نقد و بررسی گوشی بلک‌بری پریو (BlackBerry Priv)

کمپانی بلک‌بری سال‌های بسیار عالی را در صنعت گوشی‌های هوشمند سپری کرد و در کنار شرکت نوکیا برای سالیان متوالی از جمله بهترین‌های این صنعت محسوب می‌شد.

نقد و بررسی گوشی بلک‌بری پریو (BlackBerry Priv)

اما تقریبا با ورود سیستم عامل اندروید و فراگیر شدن آن، به تدریج کمپانی بلک‌بری و محصولات مبتنی بر سیستم عامل اختصاصی این شرکت هم ارزش‌های خود را از دست دادند و نهایتا بلک‌بری وارد یک بحران عظیم مالی شد و برای مدت زمانی طولانی در زمینه‌ی طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند فعالیت نکرد و ورشکسته شد.

کلیک- سری محصولات بلک‌بری همواره دو خصوصیت بارز داشتند، یکی از این دو خصوصیت مربوط به بهره‌مندی آن‌ها از صفحه کلید اختصاصی کمپانی بلک‌بری با نام QWERTY بود و خصوصیت دوم مربوط به امنیت بالای عملکردی دستگاه‌های ساخت این شرکت بوده است. با توجه به پیشرفت‌های سیستم عامل اندروید، کمپانی بلک‌بری در سال 2015 تصمیم گرفت تا یک گوشی هوشمند اندرویدی را طراحی و روانه‌ی بازار کند. این گوشی هوشمند، بلک‌بری پریو نام داشته و در کنار سیستم عامل اندروید و صفحه نمایشی لمسی خود از صفحه کلید اختصاصی و نوستالژیک QWERTY نیز بهره می‌برد.

بلک‌بری پریو در ماه اکتبر سال جاری (2015) معرفی شد و عرضه‌ی آن از ماه نوابر آغاز شد. این گوشی هوشمند نقش اساسی در روند ادامه‌ی بقاء کمپانی بک‌بری ایفا می‌کند. مطمئنا اگر این گوشی از سوی کاربران مورد استقبال قرار گیرد، انگیزه و همچنین وضعیت مالی شرکت بلک‌بری هم با بهبود مواجه شده و شاید در آینده‌ شاهد ورود گسترده‌تر این شرکت شناخته شده در صنعت طراحی و تولید گوشی‌های هوشمند اندرویدی باشیم. ما در این مقاله قصد نقد و بررسی گوشی هوشمند بلک‌بری پریو را داریم. اما پیش از شروع نقد و بررسی اصلی باید تا حدی موضوعی را برای شما مشخص و شفاف‌سازی نماییم. همانطور که اشاره کردیم، یکی از جالب توجه‌ترین جنبه‌های طراحی و عملکردی گوشی بلک‌بری پروی مربوط به قابلیت‌های امنیتی و مرتبط با حفظ حریم خصوصی کاربر است. اما منظور از این موضوع دقیقا چیست؟

1

امنیت بالا و حفظ حریم خصوصی

گوشی بلک‌بری پریو به طور کلی از سیستم عامل اندروید بهره می‌برد، اما شرکت بلک‌بری تدابیر و الگوریتم‌های خاصی را در آن پیاده‌سازی کرده که قابلیت‌های امنینی آن را به شکل جالب توجه‌ای افزایش می‌دهد. این قابلیت‌ها و اقدامات امنیتی، مواردی هستند که سایر کمپانی‌های تولید کننده‌ی محصولات اندرویدی تاکنون قادر به انجام آن‌ها نبوده‌اند، بنابراین منظور از امنیت بالای گوشی بلک‌بری پریو تنها یک بستر نرم افزاری ساده‌ی امنیتی نیست بلکه موضوع بسیار پیچیده‌تر از این مسئله است.

کمپانی بلک‌بری از جنبه‌های رمز و راز آلود بسیاری در طراحی سیستم امنیتی گوشی بلک‌بری پریو استفاده کرده که مطمئنا جزئیات مربوط به آن در اختیار رسانه‌ها قرار داده نمی‌شود. اما ساده‌ترین جنبه‌ی امنیتی آن مربوط به اپلیکیشنی است که با عنوان DTEK به طور پیش فرض در این محصول نصب و راه‌اندازی شده است. این اپلیکیشن جنبه‌های امنیتی دستگاه شما را دائما بررسی کرده و نواقص موجود را به شما معرفی می‌کند و نهایتا به شما اجازه می‌دهد تا با رفع این نواقص به بیشترین کیفیت و سطح از امنیت اطلاعات و حریم خصوصی دست پیدا کنید. به طور کلی بلک‌بری ادعا کرده که گوشی هوشمند بلک‌بری پریو محصولی مختص کسانی است که برای امنیت و حریم خصوصی خود اهمیت و ارزش خاصی قائل هستند.

مشخصات کلی

  • صفحه نمایش: 5.4 اینچی و از نوع Super AMOLED با وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسل، تراکم پیکسلی 540 پیکسل در هر اینچ، محافظت شده توسط پنل گوریلاگلاس 4
  • سیستم روی یک چیپ (SoC) : تراشه‌ی اسنپدراگون 808 کوالکام با پردازنده‌ی مرکزی شش هسته‌ای
  • پردازنده‌ی گرافیکی: آدرنو 418
  • رم: 3 گیگابایت
  • حافظه‌ی داخلی: 32 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی از رم میکرو اس دی و افزایش حافظه تا سقف 200 گیگابایت
  • سنسور دوربین اصلی: 18 مگاپیکسلی
  • سنسور دوربین سلفی: 2 مگاپیکسلی
  • باتری: 3410 میلی آمپر ساعتی جدانشدنی
  • سیستم عامل: اندروید 5.1.1 آب نبات چوبی
  • ابعاد بدنه: 4 در 77.2 در 147 میلیمتر
  • وزن: 192 گرم

طراحی و ظاهر

همانطور که اشاره کردیم گوشی هوشمند بلک‌بری پریو علاوه بر بهره‌مند بودن از صفحه نمایشی لمسی، صفحه کلید اختصاصی و خاطره‌انگیز QWERTY را نیز به همراه دارد. این صفحه کلید در بخش زیرین صفحه نمایش دستگاه پنهان شده و به منظور استفاده از آن می‌بایست به طور کشویی صفحه نمایش دستگاه را به سمت بالا بکشید.

2

ابعاد بدنه‌ی این گوشی هوشمند 9.4 در 77.2 در 147 میلیمتر استف از اینرو از نظر ظرافت این گوشی چندان طراحی مناسبی را ارائه نمی‌کند و استفاده‌ی تک دست از آن (به ویژه در شرایطی که صفحه کلید دستگاه هم باز باشد) تا حدی دشوار است. وزن نهایی بلک‌بری پریو هم معادل با 192 گرم است و بدنه‌ی غیرلغزنده‌ی آن کمک بسزایی به افزایش قابلیت هندلینگ و راحتی در دست گرفتن آن می‌کند.

جنس بدنه‌ی گوشی هوشمند بلک‌بری پریو از مواد پلاستیکی است، با این وجود هنگامی که این محصول را در دست می‌گیرید، احساس بدی به شما منتقل نمی‌شود. ضمنا صفحه نمایش این گوشی در دو لبه‌ی سمت راست و چپ خود حالت خمیده‌ی بسیار ناچیزی را به همراه دارد که با دقت در آن متوجه این موضوع خواهید شد (این خمیدگی در تصاویری که در ادامه ضمیمه شده‌اند مشخص است). به طور کلی اگر از افراد علاقمند به استفاده از گوشی‌های متفاوت باشید، بلک‌بری پریو می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های پیش روی شما محسوب شود. کمپانی بلک‌بری در لبه‌ی سمت چپ گوشی هوشمند بلک‌بری پریو تنها دکمه‌ی پاور (Power) دستگاه را تعبیه کرده است.

3

اما همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، لبه‌ی سمت راست این گوشی شامل سه دکمه می‌شود که در واقع کارایی دو دکمه را دارند. دکمه‌های راست و چپ مربوط به کلید Volume دستگاه هستند که به شکل جداگانه‌ای تعبیه شده‌اند. دکمه‌ای هم که مابین این دو کلید قرار دارد، تنها به عنوان دکمه‌ای به منظور نمایش نوار هشدارهای دستگاه (Notification Bar) و همچنین قطع کردن صدای میکروفون در طول برقراری تماس استفاده می‌شود و ظاهرا هیچ کارایی دیگری ندارد.

4

لبه‌ی پایینی گوشی هوشمند بلک‌بری پریو هم شالم سوکت شارژر و همچنین سوکت 3.5 میلیمتری هندزفری دستگاه است. در لبه‌ی بالایی این گوشی هم شیار اتصال سیم کارت نانو و رم میکرو اس دی تعبیه شده است.

5

صفحه نمایش

صفحه نمایش به کار گرفته شده در گوشی هوشمند بلک‌بری پریو، صفحه نمایشی 5.4 اینچی و از نوع Super AMOLED با وضوح تصویر 1440 در 2560 پیکسل است که توسط پنل گوریلاگلاس 4 از آن محافظت به عمل می‌آید. تراکم پیکسلی نمایشگر این گوشی تقریبا در حدود 540 پیکسل در هر اینچ است، بنابراین وضوح تصویر و تراکم پیکسل نمایشگر گوشی بلک‌بری پریو در حد بسیار عالی محسوب می‌شود.

7

در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که صفحه نمایش گوشی هوشمند بلک‌بری پریو از نظر ماکسیموم روشنایی توانسته به عدد 377 نیت دست پیدا کند. این عدد چندان امتیاز عالی برای نمایشگر این محصول به شمار نمی‌رود، اما با این وجود عملکرد آن در شرایط تابش نور مستقیم آفتاب قابل قبول بوده است. ضمنا باید در نظر داشته باشیم که بهره‌مندی بلک‌بری پریو از صفحه کلیدی اختصاصی QWERTY منجر به افزایش کارایی آن در شرایط تابش نور آفتاب خواهد شد، چرا که نیاز حتمی به استفاده از صفحه کلید لمسی دستگاه را از بین برده است. در تصویر زیر آمار مربوط به نسبت کنتراست صفحه نمایش بلک‌بری پریو را در شرایط تابش نور مستقیم آفتاب مشاهده می‌کنید.

8

باتری

باتری به کار گرفته شده در گوشی هوشمند بلک‌بری پریو ظرفیت و توانی معادل با 3410 میلی آمپر ساعت را به همراه دارد. همچنین به موجب بهره‌مندی این گوشی از تراشه‌ی اسنپدراگون 808 کوالکام، باتری آن از قابلیت شارژ سریع 2.0 (Quick Charge 2.0) نیز بهره‌مند است. به موجب این قابلیت باتری گوشی بلک‌بری پریو قادر است تا ظرف مدت زمان 30 دقیقه از 0 تا 60 درصد شارژ شود. البته باید اشاره داشته باشیم که شارژر پیش فرض ارائه شده برای این گوشی قابلت شارژ سریع را به همراه ندارد، بنابراین به منظور استفاده از این تکنولوزی می‌بایست یک شارژر مجزا را برای گوشی هوشمند خود خریداری کنید.

گوشی هوشمند بلک‌بری پریو همچنین قابلیت سازگاری با تکنولوژی‌های شارژ بیسیم Qi و PMA را نیز ارائه می‌کند. البته گفته شده که تنها نسخه‌هایی از این گوشی که در ایالات متحده عرضه می‌شوند از این قابلیت بهره‌مند هستند. طبق بررسی‌های انجام شده، باتری 3410 میلی آمپر ساعتی گوشی هوشمند بلک‌بری پریو از نظر عملکرد سطح کیفیت مطلوبی را داشته و توانسته در بچمارک اختصاصی Phonearena مدت زمانی معادل با 7 ساعت و 20 دقیقه دوام را ارائه کند. اما در سمت مقابل عملکرد باتری این گوشی در شرایطی که با استفاده از شارژر اصلی موجود در باکس دستگاه شارژ مجدد شد، بسیار ناامیدکننده بوده است. باتری 3410 میلی آمپر ساعتی گوشی بلک‌بری پریو زمانی معادل با 155 دقیقه را به منظرو فول شارژ شدن باتری خود صرف کرد.

9

سیستم روی یک چیپ و عملکرد پردازشی

کمپانی بلک‌بری در گوشی هوشمند بلک‌بری پریو از سیستم روی یک چیپ اسنپدراگون 808 کوالکام بهره گرفته است. این تراشه، پردازنده‌ی مرکزی شش هسته‌ای را به همراه دارد که دو هسته‌ی آن از نوع Cortex A72 با فرکانس کاری 1.8 گیگاهرتز بوده و چهار هسته‌ی دیگر آن از نوع Cortex A53 و با فرکانس کاری 1.44 گیگاهرتز هستند. پردازنده‌ی گرافیکی به کار گرفته شده در این تراشه هم پردازنده‌ی آدرنو 418 بوده و رم آن ظرفیت 3 گیگابایتی را ارائه می‌کند.

متاسفانه در بررسی‌ها و بنچمارک‌های اعمال شده مشخص شد که عملکرد گوشی هوشمند بلک‌بری پریو از نظر پردازشی در مقایسه با سایر پرچمداران اندرویدی چندان مطلوب نبوده است. در تصاویر زیر نتایج مربوط به دو بنچمارک GeekBench 3 و همچنین AnTuTu 5 را مشاهده می‌کنید که مربوط به سنجش عملکرد پردازنده‌ی مرکزی گوشی هستند.

10

در دو تصویر زیر هم نتایج بنچمارک‌های مربوط به سنجش عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی دستگاه را مشاهده می‌کنید که نتایج به دست آمده از آن هم چندان رضایت‌بخش محسوب نمی‌شوند.

12

در نهایت باید اشاره داشته باشیم که حافظه‌ی داخلی پیش فرض گوشی هوشمند بلک‌بری پریو ظرفیت 32 گیگابایتی را ارائه می‌کند که البته با استفاده از حافظه‌ی جانبی و اتصال رم میکرو اس دی تا سقف 200 گیگابایت قابل ارتقاء خواهد بود.

دوربین

دوربین اصلی گوشی هوشمند بلک‌بری پریو از سنسوری 18 مگاپیکسلی و محصول برند Schneider-Kreuznach با دیافراگم F2.2 بهره می‌برد. این سنسور دوربین قابلیت‌هایی نظیر OIS (لرزشگیر اپتیکال تصویر)، فوکوس اتوماتیک، قابلیت تشخیص فازی، فوکوس اتوماتیک فوکوس لمسی، تصویبرداری HDR، تصویربرداری پانوراما را به همراه داشته و نور فلش LED دوبلی نیز در کنار لنز دوربین آن تعبیه شده است.

14

با استفاده از این سنسور دوربین، شما می‌توانید به ضبط ویدئوهای با وضوح تصویر 4K نیز بپردازید. در این شرایط ویدئوی ضبط شده‌ی شما با نرخ فریمی 30 فریم در هر ثانیه ضبط می‌شود و کیفیت بسیار عالی را به همراه خواهد داشت. همچنین با استفاده از سنسور دوربین اصلی گوشی بلک‌بری پریو می‌توانید ویدئوهای با وضوح تصویر فول اچ دی و نذخ فریمی 60 فریم در هر ثانیه را نیز ضبط کنید. سنسور دوربین سلفی گوشی بلک‌بری پریو هم 2 مگاپیکسلی در نظر گرفته شده است که قابلیت ضبط ویدئو با وضوح تصویر اچ دی را ارائه می‌کند. به طور کلی عملکرد سنسور دوربین اصلی 18 مگاپیکسلی گوشی هوشمند بلک‌بری پریو بسیار عالی بوده و یکی از نفاط مثبت طراحی این محصول به شمار می‌رود.

نتیجه‌گیری

همانگونه که مشاهده کردید در این مقاله به نقد و بررسی گوشی هوشمند بلک‌بری پریو پرداختیم. این گوشی هوشمند اندرویدی یک محصول بهره‌مند از طراحی منحصر به فرد است که قابلیت‌های سخت افزاری جالب توجه‌ای را ارائه می‌کند. صفحه کلید اختصاصی QWERTY این گوشی از جمله جالب‌ترین بخش‌های مربوط به آن است. همچنین این محصول از تدابیر و بسترهای امنیتی بسیار عالی بهره می‌برد که حریم خصوصی کاربر را به شکل ویژه‌ای امن نگه می‌دارد. در ادامه طی دو دسته بندی جداگانه نقاط قوت و ضعف گوشی هوشمند بلک‌بری پریو را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم.

نقاط قوت:

  • سیستم امنیتی و مرتبط با حفظ حریم خصوصی بسیار دقیق
  • ظاهر منحصر به فرد
  • بهره‌مند بودن از صفحه کلید اختصاصی QWERTY
  • پشتیبانی از حافظه‌ی جانبی و رم میکرو اس دی
  • وضوح تصویر و تراکم پیکسلی بسیار عالی صفحه نمایش
  • عملکرد نسبتا خوب باتری از نظر توان شارژدهی
  • رم 3 گیگابایتی
  • دوربین اصلی قدرتمند با قابلیت ضبط ویدئوهای 4K

نقاط ضعف:

  • بدنه‌ی پلاستیکی
  • طراحی نه چندان ظریف و دلجسب
  • سرعت شارژ بسیار پایین باتری با استفاده از شارژر اصلی موجود در باکس دستگاه
  • عملکرد پردازشی نه چندان خوب تراشه‌ی اسنپدراگون 808 در این گوشی
ارسال نظر