ده کتابی که به اعتقاد بیل گیتس شما را باهوش تر می کند

بیل گیتس در وبلاگ خود، کتاب های مورد علاقه اش را مرور و بررسی می نماید. گزارش حاضر به ۱۰ کتابی می پردازد که از نگاه او قابل اهمیت هستند.

ده کتابی که به اعتقاد بیل گیتس شما را باهوش تر می کند

به گزارش کلیک، بنیان گزار شرکت مایکروسافت، به طور میانگین، ۵۰ کتاب در سال می خواند. او از کودکی به خواندن علاقه داشته و تا کنون این عادت را حفظ نموده است. او معمولا در وبلاگ شخصی اش با مطالعه کتاب های داستانی و غیر داستانی خود، آن ها را مرور و بررسی می نماید.

در سطور ذیل ما به معرفی ۱۰ کتابی خواهیم پرداخت که آقای گیتس آگاهی بخش و الهام دهنده دانسته و نظرات مثبتی در موردشان دارد. این مجموعه از کتاب ها حاوی موضوعات گوناگونی است اما مهم تر از همه راه های جدیدی برای تفکر و یادگیری ارایه داده اند.

  1. چه می شد اگر؟ پاسخ های علمی جدی به پرسش های فرضی و تخیلی.

What if? Serious Scientific Answers to Absurd Hypothetical Questions

این کتاب که، مجموعه ای از پست های وبلاگی رندال مونرو Randall Munroe در وبلاگ بسیار پرطرفدار xkcd می باشد، در عین حالی که آشفته و غیر قابل پیش بینی به نظر می رسد، بسیار آموزنده است. نویسنده به بررسی پرسش های متفاوتی پرداخته که از میان آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد. یک استیک را از چه ارتفاعی رها کنیم تا هنگام برخورد به زمین پخته باشد؟ و یا چه می شد اگر ما جدول تناوبی از آجر های مکعب شکلی درست می کردیم که هر آجر از عنصر مرتبط تشکیل می شد؟ وی برای این پرسش ها توضیحاتی ارایه می دهد که برای هر کدام به میزان کافی از منابع معتبر تحقیق و بررسی نموده و پاسخ های علمی موثقی ارایه نموده است. در عین حال در پاسخ هایش ما شاهد زرافه برای مقیاس ارتفاع هستیم که به نظر کمی خنده دار می آید. شما با خواندن این کتاب سرگرم می شوید و به اعتقاد آقای گیتس : شما در ضمن در مورد مسایلی چون موشک های بالستیک، DNA ، اقیانوس ها، جو زمین و نور خورشید مطالب مهمی را فرا خواهید گرفت.

  1. ماه گردی با انیشتین: علم و هنر به خاطر سپردن هر چیزی

Moonwalking with Einstein: The Art and Science of Remembering Everything

در مجموع ما در به خاطر سپردن مسایل در حوزه های تخصصی خود تبحر داریم اما بسیار در به خاطر سپردن مسایل کم اهمیت و جدید ضعیف و ناتوانیم. ولی پرسش این جاست که آیا راه حلی برای بهبود یادگیری از طریق بهبود حافظه وجود دارد؟ نویسنده کتب علمی جاشوا فویر Joshua Foer چند تکنیک قدیمی حافظه را بر روی خود آزموده و تنها پس از یک سال تلاش توانسته است تا در مسابقات حافظه آمریکا پیروز شده و همچنین رکورد سرعت در به خاطر سپردن یک مجموعه کارت را بشکند. هنگامی که آقای گیتس این کتاب را مطالعه نمود در وبلاگ خود چنین نوشت: چنین پدیده ای حیرت آور است و به اعتقاد من یکی از جالب ترین کتبی است که تا کنون آن را خوانده ام.

  1. معجزه واقعیت

The Magic of Reality

در این کتاب، ریچارد داکنیز Richard Dawkins ، اقدام به طرح یک پرسش در ابتدای هر بخش نموده است. از این طریق او در تلاش است تا اسطوره های جذابی از اطراف جهان یافته و در نهایت برای هر کدام پاسخ علمی در خوری بیابد. آقای گیتس می گوید: این یک کتاب علمی بسیار مهیج و زیبا است که برای پرسش های بزرگ، پاسخ های مناسبی یافته است. از چگونگی شکل گیری زمین تا علل زلزله. در ضمن این کتاب راهنمایی است برای خوانندگانی از هر سن ، تا اسطوره ها و معماها را با کنجکاوی و احترام دنبال کرده و از اعتقاد کورکورانه به سنت ها و باور ها بپرهیزند.

  1. SuperFreakonomics

گیتس در خصوص این کتاب می نویسد: من کتاب پیشین، یعنی Freakonomics را دوست داشتم و معتقدم که این کتاب حتی بهتر از آن است. وی در ادامه خواندن این کتاب را به همه کسانی که به کتب غیر داستانی علاقمندند، پیشنهاد می کند. این کتاب به شما مختصری اطلاعات درباره مسایل گسترده ای چون تندباد ها و تغییرات آب و هوایی تا سیستم مراقبت های پزشکی آمریکا و این که چقدر مردم از چگونگی بهبود کیفیت زندگی خود ناآگاه هستند، سخن به میان آورده است.

  1. ایده های خوب از کجا می آیند: تاریخ طبیعی نوآوری

Where Good Ideas Come From: The Natural History of Innovation

آقای گیتس عنوان می کند که، هنگام انتخاب این کتاب از استیو جانسون Steve Johnson برای مطالعه، کمی دودل بود. او می نویسد: کتاب های فراوانی درباره نوآوری به نگارش در آمده که در مورد موضوعاتی چون نوآور ترین شرکت ها و طریقه اندازه گیری این نوآوری ها صحبت می کند. این مبحث ممکن است زودگذر و عامی به نظر برسد اما وی می افزاید: این کتاب در ارایه نمونه هایی از محیط های تاثیرگذار در تشویق ایده های خوب بسیار موفق عمل نموده است. نویسنده این کتاب بر این باور است که ، در مطرح ساختن شیوه های تولید ساختار های سازمانی تسهیل کننده نوآوری و خلاقیت، به جای تکیه و تمرکز بر اشخاص خلاق و نوآور و لحظه های ویژه خلق ایده هایشان، می بایست به الگو ها و طرق بروز و پیدایش این افراد و تفکراتشان پرداخته شود.

  1. حلال مشکلات: مسایل پیچیده در کلامی ساده

Thing Explainer: Complicated Stuff in Simple Words

آقای مونرو Munroe که در بالا نیز به وی اشاره شد، در آخرین اثر خود اقدام به شرح و واکاوی موضوعات گوناگونی می نماید - از چگونگی عملکرد تلفن های هوشمند تا قانون اساسی آمریکا - و این توضیحات خالی از شعار و مبالغه هستند. او برای متون و مطالب خود از نمودارها و واژه های رایج لغت نامه ها استفاده نموده است. برای مثال وی یک رآکتور اتمی را " ساختمان تولید توان فلز های سنگین" نامیده و در رابطه با ماشین های ظرف شویی می نویسد: " جعبه هایی که ظروف غذا را تمیز می کنند." آقای گیتس در مرور خویش این ایده و کتاب را بسیار مغتنم و درخشان نامیده و معتقد است: این کتاب مملو از دانش های پایه و بنیادینی در رابطه با نحوه عملکرد جهان است و نویسنده یک راهنمای شگرف برای ذهن های کنجکاو، خلق نموده است.

  1. طرز فکر: روانشناسی جدید موفقیت

Mindset: The New Psychology of Success

آقای گیتس در بررسی خود از این کتاب می گوید که، وی برای نخستین بار از تحقیقات و پژوهش های نویسنده و روانشناس دانشگاه استنفورد Carol Dweck ، هنگامی که سال ها پیش جلسه ای در حوزه نوآوری در آموزش داشت، مطلع گشته و بر این باور است که : این تحقیقات تاثیر به سزایی بر روی اندیشه های من داشت و مرا نسبت به عادت ها و رویه هایی که به برخی از دانش آموزان در پیشرفت های علمی و موفقیت های آموزشی یاری می رساند، آگاه ساخت. در ضمن این کتاب برای بسیاری از همکاران و دوستانم تاثیر گذار بود. ایده اصلی این کتاب این است که، ژن های ما در هوش و ذکاوت ما بسیار موثرند اما، این مولفه ها ثابت و تغییر ناپذیر نیستند. با مطالعه تجربیات خانم دیک می توانید به ایده " طرز تفکر رشد" دستیابید که از این طریق شاید بتوانید کیفیت زندگی خود را نیز افزایش دهید.

  1. برای دوستداران فیزیک

For the Love of Physics

کمی فیزیک می تواند شما را در فهمیدن بسیاری از مطالب یاری رساند. آقای گیتس این مطلب را در بررسی خود از کتابی در همین مورد نوشته و کتابی از استاد معروف دانشگاه MIT ، Walter Lewin معرفی می نماید. این محقق به سخنرانی های تصویری خلاقانه و تاثیر گذار خود در حوزه علم فیزیک مشهور است. این کتاب به تبیین این نظر می پردازد که تا هنگامی که شما مفاهیم پایه ای چون جاذبه و الکترومغناطیس را درک می کنید می توانید از فیزیک ساده برای فهم بیشتر مطالب و وسایل اطرافتان بهره ببرید. برای نمونه می توانید از کارکرد GPS ها و چگونگی ذخیره داده ها توسط DVD ها آگاه شوید. معما های رایج و معمول روزمره ما، پاسخ های مناسبی در این کتاب دریافت می کنند.

  1. ماجراجویی های تجارت: ۱۲ داستان کلاسیک از جهان وال استریت

Business Adventures: Twelve Classic Tales From the World of Wall Street

بیل گیتس و وارن بافت Warren Buffet معتقدند که مطالب فراوانی برای یادگیری از این کتاب وجود دارد: آقای بافت بر این باور است که این کتاب، کتاب مورد علاقه او در حوزه بازرگانی است. و به اعتقاد خود من بهترین کتابی است که تا کنون در حوزه تجارت مطالعه نمودم. و این موضوع حتی پس از یک دهه از انتشار آن به قوت خود باقی است. وی می افزاید: درست است که بسیاری از مشخصه ها و ویژگی های دنیای تجارت تغییر نموده است اما حقیقت این است که پایه و بنیان آن همچنان به همان شکل باقی مانده است.

  1. نسبت های حماسی: یک دکتر و هفت میلیارد بیمار

Epic Measures: One Doctor. Seven Billion Patients

در اوایل سال ۲۰۰۰ اقتصاد دان و پزشک عمومی کریس موری Chris Murray به یکی از مهم ترین خواست های علمی زمانه ما پرداخت. وی به دنبال ایجاد یک بانک داده جامع و فراگیری بود که بزرگ ترین عوامل مرگ و میر و ناتوانی را شرح و توضیح می داد. چگونه با یکدیگر مقایسه شده و در گذر زمان و در کشور های مختلف تغییر می کند. وی نام چنین پروژه ای را مبارزه جهانی با بیماری ها Global Burden of Disease (GBD) نامید که مجموعه ای رایگان و قابل دسترس برای عموم مردم می باشد. این بانک داده در حال حاضر، منبع استانداردی برای رجوع به داده های مرتبط با سلامت است. این کتاب که آقای گیتس آن را بررسی نموده، به گزارش اقدامات آقای موری پرداخته و به آگاهی بخشی در این حوزه مشغول است. آقای گیتس می افزاید: این کتاب به شما می گوید که چرا همه این ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

منبع: observer

ارسال نظر