استفاده از تکنولوژی بازخور لمسی این بار در صنعت خودرو

ایده بازخورد لمسی در گجت ها ایده جدیدی نیست و در واقع از مدت ها قبل است که در تلفن های همراه، تبلت ها و غیره شاهد آن هستیم. اما این بار این ایده در صنعت خودرو پیاده سازی شده است.

استفاده از تکنولوژی بازخور لمسی این بار در صنعت خودرو

به گزارش کلیک، شرکت های بزرگ تامین تجهیزات مانند کانتیننتال و بوش درصددند تا با استفاده از فناوری بازخورد لمسی، پدال های گازی با صفحه لمسی بسازند که در صورت انجام هر گونه فعالیتی از سوی راننده که منجر به مصرف سوخت بیشتر شود، به لرزه در می آیند یا نیروی فشاری به پای راننده وارد می کنند. اخیرا بوش میزان مصرف صرفه جویی در سوخت در صورت استفاده از این پدال را نیز اعلام کرده است.

پیشنهاد این شرکت به منظور کاهش هر چه بیشتر مصرف سوخت، استفاده از فناوری بازخورد لمسی در کنار کنترل های الکترونیکی است که پیش از این در وسایل نقلیه ای که قابلیت تشخیص مصرف سوخت را دارند استفاده شده اند.
بسیاری از خودروهایی که قابلیت تشخیص میزان مصرف سوخت را دارند، دارای کنترل هایی هستند که در حین شرایط مختلف رانندگی و در صورت نیاز، مانع عمل کردن پدال گاز می شوند. البته اگر در شرایط اضطراری به پاسخ ناگهانی راننده و اعمال فشار بر روی پدال گاز نیاز باشد، این کنترل ها مشکلی در این زمینه ایجاد نمی کنند.

9

علت اصلی صرفه جویی در سوخت به خاطر وجود سیستمی است که به واسطه آن زمانی که ماشین در حال حرکت است، موتور خاموش می شود و از طریق خلاص رفتن و درگیری مجدد موتور و پیشرانه به صورت خودکار، سرعت ثابت نگه داشته می شود که این روش، رانندگی خلاص با استارت و توقف موتور نامیده می شود. بر اساس اعلام شرکت بوش، با استفاده از فناوری بازخورد لمسی در این طرح، به منظور صرفه جویی در مصرف سوخت می توان راننده را آگاه کرد که باید وارد حالت رانندگی به شکل خلاص شود. هیبریدها و پلاگین های به کار رفته می توانند با استفاده از پدال لمسی، زمانی را که موتور احتراق قرار است درگیر شود به راننده اطلاع دهند تا از این طریق برای ادامه حرکت ماشین با استفاده از نیروی الکتریکی، راننده فرصت کاهش فشار روی پدال گاز را داشته باشد.

بنا بر اعلام این شرکت، در صورتی که برخی یا تمامی این ویژگی ها بر روی یک ماشین معمولی پیاده سازی شوند، مصرف سوخت تا 7 درصد کاهش می یابد. همچنین کارشناسان شرکت بوش معتقدند که از این فناوری می توان برای تعیین بهترین زمان تعویض دنده در ماشین های با دنده دستی استفاده کرد. باید منتظر ماند و دید که این فناوری چه زمانی به مرحله واقعیت و تجاری سازی می رسد.

منبع: insider

ارسال نظر