فناوری بیومتریک موبایل ها چه مشکلاتی دارد؟

رسانه کلیک - شرکت اپل در جدیدترین محصولات خود از فناوری تشخیص چهره استفاده کرده است. بسیاری از کارشناسان استفاده از فناوری بیومتریک موبایل را برای باز کردن قفل آن ناامن عنوان کرده‌اند.

فناوری بیومتریک موبایل ها چه مشکلاتی دارد؟

شرکت‌های بزرگ سازنده موبایل، اخیراً از فناوری‌های بیومتریک مانند حسگر اثر انگشت و تشخیص چهره در باز کردن قفل موبایل استفاده می‌کنند. استفاده از این گزینه‌ها برای بسیاری از کاربران به دلیل سهولت در استفاده، بسیار محبوب شده اما برخی از کارشناسان، شدیداً استفاده از این گزینه را منع کرده‌اند. در ادامه دلایلی ارائه می دهیم که نشان می دهد نباید از این گونه فناوری‌ها استفاده کرد.

استفاده از فناوری‌های بیومتریک امنیت بالایی ندارد؛ چرا که از اطلاعات بسیار حساسی در آن استفاده می‌شود و همچنین در بسیاری از کشورها، پلیس طبق قانون می‌تواند بدون اجازه کاربر و با استفاده از این فناوری، قفل موبایل را باز کند. بنابراین شدیداً توصیه می‌شود که اگر اطلاعات حساسی در تلفن همراه خود دارید، به جای استفاده از فناوری‌های بیومتریک از رمز عبور در موبایل خود استفاده کنید.

در فناوری های اخیر تشخیص چهره از اسکن مردمک چشم استفاده می‌شود. همان طور که می‌دانید، مردمک چشم حاوی سلول‌های بسیاری است و مانند اثر انگشت، مشخصات مردمک چشم افراد با یکدیگر متفاوت است و در واقع هر انسانی مردمک چشم منحصر به فردی دارد. با استفاده از این فناوری، افراد بدون اینکه بخواهند، اساسی‌ترین اطلاعات ژنتیکی خود را در اختیار تلفن‌های هوشمند قرار می‌دهند که ممکن است به سادگی این اطلاعات لو بروند.

همچنین با استفاده از فناوری‌های سه-بعدی می‌توان تصاویر یک فرد را طوری طراحی کرد که به سادگی فناوری تشخیص چهره را فریب دهد و در نتیجه قفل موبایل باز شود.

استفاده از رمز عبور همیشه امنیت بیشتری نسبت به این‌گونه فناوری‌ها داشته است. به‌ خصوص اینکه کاربر این رمز را تنها در ذهن خود دارد و کسی نمی‌تواند کاربران را در صورت عدم تمایل، مجبور به باز کردن قفل موبایل کند.

اکثر تلفن‌های هوشمند علاوه بر استفاده از فناوری‌های بیومتریک، از رمز عبور چهار رقمی نیز استفاده می‌کنند که هر چه قدر تعداد این رقم‌ها بیشتر باشد، امنیت موبایل کاربر بالاتر می‌رود. سیستم امنیتی که رمز عبور دارد، به مدت‌زمانی که صرف وارد کردن اعداد می‌شود، می‌ارزد. ضمن اینکه اگر از یک رمز عبور ۴ رقمی استفاده کنید، احتمال تشخیص رمز عبور، ۱۰ به توان ۴ است که تشخیص آن تقریباً غیر ممکن می‌شود.

حال به نظر می‌رسد شرکت‌های سازنده تلفن‌های هوشمند، به‌ منظور حفظ امنیت اطلاعات کاربران، باید علاوه بر فناوری‌های بیومتریک، از رمز عبور برای دسترسی به دیتاها و نرم‌افزارهای مختلف استفاده کنند تا افراد برای هر نرم‌افزار رمزهای متفاوتی تعریف کنند. از این طریق شاید، استفاده از فناوری‌های بیومتریک، آن چنان ناامن نباشد.

همان‌طور که می‌دانید، کاربران آیفون می‌توانند بدون اینکه قفل موبایل خود را باز کنند، نوتیفیکیشن برنامه‌های مختلف را چک کنند. حال با استفاده از فناوری تشخیص چهره، هر زمانی که کاربر اقدام به خواندن نوتیفیکیشن کند، قفل گوشی باز می‌شود. به همین خاطر، بیشتر کاربران ترجیح می‌دهند از حسگر اثر انگشت به جای آن استفاده کنند.

ارسال نظر