تغییر سوخت و ساز بدن با نور صفحه نمایش موبایل و لپتاپ

گروهی از محققان از دانشگاه نورث وسترن دریافتند که نور ساطع شده از صفحه های تلویزیون و دستگاه های تلفن همراه، سرعت سوخت و ساز بدن را کم می‌کند.

تغییر سوخت و ساز بدن با نور صفحه نمایش موبایل و لپتاپ

به گزارش کلیک، فرایندها و عوامل بیرونی بسیاری وجود دارد که می‌تواند بر سوخت و ساز بدن تاثیر بگذارد. موضوع سرعت بخشیدن یا کند کردن سوخت و ساز بدن به دلیل تاثیر آن بر تناسب اندام و سلامت بدن به موضوع مهمی تبدیل شده است.

کار کردن، خوردن انواع مختلف مواد غذایی و حتی مصرف یا خودداری از خوردن مکمل‌های خاص ممکن است سرعت سوخت و ساز بدن را تسریع بخشد و یا کم کند. برای مثال، روزه داری سرعت سوخت و ساز بدن را کم می‌کند، در حالی که مواد غذایی تند با بالا بردن درجه حرارت بدن، تاثیر بر سیستم عصبی سمپاتیک و تعرق فرد برعکس عمل می‌کند.

اما، نگرانی قابل توجهی در مورد اثرات نور بر سوخت و ساز بدن وجود دارد، به ویژه به دلیل اینکه اکثر افراد ساعات زیادی را در طول روز در مقابل صفحه نمایش صرف می‌کنند. حتی ممکن است برخی افراد تا زمان خواب از نگاه کردن به صفحه نمایش دست برندارند.

پیش بینی‌های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد که قرار گرفتن در معرض نور نقش مهمی در نحوه عملکرد ارگانیسم های بدن دارد. این در مورد گیاهان، قارچ ها، حیوانات و البته، انسان نیز صحت دارد.

نور آبی موبایل

گروهی از محققان از دانشگاه نورث وسترن در مورد تاثیر نور ناشی از صفحه نمایش بر سوخت و ساز بدن انسان تحقیق کرده‌اند. طی تحقیقات آن ها مشخص شد که در واقع چراغ‌های روشن قادر به کم کردن سرعت سوخت و ساز بدن هستند.

این مطالعه از این واقعیت نشات می‌گیرد که انسان در جامعه مدرن به طور مداوم در معرض نورهای مصنوعی قرار دارد. مشخص شده است که ساعت داخلی ما نقش عمده ای در سوخت و ساز بدن دارد، به ویژه اینکه گرسنگی، خواب و هوشیاری با آن تنظیم می شود. با توجه به پس زمینه بیولوژیکی ما، حضور نور خورشید اثر قابل توجهی بر فرآیندهای فوق الذکر دارد.

یکی از مهمترین عوامل درون بدن انسان که توسط نور تحت تاثیر قرار می گیرد سطح کورتیزول است، که تاثیر عمیقی بر تولید انسولین دارد. با توجه به تمام این شواهد، محققان ارتباط امکان پذیری بین قرار گرفتن در معرض نور و تغییرات قابل توجهی در سوخت و ساز بدن یافته‌اند.

مطالعات گذشته ثابت کرده است که دستکاری میزان نور خورشیدی که فرد در صبح دریافت می‌کند رابطه مستقیمی بر سطح چربی و وزن بدن دارد. مطالعه دقیق تری بر روی موش های آزمایشگاهی، نشان داد که قرار گرفتن در معرض نور ثابت می‌توانند ضرورتی برای مصرف مواد غذایی در طول دوره استراحت ایجاد کند. اما آنچه اکثر مطالعات موفق به انجام آن نیستند اندازه گیری در معرض نور قرار گرفتن در طول زمان های مختلف روز است.

تحقیقات قبلی نیز که توسط دانشمندان دانشگاه نورث وسترن انجام شد، ثابت کرد افرادی که در هنگام صبح در معرض مقدار قابل توجهی از نور قرار می‌گیرند در مقایسه با افرادی که بیشتر در هنگام عصر در معرض نور قرار می‌گیرند قادر به حفظ وزن کمتر بدن هستند. اگرچه این پدیده به صورت علمی بررسی شده است، اما هیچ اطلاعاتی مربوط به علت این امر وجود ندارد.

در این آزمایش عادات غذایی ۱۹ شرکت کننده سالم همراه با برنامه خواب آنها تحت نظارت قرار گرفت. روزهای کاری و همچنین زمان استراحت آن ها نیز ثبت شد، و آنها از مصرف نوشیدنی های انرژی زا یا کافئین ممنوع شدند. همه مواد غذایی مورد مصرف آن ها مقدار کالری برابر داشت، و برآورد مقدار کالری سوخته شده آنها نیز مورد ملاحظه قرار گرفت.

در هنگام بیدار شدن، از شرکت کننده خواسته می شد تا سطح خواب و گرسنگی خود را ارزیابی کند. هر روز یک نمونه خون از آنها گرفته می شد و سطح گلوکز، کورتیزول، لپتین و انسولین آنها اندازه گیری می شد.

در طول چهار روز که آزمایش های اولیه انجام شد، شرکت کنندگان در سطوح مختلف نور قرار گرفتند، از جمله نور آبی، که مشابه نوری است که از گوشی های هوشمند و تبلت ها ساطع می شود. مقادیر مختلف قرار گرفتن در معرض نور پس از بیدار شدن شرکت کنندگان از ۳۰ دقیقه تا ۱۰ ساعت اعمال شد.

خوردن وعده غذایی در هنگام قرار گرفتن در معرض این سطوح مختلف نور الکترونیکی انجام می شد. محققان رویداد ها را در زمانی که شرکت کنندگان مواد غذایی را در نور کم، شدید و یا آبی مصرف می کرند مقایسه کردند. سپس، اقدام به مقایسه نتایج به دست آمده از فرایندهای زیستی تجزیه و تحلیل بعدی کردند.

نتایج نشان داد که مقاومت به انسولین به طور کلی در اکثر شرکت کنندگان بالا رفته است، که این امر به سطح بالاتر قند خون مرتبط است. زمانی که شرکت کنندگان وعده غذایی خود را در حالی که در معرض نور قرار داشتند دریافت می کردند انسولین قادر به کاهش سطح قند خون نبود. در صورتی که بدن قادر به پردازش انسولین نباشد، میتواند به بیماری های عمده متابولیک مانند دیابت نوع ۲ منجر شود.

دستگاه سنجش قند خون

به نظر میرسد که افراد باید از قرار گرفتن در معرض نور آبی در هنگام شب خودداری کنند و سعی کنند در هنگام صبح مقدار قابل توجه ای از نور خورشید را دریافت کنند. صفحه نمایش تلویزیون، گوشی های هوشمند، تبلت ها و دستگاه های دیگر، همه نور آبی منتشر می‌کنند که بر ریتم شبانه روزی انسان اثر می‌گذارد، و تکمیل وظایف سوخت و ساز بدن به طور عمده بیدار شدن از خواب، خوابیدن و احساس استراحت را دشوار می‌کند. راه حل آشکار کاهش روشنایی صفحه نمایش دستگاه است، اما این واقعیت را تغییر نمی‌دهد که صورت کاربر به صورت روزانه در معرض بمباران نور آبی است.

منبع: pulseheadlines

ارسال نظر