بلاگ تحقیقاتی اپل درباره هوش مصنوعی راه‌اندازی شد

رسانه کلیک - شرکت اپل در راستای گسترش فعالیت‌‌های خود در زمینه هوش مصنوعی یک بلاگ تحقیقاتی راه‌اندازی کرد.

بلاگ تحقیقاتی اپل درباره هوش مصنوعی راه‌اندازی شد

شرکت اپل یک بلاگ متمرکز بر مقالات پژوهشی مربوط به یادگیری ماشینی (هوش مصنوعی) راه‌اندازی کرده است. اپل در این بلاگ یافته‌های خود را در زمینه یادگیری ماشینی با دیگر سایت‌ها و بلاگ‌های تحقیقاتی به اشتراک می‌گذارد. ژورنال هوش مصنوعی اپل (بلاگ تحقیقاتی) هنوز کم محتوا است و فقط یک مطلب درباره تبدیل تصاویر مصنوعی به نوع واقعی آن‌ها توسط تعلیم و آموزش شبکه‌های هوش مصنوعی در این ژورنال منتشر شده است. این حرکت جالب است چرا که شرکت اپل معمولا درباره پروژه‌های تحقیقاتی خود صحبت نمی‌کند. این شرکت تاکنون برخی از پروژه‌های تحقیقاتی متن باز (Open Source) را مدیریت و راه‌اندازی کرده است. پروژه‌هایی مانند Webkit، موتور مرورگر Safari، سوئیفت و آخرین زبان برنامه‌نویسی برای سیستم‌عامل‌های iOS, MacOS, WatchOS و tvOS توسط شرکت اپل اجرا شده‌اند. با این وجود این بلاگ با مقالات پژوهشی درباره پروژه‌های هوش مصنوعی یک موضوع جدید برای اپل است.

از جمله نکات جالب محتوای بلاگ، زبان ساده اپل برای ارائه مقاله پژوهشی درباره هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی است. مقاله مربوط به تصاویر مصنوعی به نوع واقعی آن‌ها توسط تعلیم و آموزش شبکه‌های هوش مصنوعی پیش از این در arXiv منتشر شده بود اما اپل همین مقاله پژوهشی را با یک زبان ساده و قابل فهم به مخاطبان ارائه می‌دهد. ضمن اینکه اپل GIF‌هایی را برای نشان دادن نتایج به مقاله اضافه کرده است. بر اساس گزارشات، شرکت اپل شبکه‌های هوش مصنوعی خود را برای تشخیص چهره و سایر اشیا در عکس‌ها آموزش می‌دهد. اپل به جای استفاده از مجموعه عظیمی از میلیون‌ها عکس نمونه برای آموزش شبکه‌های هوش مصنوعی، تصاویر مصنوعی از کاراکتر‌های کامپیوتری ایجاد کرده و یک فیلتر برای ساختن این تصاویر مصنوعی طراحی کرده است. این روش یکی از روش‌های آسان،سریع و ارزان برای یادگیری ماشینی و شبکه‌های هوش مصنوعی محسوب می‌شود. در مقاله منتشر شده اپل به خوانندگان خود می‌گوید در صورت داشتن شرایط لازم برای انجام پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه یادگیری ماشینی و تعلیم شبکه‌های هوش مصنوعی به این شرکت ایمیل بزنند. این موضوع نشان می‌دهد که اپل قصد دارد از این پلتفرم برای یافتن مهندسان نخبه و خبره هوش مصنوعی استفاده کند.

سال گذشته اپل در راستای اهداف بلندمدت خود در حوزه یادگیری ماشین موفق به خرید شرکت Turi شد. شرکتی که اپل موفق شده است، آن‌را خریداری کند، خود را یک زیرساخت یادگیری ماشین ویژه طراحان و متخصصان علم داده توصیف کرده است. این خرید در ادامه خریدهای سریالی اپل در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین انجام شده است. اما با این وجود این احتمال هم هست که اپل ابزار‌های مورد استفاده در یادگیری ماشینی را در آینده به شرکت های سوم شخص نیز عرضه کند و یا شاید بخواهد این ابزارها و همچنین تیم پشتیبانی Turi را برای خودش نگه دارد. امروزه اکثر شرکت های بزرگ دنیای تکنولوژی در حال رقابت با سایرین در این عرضه هستند و اپل حقیقتاً می خواهد که از این رقابت سربلند بیرون بیاید. Turi به مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار به اپل فروخته شده است و اپل طی بیانیه‌های همیشگی خود که اصولاً در آنها به بیان جزییات نمی پردازد، این معامله را تایید کرده است. اپل در ماه های اخیر چندین استارتاپ هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی دیگر مانند VocalIQ, Emotient و Perceptio را نیز خریداری کرده است.

ارسال نظر