باکتری های بافت سینه از سرطان جلوگیری می کنند

تاکنون دانشمندان فکر می کردند که بافت سینه استریل شده است، اما امروز باکتری هایی در بافت سینه شناسایی کرده اند که می توانند از بروز سرطان سینه جلوگیری کنند. با این کشف، داشمندان می توانند راه های موثری برای جلوگیری از سرطان سینه در زنان در معرض خطر ارایه بدهند.

باکتری های بافت سینه از سرطان جلوگیری می کنند

به گزارش کلیک، بافت سینه دارای میکروبیوم های خاص خود است. میکروبیوم ها، در واقع میکروارگانیسم های یک محیط خاص را میکروبیوم گویند. این میکروبیوم ها می توانند خطر ابتلا به سرطان را تحت تاثیر قرار دهند.

سینه دارای اکوسیستم منحصر به فرد است. شاید شنیده باشید که هر انسانی بر روی کره زمین دارای مجموعه منحصر به فردی از کلنی های باکتری است که در روده فرد زندگی می کنند. هر کلنی به توده ای از باکتری ها گفته می شود که در نتیجه رشد یک باکتری اولیه بر روی محیط جامد ایجاد شده است.

میکروبیوم به هر چیزی از استوک و خطر خستگی مزمن گرفته، تا توانایی کنترل اشتها و وزن مرتبط است.

مطالعه جدیدی نشان داده است که هر فردی میکروبیوم سینه منحصر به فردی دارد که می تواند در پیشگیری یا رشد سرطان سینه تاثیر گذار باشد.

گفته می شود که حدود ۵ الی ۱۰ درصد از تمام موارد سرطان سینه ارثی است، پس یعنی عوامل مختلفی می تواند خطر ابتلای فرد را بالا ببرد، این عوامل شامل سن، وزن، نژاد و یا درمان سرطان قبلی است.

جالب توجه است که از دهه ۶۰ میلادی، مطالعات نشان داده اند که دوران بارداری و شیردهی، هر دو با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه ازتباط دارد و زنانی که پس از سی سالگی اولین بارداری خود را تجربه می کنند، نسبت به دیگر زنان در معرض خطر بالاتری قرار می گیرند. اخیرا دانشمندان تلاش کرده اند تا یک علت بیولوژیکی برای این ارتباط پیدا کنند. دانشمندان پیشنهاد کرده اند که باکتری های موجود در شیر مادر می تواند نقش مهمی در حفاظت از مادر از ابتلا به سرطان سینه بازی کنند. در آن زمان شواهدی از حضور باکتری در بافت سینه وجود نداشت.

در واقع، دو سال پیش، دانشمندان به این فکر افتادند که بافت سینه به طور کامل استریل شده است و هیچ باکتری در آن وجود ندارد!

bacteria2

یک مقاله در سال ۲۰۱۴، همه این فرضیات را تغییر داد. این مقاله که برگرفته از نتایج دانشمندان دانشگاه انتاریو کانادا است، نشان داد که سینه حاوی یک کلنی از باکتری های متنوع است که می تواند به تعمیر و نگهداری بافت سالم سینه کمک کند، این کار با تحریک سلول های ایمنی بدن رخ می دهد.

برای بررسی این مورد، یک تیم برای مطالعه اینکه دقیقا چه نوع باکتری هایی در بافت سینه موجود است شکل گرفت. این مطالعه با نگاهی متفاوت به جمعیت زنانی که به سرطان سینه مبتلا بودند آغاز شد. بیماران در یک گروه به نام گروه شاهد و افراد دیگری که سالم بودند در گروه دیگری به نام گروه کنترل دسته بندی شدند و بر روی این افراد مطالعه انجام شد.

به این صورت که از DNA بافت سینه ۵۸ زن که یا تحت درمان با lumpectomy یا mastectomy قرار گرفته بودند انجام شد. ۱۳ نفر از این زنان به سرطان خوش خیم سینه و ۴۵ نفر نیز به سرطان بدخیم مبتلا بودند. این ۵۸ نفر با ۲۳ زن سالم که هرگز تشخیص سرطان سینه برای آن ها مشخص نشده بود مورد مقایسه و بررسی قرار گرفتند.

این مطالعه نشان داد که در زنانی که به سرطان سینه مبتلا هستند، سطح قابل توجهی از باکتری های انتروباکتری، استافیلوکوس و باسیل وجود دارد که در مطالعات قبلی نشان داده شده بود که این باکتری ها موجب تحریک تجزیه دو رشته ای DNA در سلول های HeLa انسان می شوند و این آسیب به DNA می تواند منجر به سرطان شود.

قابل ذکر است که تجزیه دو رشته ای DNA، یکی از مضرترین آسیب های DNA است.

dna

در این مطالعه، در زنان سالم در گروه کنترل، شیوع بالاتری از باکتری های لاکتوکوکوس و استرپتوکوک دیده شد. این باکتری ها دارای خواص سرطانی قوی هستند.

به عنوان مثال، یک کلاس از مولکول ها به نام گونه های واکنشی اکسیژن می توانند آسیب های اساسی به DNA بزنند و موجب سرطان در فرد شوند، یک نمونه از باکتری های استرپتوکوک ترموفیلوس که آنتی اکسیدان تولید می کند برای خنثی کردن این کلاس از مولکول ها مفید است.

در واقع، تجزیه دو رشته ای دی ان آ که پیش تر به آن اشاره کردیم، تصور می شد که توسط گونه های واکنشی اکسیژن رخ می دهد. بنابراین، به این معناست که زنان مبتلا به سرطان، در بافت سینه خود یک نوعی باکتری داشته اند که منجر به سرطان شده است، در حالی که دیگران باکتری هایی دارند که از سرطان سینه در آن ها جلوگیری می کند.

نتایج این مطالعه نشان می دهد که میکروب ها در سینه، حتی اگر در مقادیر کم باشند احتمالا در بروز سرطان نقش اساسی بازی می کنند، و سبب افزایش خطر ابتلا و کاهش خطر در برخی موارد می شوند.

حجم نمونه این مطالعه خیلی کم است و تنوعی از زنان جهان در آن وجود ندارد. سرطان سینه در کمین همه زنان در سرتاسر کره خاکی است، بنابراین نیاز به تحقیقات بیشتر در این مورد احساس می شود.

اگر مطالعات آینده فرضیه های مطالعه حاضر را تایید کنند، نگرانی ها در مورد سرطان سینه کمتر می شود. محققان معتقدند که اگر مطالعات آتی نیز نشان دهند که این گونه های خاص باکتری بتوانند شانس جلوگیری از ابتلای زنان به سرطان سینه را کاهش دهند، بنابراین می توان از آن ها به عنوان پروبیوتیک های تجویزی برای محافظت زنان در آینده استفاده کرد.

پژوهشگران در اسپانیا نیز نشان دادند که لاکتوباسیل پروبیوتیک مصرف شده توسط زنان می تواند به غده پستانی برسد. اگر این یافته را با یافته مطالعه حاضر ترکیب کنیم، زنان، مخصوصا آنان که در معرض خطر سرطان سینه هستند، باید لاکتوباسیل پروبیوتیک بیشتری برای افزایش نسبت باکتری های مفید در سینه مصرف کنند.

تا به امروز، پژوهشگران هرگونه ارتباط بین باکتری ها و سرطان سینه و یا سلامت را در نظر نمی گرفتند. اما با یافته های اخیر، بین باکتری های بافت سینه و سرطان می تواند ارتباط مستقیمی وجود داشته باشد.

ببینیم این مطالعات تا به کجا پیشرفت می کنند. حداقل تا اینجا می دانیم که بافت سینه استریل نشده است و باکتری ها همچنان که در معده فرد زندگی می کنند، در بافت سینه نیز یافت می شوند و عملکرد متفاوتی دارند.

ارسال نظر