چاپ سه‌بعدی یخ‌های مصنوعی و آزمایشات آب و هوایی بویینگ

کارخانه بوینگ تصمیم گرفته است با یخ‌های مصنوعی چاپ شده به صورت سه بعدی، آزمایشات آب و هوا بر‌ روی هواپیما‌های خود انجام دهد.

چاپ سه‌بعدی یخ‌های مصنوعی و آزمایشات آب و هوایی بویینگ

به گزارش کلیک، هواپیماهای خصوصی و تجاری، به فراوانی در معرض تماس با یخ قرار می‌گیرند، این رابطه یخ و هوانوردی ارتباط خطرناکی است. آب منجمد شده با چسبیدن به بال‌ها و بدنه می‌تواند باعث برهم زدن تعادل آیرودینامیکی هواپیما و حتی منجر به سقوط آن نیز گردد. برای ارزیابی میزان توانمندی این هواپیما‌ها در مقابله با یخ‌زدگی، شرکت بوینگ دست به توسعه و تولید یخ‌های مصنوعی با چاپ سه‌بعدی زده است، که بسیار شبیه موقعیت‌های مشابه آب و هوایی واقعی در آسمان می‌باشد. آزمون مزبور انجام اینگونه آزمایش‌ها را بر روی زمین ممکن ساخته است.
در این رابطه بر اساس "درخواست ثبت اختراع " بوینگ و حمایت مالی شرکت AeroPatent شرکت بویینگ در حال آزمایش بر روی امکان استفاده از یخ‌های پلاستیکی چاپ‌شده به صورت سه‌بعدی برای هواپیماهای خود است. این مواد می‌تواند در اشکال مختلفی تولید شوند که شبیه یخ‌های طبیعی به بال‌های هواپیما، فلپ‌ها (دریچه بال‌های هواپیما) وموتور بچسبد. میزان یخی که مورد استفاده قرار می‌گیرد را می توان به‌دقت کنترل کرد، این موضوع به محققان این امکان را می‌دهد که تغییرات در آیرودینامیک هواپیما را بررسی کرده و قابلیت‌های یخ‌زدایی هواپیما را آزمایش کنند. این مواد بر اساس استاندارد‌های صدور گواهی‌های تولید یخ، از موسسه FAA اجازه تولید گرفته‌اند که در نتیجه هرگونه آزمایشی با این مواد تاییدیه این موسسه را به همراه خواهد داشت.
هر قطعه از یخ در آزمایشگاه، چاپ سه‌بعدی شده و به‌صورت فوم‌های چسبناک دو‌ سویه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اینگونه فوم‌ها امکان استفاده از اشکال مختلف یخ در شرایط آزمایشگاهی گوناگون را می‌دهد. این فوم‌ها به دلیل چاپ سه‌بعدی می‌توانند در زمان کوتاه و با کمترین خسارت به هواپیما، طراحی شوند و مورد استفاده قرار گیرند.

این تکنیک چاپ سه‌بعدی در پروتکل‌های آزمایشی موجود گام مهمی است. در این پروتکل‌ها، هواپیما می‌بایست با رزین‌های فایبرگلاس پیچ شده به شاسی و بدنه تناسب باشد. تولید این اجزا از یخ، ترکیبی بسیار سخت و در بیشتر موارد باعث آسیب رساندن به هواپیمای آزمایشی می‌شود. در آزمایش‌های سنتی فایبرگلاس، هواپیمای آزمایشی معمولا در نهایت بلااستفاده می‌شد که این موضوع هزینه اینگونه آزمایشات را بسیار بالا می برد.

منبع : digitaltrends

ارسال نظر