این مزرعه بلوبری از لیزر برای ترساندن پرنده‌های گرسنه استفاده می‌کند!

رسانه کلیک - یک شرکت آمریکایی لیزری طراحی کرده است که جای مترسک را در مزارع پر می‌کند و از تعداد پرندگان مزاحم ۷۹ تا ۹۹ درصد می‌کاهد.

این مزرعه بلوبری از لیزر برای ترساندن پرنده‌های گرسنه استفاده می‌کند!

تابستان گذشته، یکی از مزارع بلوبری در اورگان در حل معضل مشکل پرندگان به مشکل بر خورده بود. سال قبل از آن، این مزرعه بیشتر از هر زمانی مورد تهاجم پرندگان گرسنه قرار گرفت و در آن سینه‌سرخ‌ها و سارها ۲۵ درصد از محصول را خوردند.

امسال در اوایل فصل رشد محصول، در این زمین ۱۶۸ هکتاری ۶ Agrilaser خودکار نصب شد. این دستگاهها شامل لیزرهای خودکاری هستند که بر روی یک پایه سوار شده‌اند و به سمت بوته‌های بلوبری نشانه رفته‌اند. از این لیزر یک نور مستقیم سبزرنگ ساطع می‌شود که تمامی مزرعه را در بر می‌گیرد. با حرکت نور پرندگان گمان می‌کنند کسی در حال نزدیک شدن به آنان است و به سرعت پرواز می‌کنند.

شرکت Bird Control Group، سازنده این لیزرها، می‌گوید این دستگاه تعداد پرندگان در مزرعه بلوبری را تا ۹۹ درصد کاهش داده و تعداد آنان را از ۱۵۰۰ عدد به تعدادی معدود کاهش داده است. ارزیابی شده است که در این مزرعه در حدود ۲۶۲۵۰۰ کیلوگرم بلوبری به ارزش ۹۹۷۳۳ دلار صرفه جویی می‌شود.

اشتاینر هنسکس، مدیرعامل Bird Control Group می‌گوید،‌این کار در نوع خود یک موفقیت چشمگیر به حساب می‌آید. مشتریانی که این دستگاههای خودکار لیزر را نصب می‌کنند عمدتا شاهد کاهش ۷۹ تا ۹۹ درصدی پرندگان در مزرعه می‌شوند.

چهار سال طول کشید تا این شرکت بتواند این لیزرها را توسعه دهد و برای ساخت آن رنگ‌ها، طول موج‌ها و عرض پرتوهای مختلفی آزمایش شد. آنها از یک پرتو عریض سبز رنگ استفاده و فیلترهایی را استفاده کردند که پرتوی مادون قرمز مضر را کاهش می‌داد. هنسکس می‌گوید :«ما به مشخصه‌های چیزی که آن را پرتو نهایی لیزر برای ترساندن پرندگان می‌نامیم دست پیدا کردیم».

هنسکس در خصوص کاربرد لیزر در مزارع گفت :«ما به دنبال رنگی می‌گشتیم که در چشم پرندگان بیشترین سیگنال را به مغز صادر کند و شدت بیشتری داشته باشد. این رنگ تقریبا هشت برابر رنگ قرمز موثرتر عمل می‌کند».

بخشی از راز و رمز این موفقیت به الگوی وسعت میدان دید لیزر بر می‌گردد. هنسکس می‌گوید این شرکت، که اکنون ۳۰ کارمند دارد، الگوهای بسیاری را آزمایش کرده و فهمیده است که بعضی از این الگوها نسبت به دیگر موارد بیشتر پرندگان را می‌ترساند. در حال حاضر، آنها الگوی لیزر را برای مکان‌های مختلف شخصی‌سازی و برنامه‌ریزی می‌کنند.

Agrilaser ها در حال حاضر در بسیاری از مزارع در سراسر جهان نصب شده که یکی از آنها مزرعه تحقیقاتی بلوبری ارگانیک در دانشگاه ایالتی اورگان است. در حقیقت، این تکنولوژی لیزری در سراسر جهان در بیش از ۶۰۰۰ منطقه بکار گرفته شده است و پرندگان را از خوردن محصولات باز می‌دارد.

این تفنگ‌های لیزری قدرت گرفته از نور خورشید هرکدام در حدود دلار قیمت دارند و بیشتر مزارع به بیشتر از یک مورد نیاز دارند. هنسکس می‌گوید :«در طول سالهای گذشته، ما یاد گرفته‌ایم که همپوشانی مهم است زیرا اگر تنها از یک سیستم استفاده می‌کردیم، باز هم پرندگان را در اطراف خود می‌دیدیم». مزارع معمولا از این اسلحه‌ها در ساعات مشخصی از روز استفاده و آنها را در طول سپیده دم و غروب روشن می‌کنند.

در حال حاضر، این لیزرها بطور کورکورانه طبق برنامه‌ای که در خود دارند کار می‌کنند. آنها قادر نیستند پرنده‌ها را بطور مشخص هدف بگیرند و یا اینکه بطور خودکار با نزدیک شدن پرندگان شروع به فعالیت کنند. هنسکس امیدوار است که در نسخه‌های آینده توانایی شناسایی از طریق رادار یا دوربین و یا ویژگی کنترل از راه دور به آن اضافه شود.

این لیزرها در تمامی پرندگان بطور یکسان کارساز نیستند. بیشتر از ۱۲۰۰۰ گونه پرنده در جهان وجود دارد، و Bird Control Group این تکنولوژی را بر تمامی آنها آزمایش نکرده است. اما شرکت اکنون می‌داند که این لیزرها بیشتر بر پرندگانی که بالذات شکارچی هستند تاثیر بیشتری دارد. اما پرندگانی همچون باز و شاهین چندان از این لیزر حساب نمی‌برند.

به نظر پرندگان به حضور لیزر، همچون مترسک‌ها، عادت نمی‌کنند. هنسکس به گزارشی از یک مزرعه در هلند اشاره می‌کند جایی که این لیزرها در ژانویه ۲۰۱۴ در آنجا نصب شدند. بعد از چند سال، در حالی که لیزر دیگر کار نمی‌کرد پرندگان همچنان به آن منطقه باز می‌گشتند. و زمانی که لیزر دوباره به کار انداخته شد، پرندگان دوباره غیب شدند.

ارسال نظر