روش جالب کشف تومور از طریق لیزر خونی

محققین یک لیزر خونی ساخته‌اند که از خون انسان و یک رنگ فلوئورسنت موسوم به ایندوسیانین سبز(ICG) استفاده‌شده است.

روش جالب کشف تومور از طریق لیزر خونی

به گزارش کلیک، این لیزر می‌تواند به پزشکان کمک کند در بدن به دنبال تومور بگردند.

این لیزر جدید چگونه کار می‌کند؟

برای ساخت یک لیزر، شما به یک منبع نور، یک ماده تقویت‌کننده، و یک حفره انعکاسی نیازمندید. محققین دانشگاه میشیگان از رنگ تایید شده ICG و ترکیب آن با خون برای ساخت تقویت‌کننده استفاده کردند. خودان فن، یکی از محققین می‌گوید "این لیزر بدون خون اصلا کار نمی‌کند."

زمانی که شما حفره، تقویت‌کننده و منبع نور را داشته باشید، لیزر آماده کار خواهد بود. وقتی با نور یا الکتریسیته به محیط کشت ضربه بزنید، این کار باعث ارتقای اتم‌ها به سطح بالاتری از انرژی خواهد شد که به آن "وضعیت برانگیخته" می‌گویند.

یکی از محققین می‌گوید "سپس فوتون‌ها وارد حفره می‌شوند. اگر کسی به اتم برانگیخته ضربه بزند، آن اتم دوباره به حالت پایین افت خواهد کرد و یک فوتون در همان فرکانس و مسیر آزاد می‌کند."

درنهایت این مساله باعث ضربه زدن به سایر اتم‌های پرانرژی شده و فوتون‌های دیگری آزاد می‌شود تا اینکه انفجاری از نور لیزر ایجاد می‌شود.

زمانی که فن و تیمش خون و ICG را در یک سیلندر بازتاب ریختند و یک پرتو مادون‌قرمز به آن تاباندند، خون نور ساطع کرد و باعث ایجاد یک تکنیک جدید برای جستجوی تومور شد.

ازآنجاکه ICG در رگ‌های خونی انباشته می‌شود، مکان‌هایی با میزان زیاد عروق خونی، مانند تومور، مثل درخت کریسمس روشن خواهند شد.

این تکنیک با تزریق ICG به بیمار و تاباندن پرتوهای نور به پوست انجام می‌شود و در همان حین یک دوربین مادون‌قرمز میزان درخشش را چک می‌کند.

این لیزر خونی تاکنون تنها بر روی بافت حیوانات زنده آزمایش‌شده است، زیرا باید بفهمند چه چیزی نقش حفره بازتاب را بازی می‌کند. اما فن می‌گوید نانواجزای طلا برای این کار مناسب است. وی در ادامه گفت "ما درنهایت بر روی انسان نیز آزمایش خواهیم کرد اما پیش از آن باید مطمئن شویم میزان نور تولیدشده توسط لیزر خونی بیش‌ازاندازه قوی نباشد. زیرا تمایل نداریم بافت بدن را بسوزانیم."

ارسال نظر