چرا بلک بری از بازار پاکستان خارج شد؟

سخنگوی شرکت BlackBerry اعلام کرد تا پایان سال ارائه خدمات به پاکستان را خاتمه خواهد داد زیرا درخواست اداره مخابرات این کشور بدین معناست که حریم خصوصی کاربران به طور وسیعی زیر پا گذاشته خواهد شد.

چرا بلک بری از بازار پاکستان خارج شد؟

سخنگوی شرکت BlackBerry اعلام کرد تا پایان سال ارائه خدمات به پاکستان را خاتمه خواهد داد زیرا درخواست اداره مخابرات این کشور بدین معناست که حریم خصوصی کاربران به طور وسیعی زیر پا گذاشته خواهد شد.

BlackBerry با دستور دولت پاکستان مبنی بر نظارت بر سرویس سازمانی BlackBerry یا BES مخالفت کرد. این سرویس شامل ایمیل‌های رمزگذاری شده و پیام‌های BBM است که در داخل کشور ارسال و دریافت می‌شد. Marty Beard معاون عملیاتی این شرکت در پست بلاگش اظهار داشت که ارائه خدمات تنها تا پایان 30 دسامبر (9 دی‌ماه) ادامه خواهد یافت. این شرکت کانادایی اعلام نمود که مخالفت شدیدی با دسترسی به اصطلاح «Backdoor» به اطلاعات محرمانه کاربران در هر جای دنیا خواهد کرد.

url

Beard افزود: «درخواست دولت پاکستان به هیچ‌وجه به صلاح امنیت عمومی جامعه نبود. البته ما بسیار خوشحال خواهیم شد که با مراجع ذیصلاح قانونی و انتظامی برای مبارزه با فعالیت‌های مجرمانه همکاری کنیم. اما دولت پاکستان می‌خواست دسترسی نامحدود به تمام اطلاعات مشتریان پاکستانی ما در هر جای دنیا داشته باشد.»

با این حال در چند دهه اخیر اکثر دولت‌ها به شکل‌های مختلف سعی در شنود تماس‌های تلفنی و بازکردن بسته‌های پستی داشته‌اند و برای جلوگیری از تهدیدهای امنیتی و مجرمانه خواهان دسترسی به اطلاعات دیجیتال مردم بوده‌اند. البته به لطف افشاگری‌های Edward Snowden، پیمانکار سازمان امنیت ملی امریکا، در خصوص شنود اطلاعات وسیع توسط دولت‌های ایالات متحده و انگلستان، شرکت‌های تکنولوژی در مقابل درخواست‌های دولت برای دسترسی بیش از اندازه به اطلاعات مردم به شدت مقاومت می‌کنند.

BlackBerry در مورد رعایت نکات امنیتی در فروش‌های خود به دولت‌ها، ارگان‌های نظامی و مشتریان تجاری سابقه درخشانی دارد. در مورد دولت پاکستان که درخواست دسترسی نامحدود به اطلاعات محرمانه مردم خود را مطرح کرده بود، این شرکت تصمیم گرفت عطای ارائه خدمات به پاکستان را به لقایش بخشیده و این کشور را ترک کند.

BlackBerry پیش از این نیز سابقه قرارگرفتن در چنین وضعیتی را داشته که یا باید از ارائه خدمات چشم‌پوشی کرده و یا از طرف مقابل خود شکایت کند، اما بسیار بعید به نظر می‌رسد یک شرکت به تنهایی خود را در معرض سوالات جدی قرار دهد. مسأله ارتباطات رمزگذاری شده در بسیاری از کشورها زیرپا گذاشته شده است، اما از بازارهای بزرگی نظیر انگلستان و ایالات متحده به سختی می‌توان چشم پوشید. اگر دولت‌ها به نام امنیت ملی بر روی شنود اطلاعات پافشاری کنند، غول‌های فناوری دنیا نظیر Google، Apple و Facebook مجبور خواهند شد اهمیت حریم خصوصی مشتریان را تنزل داده و تسلیم خواسته‌های دولت‌ها شوند. اما تصمیم‌گیری در خصوص کشور پاکستان که از اهمیت پایینتری برخوردار بود، این بود که حریم خصوصی کاربران حفظ شود.

ارسال نظر