دوستی فعالیت کند و اعتقادی به رویکردهای بلندمدت ندارد.

ارسال نظر