سیستم کنترل مغز خلبانان هواپیماهای جنگنده از راه دور

خلبانان جنگنده در حال حاضر ارتباط نزدیکی با هواپیماهایشان دارند. اکنون این ارتباط ممکن است به‌خاطر محققین و پزشکان استرالیایی حتی عمیق‌تر شود.

سیستم کنترل مغز خلبانان هواپیماهای جنگنده از راه دور

به گزارش کلیک، در چهار سال گذشته یک تیم از مهندسین و متخصصین مغز و اعصاب از دانشگاه ملبورن، همزمان با جراحی‌هایی در بیمارستان سلطنتی ملبورن در حال توسعه یک مکانیسم پیشرفته ارتباط مغز/ماشین بوده‌اند که طولانی مدت بوده و کاشت آن راحت باشد. در نهایت آژانس تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا(دارپا) که تامین مالی پروژه را بر عهده داشته است، امیدوار است این فناوری کنترل ذهن را به کابین خلبانان آورده و به آن‌ها کمک کند تا پرواز با کمک افکار در ذهنشان کنترل کنند.

stenode-australia-640x0

محور سیستم کنترل ذهن استرالیا یک الکترود کوچک زیست سازگار با نام stenode است. Stenode به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است که از طریق رگ‌های خونی عبور کند و زمانی که به مقصد برسد قابل اجرا است. این الکترود می‌تواند فعالیت‌های الکتریکی را از بخش حرکتی اندازه‌گیری کند. این بخش مسئول کنترل حرکات است. این فعالیت الکتریکی ضبط شده و با سیستم کامپیوتری به اشتراک گذاشته می‌شود تا این حرکات را تفسیر کند. این تفاسیر برای کنترل ماشین‌آلات خارجی استفاده خواهند شد. در آزمایشات اولیه، این تیم موفق دستگاه را در گوسفند کاشته و تا ۱۹۰ روز فعالیت مغزی را جمع‌آوری کردند.

دکتر تام اوکسلی محقق سرپرست پروژه آینده‌ای را ترسیم می‌کند که محور کنترل مغزی برای تعامل با تلفن‌های هوشمند، ربات‌ها، و چیزهای بیشتری در سی سال آینده استفاده شود. با شناخت سودمندی این فناوری، دارپا درنظر دارد از سیستم کنترل مغزی برای افزایش کارایی خلبانان جنگی استفاده کند.

وی می‌گوید "ظاهرا ارتش به پتانسیل این فناوری برای جت‌های جنگنده علاقه‌مند است تا از طریق کنترل مستقیم ذهنی به‌جای کنترل دستی استفاده کنند." دارپا نیز در نظر دارد از stenode برای بازسازی سربازهای آسیب‌دیده استفاده کند تا بتوانند اسکل بیونیک خود را کنترل کنند.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر