بینایی مرد نابینا پس از ۲۰ سال به کمک عینک هوشمند

با بهره گیری از عینک فوق هوشمند، مردی نابینا پس از ۲۰ سال قادر به مطالعه از طریق این نوع عینک ها شد.

بینایی مرد نابینا پس از ۲۰ سال به کمک عینک هوشمند

به گزارش کلیک، طبق آمارهای رسمی بیش از ۳۹ میلیون نابینا، ۲۸۵ میلیون نفر با اختلالات بینایی و همچنین ۲۴۶ میلیون نفر با درصد بینایی بسیار پایین در جهان زندگی می کنند، که دغدغه های بسیار متنوعی را در برمیگیرند. یکی از مهمترین مسائل موجود در بین این قشر از افراد را می توان مطالعه و خواندن متون دانست. خواندن کتب درسی، خواندن تابلوهای راهنمایی در خیابان ها و همچنین کار با گوشی هوشمند از جمله مواردی ست که این افراد را با مشکل مواجه کرده است و همچنین دانشمندان علوم "IT" را به این فکر انداخته تا با بهره وری از تکنولوژی روز این مشکل را تاحد زیادی از میان بردارند.

"لوک هاینس" ۲۷ ساله، در کودکی با مشکل نابینایی یک چشم و در هفت سالگی پس از عمل خارج کردن تومور مغزی تنها با ۳ درصد بینایی به زندگی ادامه داده است. وی به دلیل شرایط خاص فیزیکی مجبور به گوشه گیری و دورماندن از حوزه درس بوده است تا اینکه به تازگی تکنولوژی به کمک وی شتافته است. طبق گفته لوک هاینس، وی پس از دست دادن بینایی به شدت افسرده بوده، تا حدی که تصور ادامه تحصیل و یا داشتن یک شغل برای وی غیر ممکن بوده است. پس از گذشت چندین سال تحقیق، محققان علوم پزشکی با همکاری متخصصین دانش فناوری موفق به طراحی و تولید عینکی شده اند که افراد نابینا و افرادی با اختلال در بینایی را قادر به مطالعه کرده است. هاینس جز نخستین افرادی ست که این تکنولوژی بر روی وی مورد آزمایش قرار گرفته است. به گفته وی پس از استفاده از این گجت زندگی رنگ تازه ای به خود گرفته است. این عینک قادر است با استفاده از چیپ های فوق هوشمند متن را تشخیص داده و با صدای بلندبرای کاربر بخواند.

روش کار این عینک هوشمند به این گونه است که کاربر با پوشیدن این گجت، سنسورهای هوشمند فعال شده و به تشخیص چهره ها، واژه ها و همچنین تحلیل مطالب قابل خواندن می پردازد. به گونه ای که علاوه بر خواندن متن به توضیح و توصیف چهره ها و موقعیت ها نیز می پردازد. به گفته طراحان این گجت این وسیله برای آسان شدن سبک زندگی افراد با بینایی محدود طراحی شده است.

عینک هوشمند به افرادی با مشکلاتی مشابه با لوک هاینس کمک کرده است تا تحولاتی در زندگی اجتماعی خود ایجاد کنند. یکی از وظایف این گجت، دریافت اطلاعات از محیط اطراف و آنالیز موضوعات است تا نتیجه را به صورت اطلاعاتی برای کاربر شرح دهد که تا به امروز هیچ گونه تجربه ای از آن نداشته است. عینک هوشمند مجهز به دوربین حساسی ست که با تصویر برداری از مطالب مورد نیاز و آنالیز متن را برای کاربر به صورت صدا بوسیله هدست شرح می دهد. همچنین این دستگاه قادر است علاوه بر تشخیص چهره ها یا آنالیز اطلاعات قبلی چهره های آشنایی که در گذشته برخورد داشته است را تمیز دهد.

یکی از مشکلاتی که افراد کم بینا و یا نابینا به کمک عینک هوشمند از پس آن برآمده اند، خرید کردن در مراکز خرید است. لوک هاینس یکی از نخستین افرادی که این وسیله را مورد آزمایش قرار داده است اذعان دارد، همیشه برای خرید مجبور به پرسش سوال های متفاوت از افراد بودم و یا اینکه تنها یک وسیله تکراری را هربار خریداری می کردم اما با این روش قادر به خواندن حتی ریزترین نکات روی محصولات هستم.

تکنولوژی این روزها به کمک افرادی با مشکلاتی نظیر لوک هاینس آمده تا شاید شروعی مجدد را برای زندگی این افراد رقم بزند.

منبع: plymouthherald

ارسال نظر