آیا والپیپرهای مشکی باعث کاهش مصرف باتری در گوشی های اندرویدی می شود؟

رسانه کلیک - همه ما می دانیم که نمایشگر باعث مصرف شارژ باتری می شود، اما آیا می دانستید که نوع انتخاب تصویر پس زمینه در کاهش مصرف باتری تأثیرگذار است؟

آیا والپیپرهای مشکی باعث کاهش مصرف باتری در گوشی های اندرویدی می شود؟

صفحه نمایش تلفن های هوشمند در مصرف باتری آنها تأثیر بسیار زیادی دارد. کاربران در طول روز مدت زیادی با گوشی خود کار می کنند یا در هنگام دریافت نوتیفیکیشن، نمایشگر گوشی به تعداد دفعات زیادی روشن و خاموش می شود. اما از طرف دیگر، تصویر پس زمینه نیز تأثیر زیادی در کاهش مصرف باتری دارد. بله درست خواندید، تصویر پس زمینه. بد نیست بدانید که والپیپرهای تیره رنگ نسبت به موارد روشن، از مصرف باتری کمتری برخوردار هستند.

در ابتدا نیاز هست تا کمی در مورد تکنولوژی نمایشگرها صحبت کنیم. در حوزه تلفن های هوشمند، اکثر موارد از فناوری LCD یا AMOLED استفاده می کنند.

تشریح تکنولوژی نمایشگر LCD

فناوری LCD یا Liquid Crystal Display دقیقا همان تکنولوژی به کار رفته در تلویزیون، مانیتور و موارد این چنینی است. همانطور که از نام آن پیداست، با کریستال مایع روبرو هستیم که قادر به پخش نور به صورت مستقل نیست و تنها نوری که از منبع قرار گرفته در پشت آن ساطع می شود را در محیط پخش می کند.

این بدان معناست که حتی اگر به یک صفحه مشکی رنگ نیز نگاه کنید، این رنگ مشکی در اثر انعکاس نور شکل گرفته و به همین دلیل است که صفحه نمایش های LCD هیچ گاه قادر به نشان دادن رنگ مشکی خالص نیستند. همان طور که در تصویر زیر مشاهده می کنید، هر دو گوشی U11 پلاس و میت 10 از تکنولوژی LCD استفاده می کنند:

کاهش مصرف باتری

بد نیست بدانید نمایشگرهایی که از فناوری ال سی دی استفاده می کنند، استعداد زیادی در مصرف باتری دارند، چرا که به محض روشن شدن صفحه نمایش، پیکسل ها شروع به فعالیت می کنند.

تشریح تکنولوژی نمایشگر AMOLED یا OLED

تکنولوژی AMOLED یا Active-Matrix Organic Light-Emitting Diode در تلویزیون ها نیز مورد استفاده قرار می گیرد، اما مصرف آن در شاخه تلفن های هوشمند متداول تر است. نمایشگر های OLED نیز به همین صورت هستند، اما از اکتیو ماتریکس (تکنولوژی کنترل پیکسل ها به صورت مجزا) بهره مند نیستند.

جالب است بدانید که سامسونگ در اکثر پرچمداران خود مانند گلکسی S9، گلکسی Note 9 و اس 8 از تکنولوژی AMOLED استفاده می کند.

صفحه نمایش AMOLED در زمینه مصرف باتری عملکرد بهتری از خود نشان می دهند، چرا که تمامی پیکسل ها به صورت همزمان روشن نبوده و در کنار آن نیز کاربر قادر خواهد بود تا رنگ مشکی خالص را روی آن تماشا کند؛ زیرا هیچ گونه نور پس زمینه ای وجود ندارد و تمام آنچه مشاهده می کنید، از طریق روشن یا خاموش ماندن پیکسل ها پدید آمده است.

مصرف باتری نمایشگر AMOLED در مقابل LCD

AMOLED

اگر از محصولی با نمایشگر AMOLED استفاده می کنید، در صورت استفاده از والپیپر مشکی رنگ یا حتی تیره، مطمئنا متوجه دوام بیشتر باتری دستگاه خواهید شد.

توسعه دهندگان وب سایت XDA در تحقیقات خود به این موضوع پی برده اند که در صورت تنظیم نور دستگاه روی حالت 20 درصد، در هر ساعت 6 درصد و هنگامی که میزان نور در حالت انتها قرار داشته باشد، در هر ساعت 8 درصد در مصرف باتری صرفه جویی به عمل می آید.

شخص دیگری که قصد انجام آزمایشات در زمینه یاد شده را داشت در پایان روز حدود 18 درصد دوام باتری بیشتر نسبت به حالت عادی را مشاهده کرد.

LCD

اما در مورد نمایشگرهای ال سی دی قضیه اصلا به این شکل نیست و به دلیل پخش نور از منبع، هیچ راهی برای کاهش مصرف باتری وجود ندارد.

تنها کاری که می توانید انجام دهید، این است که دستگاه را در حالت Battery Saver قرار داده و صفحه نمایش آن را نیز به طور مداوم روشن و خاموش نکنید.

اما یک مزیت صفحه نمایش LCD نسبت به AMOLED در این است که می توانید بدون هیچ گونه نگرانی بابت بالا رفتن مصرف باتری، جذاب ترین والپیپرها را برای دستگاه خود انتخاب کنید.

کاهش مصرف باتری

سایر نکات آموزشی پیرامون نمایشگرهای AMOLED

روش های دیگری برای صرفه جویی در مصرف باتری وجود دارد که از جمله آنها می توان به تنظیم کردن حالت تیره (Dark Mode) روی تمام اپلیکیشن های سازگار اشاره کرد.

اگر ظاهر اپلیکیشن هایی که زیاد از آنها استفاده می کنید را به حالت تیره برگردانید، مطمئنا کاهش مصرف باتری قابل ملاحظه ای به عمل می آید.

برای مشاهده اثر این ویژگی، می توانید دستگاه خود را تا انتها (100 درصد) شارژ کرده، از آن استفاده کرده و میزان دوام آن را یادداشت کنید. سپس یک بکگراند مشکی رنگ انتخاب، حالت تیره اپلیکیشن ها را فعال و روند یاد شده را مجددا تکرار کنید و متوجه تفاوت محسوس آنها شوید.

کاهش مصرف باتری

در نهایت اگر مایل به دریافت یک والپیپر مشکی رنگ خاصل هستید، می تواید از اینجا آن را دریافت کنید.

ارسال نظر