ادینبورگ؛ آرمان شهر کدنویسان و سیلیکون ولی اروپا!

رسانه کلیک – وب سایت ستک اورفلو (stackoverflow) هفته گذشته گزارش سه ماهه پایانی 2017 را با تمرکز بر کدنویس ها منتشر کرد. نتایج این گزارش نشان می‌دهد که کسب و کارهای مربوط به توسعه نرم افزار در بریتانیا دچار تحولات خاصی شده است و کدنویس های انگلیسی محل زندگی خود را به مقصد ادینبورگ ترک می‌کنند.

ادینبورگ؛ آرمان شهر کدنویسان و سیلیکون ولی اروپا!

در این گزارش شهرهای مختلف بریتانیا به طور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند و سپس با یک دیگر مقایسه شده‌اند. نتیجه شگفت آور این گزارش در اسکاتلند نشان می‌دهد که ادینبورگ، مرکز این کشور بیشترین رشد حوزه فناوری را در میان دیگر شهرهای بریتانیا داشته است.

جامعه کدنویس های ادینبورگ در سه ماهه دوم 2017 به میزان 8 درصد افزایش داشته‌اند و مهندسین نرم افزار 7 درصد نیروی کاری این منطقه را تشکیل می‌دهند. جالب اینجا است که تعداد افرادی که در علوم مربوط به داده های کامپیوتر استخدام می‌شوند در این منطقه تا 20 درصد افزایش داشته است.

در چند سال گذشته، ادینبورگ حتی نام خود را در سطح جهانی نیز ثبت کرده است. اما سوال اینجا است که دلیل این موفقیت چیست؟

نیک فیر، از مقاله نویسان خبرگزاری Scotsman و موسس شرکت Freer Consultancy ادعا می‌کند که رشد ادینبورگ به عنوان یکی از مراکز فناوری به سه موسسه مهم این شهر مربوط می‌شود که به کنایه آنها را «سه گانه مقدس» خطاب می‌کند. این موسسات شامل SkyScanner، مدرسه عالی انفورماتیک ادینبرو و مرکز CodeBase می‌شود.

SkyScanner یکی از مکان های معروف برای کارآفرینان است. این موسسه بزرگترین مرکز تکنولوژی در اسکاتلند به حساب می‌آید. تا جایی که سال گذشته یکی از سرمایه گذاران چینی به دنبال تصاحب این موسسه با قیمت 1.75 میلیارد دلار بود؛ همین مسئله باعث شد تا این موسسه به بزرگترین مرکز فناوری در ادینبورگ تبدیل شود.

مدرسه عالی انفورماتیک ادینبورگ نیز یکی از 10 موسسه برتر حوزه فناوری در سطح جهان است. از طرف دیگر CodeBase علت اصلی تشکیل بسیاری از کمپانی های حوزه فناوری در اسکاتلند محسوب می‌شود.

علاوه بر این سه مرکز، موسسه CodeClan نیز یکی از بهترین پایگاه های این صنعت است که توسعه دهندگان مبتدی را در خود جای داده است.

بسیاری از افراد فعال در حوزه تکنولوژی از جمله مایکل هایس موسس PocketLeap و یکی از متصدیان جامعه استارت آپ های RookieOven در گلاسگو بر این باورند که تاثیر دانشگاه ها در کشف استعدادهای مختلف و تزریق آنها به اکوسیستم فناوری این منطقه بسیار بالا است.

ادینبورگ از دانشگاه های خوبی نظیر دانشگاه هریوت وات، دانشگاه نیپر و دانشگاه مرکزی ادینبورگ برخوردار است.

کای سیمینتون از موسسان سازمان تجارت الکترونیک Paved With Gold در گلاسگو نیز بر این عقیده است که تعداد زیاد توسعه دهنده ها و کدنویس ها باعث شده تا تبدیل ادینبورگ به یک مرکز مهم فناوری، امری ضروری تلقی شود. وی بر این باور است که شهرهای اسکاتلند در صنعت برنامه نویسی و توسعه در حال رشد هستند و باید به استارت آپ ها بهای بیشتری داد.

با این حال، بسیاری بر این عقیده اند که هزینه پایین برای زندگی در ادینبورگ و گلاسکو مهمترین دلیل تمایل افراد برای زندگی در این شهرها است. زندگی در مرکز این شهرها هزینه کمتری دارد. اجاره خانه و مسکن نیز بسیار ارزان تر است و توقعات نسبت به شهرهایی مثل لندن پایین تر است.

برای مثال خرید یک خانه چهار اتاق خوابه در گلاسگو کمتر از 150 هزار پوند هزینه خواهد داشت که نسبت به بسیاری از شهرهای بریتانیا مبلغ کمتری است.

این مسئله نه تنها در شهرهای بزرگ اسکاتلند، که در دیگر مناطق انگلستان نظیر لیورپول، منچستر و نیوکاسل نیز وجود دارد. با این حال در 10 سال گذشته لندن نام خود را به عنوان یکی از مهم ترین پایگاه های حوزه فناوری در اروپا ثبت کرد و همین مسئله باعث شده تا بسیاری از افراد حرفه ای در حوزه فناوری تلاش می‌کنند تا لندن را برای زندگی برگزینند.

انگلستان میزبان بیش از 300 هزار کمپانی فعال در حوزه تکنولوژی است که این مقدار از مجموع تمام شرکت های فعال در این حوزه، در کشورهای اسپانیا، لهستان و ایتالیا بیشتر است.

با این حال یکی از مهم ترین مسائلی که در لندن وجود دارد، هزینه بالای زندگی است. برای مثال اجاره ماهانه یک خانه دوخوابه در ادینبورگ 700 پوند در ماه است که این مقدار برای یک خانه در لندن سه برابر بیشتر است.

البته این مسئله فقط محدود به انگلستان نیست؛ بسیاری از شهرهای بزرگ آمریکا نظیر سان فرانسیسکو و نیویورک که از لحاظ صنعتی پیشرو هستند، هزینه بالایی برای زندگی نیاز دارند.

به طور کل هزینه های پایین برای زندگی در ادینبورگ باعث می‌شود تا این شهر به بهترین مقصد راه اندازی استارت آپ های انگلیسی تبدیل شود. از طرف دیگر وجود کمپانی های بزرگ و مراکز آموزشی معتبر در این منطقه باعث می‌شود تا مرکز اسکاتلند به جای لندن، میزبان کدنویس های بیشتری باشد.

ارسال نظر